Mängd mat.

Nu provar vi inte men vi höll väl på 2-3 månader i våras.
Det varierar. Pussi eller Whiskas. Eller ICAs tonfisk.

Jag hade testat andra märken. Dessa foder innehåller ju dessutom socker så det är klart att det är extra mumsigt då. Tonfisken hade jag skippat helt,är dock osäker på om det bara är en seglivad myt att tonfisk är dåligt (för salt? allergier?) för katter men det kan nog någon annan här svara på.
MJAU och Bozita blötfoder har ju bra rykte så det hade jag provat först.

Här hemma har vi dock bantat en katt på blötfoder och liten mängd spannmålsfritt torrfoder "vid sidan om". Den katten gick inte mätta utan lite torrfoder. Då var det ytterst lite varje dag som gavs, men det räckte. Tog runt ett halvår tror jag (lat innekatt) innan katten var på normal vikt. Sakta men säkert :)

Jag hade testat andra märken. Dessa foder innehåller ju dessutom socker så det är klart att det är extra mumsigt då. Tonfisken hade jag skippat helt,är dock osäker på om det bara är en seglivad myt att tonfisk är dåligt (för salt? allergier?) för katter men det kan nog någon annan här svara på.

Här hemma har vi dock bantat en katt på blötfoder och liten mängd spannmålsfritt torrfoder "vid sidan om". Den katten gick inte mätta utan lite torrfoder. Då var det ytterst lite varje dag som gavs, men det räckte. Tog runt ett halvår tror jag (lat innekatt) innan katten var på normal vikt. Sakta men säkert :)
Är socker mumsigt för katter? Att det är det för människor behöver ju faktiskt inte innebära att det är det för katter. Däremot är det säkert onödigt, i kattfoder.

Är socker mumsigt för katter? Att det är det för människor behöver ju faktiskt inte innebära att det är det för katter. Däremot är det säkert onödigt, i kattfoder.

Nej jag har fel där tydligen! Läste nu att katter inte kan smaka av socker, om det stämmer.
Gick på min egna erfarenhet där jag haft katter som endast ätit blötfoder som innehåller socker och ratat allt annat, så tänkte att det då måste vara sockret som är boven.

Nej jag har fel där tydligen! Läste nu att katter inte kan smaka av socker, om det stämmer.
Gick på min egna erfarenhet där jag haft katter som endast ätit blötfoder som innehåller socker och ratat allt annat, så tänkte att det då måste vara sockret som är boven.
Det är vad jag alltid trott, utan att ha kollat det. :D Jag ser det där då och då - "klart katterna gillar det, det är ju socker i" - men har alltid tänkt att det nog är en tankevurpa.
Däremot verkar de ju förtjusta i andra kolhydrater.

Hon tappar päls av MJAU tyvärr. Bozita har jag aldrig hört om.

Har du tips på mat? Pma gärna om man inte får göra reklam.

Vilken blötmat som helst som inte innehåller spannmål eller grönsaker. Man får prova sig fram och se vad katten funkar bra på. Bozita som nämnts är Doggys kattmatsserie som riktar sig till fackhandeln så du hittar Bozita i vilken djuraffär som helst, men det finns ju en uppsjö av olika blötfoder så prova dig fram.

Liknande trådar

Katthälsa Malla blir 15 år och börjar tappa i vikt. Hon är frisk i övrigt. Hon äter mjau torrfoder men jag tänker att jag behöver ge henne något...
2
Svar
27
· Visningar
2 257
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 709
Senast: Frida.G
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej, För en och en halv vecka sedan fick vår katt tråkigt nog amputera svansen efter att ha blivit påkörd. Han har en stump på ca 5 cm...
Svar
0
· Visningar
446
Senast: Elbe92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.