Mangla i stor kallmangel! Tips och trix

Smulu

Trådstartare
jag har just lärt mig köra tvättstugans mastodont mangel... Den är en rejäl kallmangel. En mycket trevlig dam som tog sig tid att visa.

Men jag får inte till pårullningen av dukar, särskilt när duken har en sydd bred kant runt om. Det blir knöligt och så klart inte snyggt när den rullas av mangelrullen efter en tur i mangeln. Små saker som handdukar och servetter funkar bra och fina linneduken gick hyfsat någon liten ynka skrynkla bara (Nybörjar tur kanske)

Så ni som vet ge mej era tips för hur man manglar så det blir snyggt.

Nu vet jag inte hur stor du menar med stor ;) men det är nog ganska kört att få till det om kanten på duken är såpass mycket tjockare än själva duken. Lyckas du få kanterna på varandra varje varv lär ju det innanför inte bli manglat ordentligt.

Jag är inte sådär jätteförtjust i kallmangel, tycker att grejorna måste vara väldigt fuktiga för att det ska bli bra - på nivån att man måste hänga upp dem efteråt. (Och dukarna vill jag ändå fara över med superhett strykjärn sedan, men då har ju mangeln hjälpt till lite i alla fall)
Hade "bränt och hängt" för en varmmangel, min mormor hade en fantastisk gammal Osby som jag började mangla på som liten och blev frälst. :D

Antar du menar storleken på själva mangeln?? Den är väl sisådär 2 x 3 meter?
Misstänkte just att det var kört att få till det snyggt iom den jäkla kanten/Fållen runt om....
Precis det blir inte snyggt för det går inte att rulla på det slätt ...

Tänkte utnyttja min nyupptäckta mangel! nu när jag lärt mig, den är ju nästan jämt ledig och jag gillar inte att stryka.

Linda in dukarna lagom snett, så inte kanterna ligger på varandra varv efter varv, om det är görligt.

Antar du menar storleken på själva mangeln?? Den är väl sisådär 2 x 3 meter?
Misstänkte just att det var kört att få till det snyggt iom den jäkla kanten/Fållen runt om....
Precis det blir inte snyggt för det går inte att rulla på det slätt ...

Tänkte utnyttja min nyupptäckta mangel! nu när jag lärt mig, den är ju nästan jämt ledig och jag gillar inte att stryka.
Kan du lägga en handduk eller liknande mellan fållarna, så den fyller ut och manglas tillsammans med duken?

Åh lyckliga du som har tillgång till en gammal kallmangel :love: När jag bodde i lägenheten jag hade innan vi köpte vårt hus fanns det en stor stenmangel i tvättstugan. Linne blir så otroligt fint när man manglar i dem. Strykjärn är big no no när det gäller tyger i linne, kallmangel ska det vara och absolut finast blir det i en tung stenmangel.

Men har man en tjock kant på tyget och runt om som du har, om jag fattat rätt, så är det nog ganska omöjligt att få det fint där tyvärr. Men prova Mia_R tips, det kanske funkar :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar

Tillbaka