Mängd vid BARF?

tessiem

Trådstartare
Håller på och fasar över till BARF. Men vilken mängd ska man ge? Har ju två Bassets varav den ena behöver gå upp lite och är generellt lite svår att hålla i vikt & den andra är lättfödd.

Vad kan man ge för att få hunden tjockare om man BARFar? Större mängd kött?
Hur mkt ska man ge?

Vad ger ni för typer av kött? Mina har hittills fått fårkött (mage, lever, lungor, kött, hjärta,ben), kycklingmage, kycklinghjärta,kycklingdelar samt grönsaker & rapsolja. Sen har jag gett fil & Creme Fraiche + ägg iblandat en dag /vecka.

Sv: Mängd vid BARF?

Håller på att fasa över och det blir nog mycket kyckling här. Och märgben av nöt + kaninmage.

Jag börjar med ca 3% av hans vikt och sen får man väl justera. Äggula är ju ganska energirikt och de fetare djurdelarna borde bygga hull!

Håller på och fasar över till BARF. Men vilken mängd ska man ge? Har ju två Bassets varav den ena behöver gå upp lite och är generellt lite svår att hålla i vikt & den andra är lättfödd.

Vad kan man ge för att få hunden tjockare om man BARFar? Större mängd kött?
Hur mkt ska man ge?

Vad ger ni för typer av kött? Mina har hittills fått fårkött (mage, lever, lungor, kött, hjärta,ben), kycklingmage, kycklinghjärta,kycklingdelar samt grönsaker & rapsolja. Sen har jag gett fil & Creme Fraiche + ägg iblandat en dag /vecka.

Vad ger du för ben? Du kan inte bara ge dem kött och inälvor. Du ska ge större volym mat om du vill öka vikten på hunden. Balansen måste vara densamma som tidigare, dvs ca 50-60 procent RKB och resten kött/inälvsmat. Det vill säga om du inte bara ska öka fettmängden.

Jag ger 3-4 % av den önskade kroppsvikten. Till den lättfödda men glupska håller jag mig på 3 och ger mer grönsaker för utfyllnad. .

kl

Det är ju helt individuellt. Vissa hundar rör sig/förbränner snabbare och vv.
Man får prova sig fram, helt enkelt. Börjar hunden se rund ut får man minska lite. Jag ökar/minskar mängden, men håller balansen fortfarande.

Får man kapa tråden lite? Vad ska man ge för nåt tugg åt en hund som varken tål gris eller nöt? Hon ska tåla nöt, men efter att ha provat lite kom vi fram till att hon nog är allergisk ändå (röda ögon, kliar sig, röd hud).

Jag vill ju att hon ska få tugga lite mera. Nu äter hon ju mycket kyckling, och tugget består i princip bara av olika kycklingben (vingar, ryggrad, halsar osv) som ges frusna. Hon reagerar på nästan allt annat :(

Nu äter de ben av lamm, samt kyckling. Det jag kommer ha att tillgå i benväg är lammben, nötben, kanin samt kyckling.

Hmm. Större volym mat skulle alltså innebära att de två stora hundarna ska äta ca 1kg mat om dagen/per hund? Det låter ju jättemkt. Om man då tänker att hälften är ben så är det ändå 500g kött per hund? Shit, det låter svindyrt.
Den lilla hamnar väl på 300g.

Jag hade tänkt mig att deras matkostnad iaf inte skulle bli dyrare än innan men jag får nog tänka om. För hade jag sparat på min under slakt tidigare s hade jag nog kunnt ge dem större mängder utan att behöva ruinera mig.

Hur har man råd att BARFA om man har fler stor hundar? VAD köper man för kött billigt? Var?

Vad ger du för ben? Du kan inte bara ge dem kött och inälvor. Du ska ge större volym mat om du vill öka vikten på hunden. Balansen måste vara densamma som tidigare, dvs ca 50-60 procent RKB och resten kött/inälvsmat. Det vill säga om du inte bara ska öka fettmängden.

Jag tror inte att en basset ska behöva äta så mycket! Min 30kgs hund äter absolut inte så mycket ens sammanlagt (beb, kött, inälvor + grönsaker)

Okej, för en vuxen Basset ska väga ca 35kg. Min ena väger 30kg men är stor så han är tunn (lite för tunn för min smak, alldeles för mager i utställningssammanhang) och den andra (mindre, kompktare) väger 26kg men ska max lägga på sig 3-4kg som han ser ut nu.

Jag tror inte att en basset ska behöva äta så mycket! Min 30kgs hund äter absolut inte så mycket ens sammanlagt (beb, kött, inälvor + grönsaker)

Min 1-åriga Rottistik väger ca 41 kg och får ca 500 g om dagen, lite lite för henne, men målet är att hon ska tappa något kg till. Kommer sedan höja sakta sakta för att se vilken matmängd som är bra för henne. Min BARF-"mästare" rekommenderade mig att börja på 500 g och se om hon behöver mer eller mindre, hon har Flat för övrigt och de väger ca som dina hundar.

Älg och rådjur borde gå att få tag på om man kan få kontakt med jägare, vildsvin också. Dock kan hundar som är allergiska mot gris reagera även mot vildsvin.
Hjort, anka och kalkon är andra förslag. Kalkon borde vara lätt att hitta?

Liknande trådar

Hundhälsa Gjorde nyss en tråd om min allergihund som jag inte vet vad jag ska ta mig till med. Fick då rådet att börja BARFa och tänkte testa det...
Svar
13
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka