Mängd Linfröolja?

L

Lotten__

Hej!

Jag har börjat ge min shettis linfröolja för att se om det kan hjälpa till att lindra hans eksem inför nästa sommar. Jag började för en tid sedan med en tesked om dagen, sedan två teskedar om dagen, sedan en matsked om dagen....

Vilken mängd per dag är rimlig att ge honom? Han väger ca 200 kg.

Undrar också vilken mängd som är rimlig att ge till 400 kg häst som inte har eksem?

Mvh
Lotten__

Sv: Mängd Linfröolja?

Efterlyser här Boj, Rolle och HH!!!

Har ni några tips/råd/förslag till mig?

Vänligen
Lotten__

Min nordsvensk får 15 ml av mig och det tycker jag har gjort stor skillnad. Men det är nog individuellt också. vissa behöver mer, andra mindre och på vissa funkar det inte alls.

Tack! Då stoppar jag på en matsked och ser vad det ger för resultat, om det gör det.

Vänligen
Lotten__

Gör det:) Men räkna med att det tar en tid innan det ger resultat.. Någon sa att det tar ca 150 dagar men för mig blev det förbättringar redan inom ett par veckor. Lycka till och hoppas att det fungerar:banana:

400 kg häst ca ½ dl per dag efter inkörningsperioden på 120 dagar, under inkörning ca 1 dl per dag. Man kan halvera dosen när linfröoljan gjort vad den ska, och komma ner på underhålls dos som är halva mängden. För shettisen får du själv räkna om, men tror nog att det kan räcka med två pumpslag á 30 ml under inkörning, och därefter 1 pumpslag.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka