Zoya

Trådstartare
Har fått mangold i denna veckans Ekolådan. :nailbiting:

Vad gör man av den? Sitter ni på några recept?
 
Sv: Mangold

Används på samma sätt som spenat

De späda bladen kan användas i sallad, annars woka, soppa, stuvning mm mm
 
Sv: Mangold

Jag brukar använda mangold i kombination med babyspenat i en sallad. Annars är det även gott stekt, med olivolja och lite (mycket..) vitlök.
 
Sv: Mangold

Använder man stjälkarna också? Har förstått att det finns olika varianter på mangold, den vi fick har stjälkar liknande tunn rabarber och det är röda "ådror" mangolden.

Om man steker den med vitlök - vad äter man till? Man kan ju inte bara äta stekt mangold liksom ;)
 
Sv: Mangold

Finhacka en lök (eller ett par scharlotten), skiva en stor vitlöksklyfta, fräs upp i smör eller olivolja så det blir mjukt tillsammans med ett par drag i pepparkvarnen och ett par nypor flingsalt, lägg i mangolden och stek ihop så det sjunker ihop. Ha som tillbehör till i princip vad som helst, eller om du gör i större mängd, lägg i ett pajskal tillsammans med en bytta cremefraiche och en påse riven västerbottenost och grädda med skivade tomater på toppen. Kanongott. :up:
 
Sv: Mangold

Ett annat recept är att göra samma grund som ovan med lök och att pressa en apelsin över och plutta ner hackad soltorkad tomat och en näve färsk koriander när lök och mangold fräst ihop. Annorlunda och gott, tror det är ett jamie oliver-recept.
 
Sv: Mangold

Mangold, sardeller, salt+peppar, fräs i stekpanna, och sedan hyvlad parmesan ovanpå. Sanslöst gott!
 
Sv: Mangold

Använder man stjälkarna också? Har förstått att det finns olika varianter på mangold, den vi fick har stjälkar liknande tunn rabarber och det är röda "ådror" mangolden.

Om man steker den med vitlök - vad äter man till? Man kan ju inte bara äta stekt mangold liksom ;)

Man äter alltihop.

förr stod det i receptböcker att man kunde koka stjälkarna och äta som sparris :)

jag kokar och äter till kött och fisk. Jag har den i soppor, i paj, ja i allt som man kan ha grönt i.
Urgott att bara koka, lägga på en klick CF och lite örtsalt.
 
Sv: Mangold

Tack för tipsen :)

Jag stekte dne tillsammans med gul lök och vitlök i smör. Salt och peppar som kompisar och sen åt vi det till färskpotatis och skivad rostbiff samt lite creme fraiche. Det var jättegott :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag vill tatuera in mina barns namn men jag vill göra det i min mormors handstil för att på så sätt bära även henne med mig genom livet...
Svar
1
· Visningar
308
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 635
Senast: Takire
·
Mat Någon som kan rekommendera ett bra recept på pizzasallad som inte är alltför syrlig? Jag gillar oftast pizzasallad men ibland blir jag...
Svar
8
· Visningar
350
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp