Mängd foder?

F

FannyFo

Jag ska få hem en arabkorsnings valack, född 2004, 156 cm hög på foder.
Han kommer ridas ca.6 dagar i veckan, tränas ca.4 av dom.
Han ska tydligen äta havre, hur mycket havre behöver han per dag för att hålla sig i trim?

Sen ingår även 10 kg hösilage per dag i stallhyran, räcker det?

Vill höra från andra vad dom tycker är lagom i fodermängd,
då jag inte vill göra något som helst fel med tanke på att det inte är min häst.
Mina förra hästar stod i förra ägarens stall, så det var alltid hon som gav höet på morgonen o kvällen.
Sen gick vi på känsla och hur hästen såg ut, hade ingen riktigt foderstat.
men somsagt, då det inte är min häst vill jag inte att han ska gå ner/upp i vikt en endaste gång!

(Kommer såklart höra med hästens ägare också.)

Sv: Mängd foder?

Varför "ska" hästen äta havre?

Du måste ju utgå från det grovfoder som DU kommer att ge, för det är ju inte samma som förra ägaren hade. ;)

Hade förra ägaren analyserat grovfoder så frågar du bara hur mycket energi och protein hästen behövde, och så beräknar du en foderstat som ger samma näringsintag men baserad på ditt hö.

Om 10 kg hösilage räcker beror på hur blött det är. Det räcker säker om det är ett torrt silage.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
582
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka