mankfistel?

Whirlie

Trådstartare
Medryttarhästen har haft ont i ryggen i en vecka, väldigt öm framförallt vid manken och muskulaturen runtomkring. Vi trodde att hon rullat sig och slagit i manken i en sten eller lerkoka i den frusna hagen, och blivit öm efter det. Ingen svullnad vid manken och allting kändes helt. Tog ut veterinär igår som konstaterade "mankfistel". Jag har bara hört talas om öronfistel och det är väl något de föds med? Hästen är 12 år, halvblod och har aldrig haft såndana här problem med ryggen förut. Har någon hört uttrycket mankfistel förut? Vad är det och hur har ni behandlat det? (Veterinären förklarade att det var något som växte innåt och kunde bilda gångar in i hästen om man inte upptäckte dem i tid, och vi har fått en salva att behandla med). Även om ni inte har hört talas om det vore det intressant med svar... Tackar på förhand!

Sv: mankfistel?

Hej -

Mankfistel förekommer och är precis som det låter, en infektionshärd (vargång) i manken pga av att bakterier kommit in under huden och orsakat infektion, ungefär som en finne. Varet växer till sig och måste ta vägen någonstans, därför blir det mycket ömt och kan bli gångar inåt om inte fisteln dränerar sig ut genom huden.

Öronfistel är något helt annat, det är ett omoget tandanlag som hamnat på fel ställe.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 090
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 561
Senast: Liten
·
N
Hästvård Hej kära hästvänner. Nu jobbar jag i ett stall i Aruba och på denna lilla ö finns ingen veterinär med ordentlig hästutbildning. Och vi...
Svar
11
· Visningar
1 883
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31
  • lagom smakligt men bra torrfoder