Många maskrosor = dåligt bete?

I

Ina

Det verkar som om en stor del av hästarna bete innehåller många maskrosor som nu lyser gula överallt.
Har vi något bete att räkna med eller ska man tro att det är dåligt på den fronten?
Vet ju hur det är med smörblommor, men på maskrosfronten är jag okunnig.
 
Sv: Många maskrosor = dåligt bete?

finns en tråd som heter "maskrosor ?" där får du massa info.
 
Sv: Många maskrosor = dåligt bete?

Mina hästar äter med glädje maskrosor och de är nu både bra i hull och granna. Ingen fara!
 
Sv: Många maskrosor = dåligt bete?

Maskrosor har en täckande bladrosett som kväver annan gröda o minskar mängden mat på betet.
PL
 
Sv: Många maskrosor = dåligt bete?

Tack för svaren.
Ska jag tyda dem till att maskrosorna är okej för hästarna att äta även i större mängder, men att betet i övrigt kan bli aningen knapert....?
Nu har de en hel del yta att gå på så kris lär det väl inte bli, men man får väl kolla hullet på dem rätt ofta.
 
Sv: Många maskrosor = dåligt bete?

Min häst älskar maskrosor :D

Dessutom finns maskros att köpa som ört till hästar. Roten är nyttig oxå.

Utdrag ur Stallboken 2006 info om Örter för din häst:
Maskros-Taraxacum Officiinalis-blad och rot
Verkan: Urindrivande,understödjande och stimulerande för levern,tonikum.
Användning: Traditionellt användes den till hästar som vår-tonikum och som urindrivande medel.
Den är rik på mineraler som Kalium och Magnesium.
Maskros innehåller oxå mkt vitaminer såsom A,B,C,och D.
Bladen har starkare urindrivande förmåga medan roten understödjer levern mer och befrämjar produktionen av galla.....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 581
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 847
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
736
Senast: Tuvstarr
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp