Många frågor om pelham!

P

pyttelyttan1

Vår ponny kan ofta vara ganska het i skogen och jag tänker använda en rak pelhamstång och se om det gör att man kan få lite mer kontroll på henne.
Då har jag några frågor som säkert ni duktiga bukefalister kan svara på:

1) Hur hårt spänner ni kedjan? När man tar i bettet ska det kunna gå till 45 grader vet jag, men när man inte tar i det - hänger kedjan lös då och tar emot mot hästens "haka" först vid 45 grader? Förstår ni vad jag menar?
2) Ska detta bettet sitta lika högt/lågt som det vanliga raka tränsbettet jag rider på annars? (hon har två veck i mungipan - annars håller hon på att fippla med bettet hela tiden och kan inte koncentrera sig på nåt annat, vid två veck håller hon det still).
3) Vad är kedjan till för egentligen - är det för att inte få samma effekt som ett pessoa - alltså bara hävstång?
4) Blir en pelhamstång skarpare ju hårdare man spänner kedjan?
Om jag har den så att den först tar emot hästen vid 45 grader - ska jag fortfarande räkna det som ett skarpt bett? (ja, jag vet allt det där med att bettet inte är skarpare än handen som rider....)
5) Var hamnar kedjan för er? Tycker den kommer lite högt upp (ett par centimeter) - ska den inte ligga i "kindkedjegropen"? (hörs ju på namnet)
6) Jag tänkte rida med två tyglar, men låta dottern ha ett delta - blir det skarpare med ett delta? Alltså för att man inte kan reglera vilken effekt man vill ha?
7) När hon blivit riden med pelham av förra ägaren har jag sett att hon nästan alltid lyfter svansen när hon går i form och det gör hon aldrig på ett vanligt tränsbett - vad kan det bero på?

Det pelham hon har hade hon med från förra ägaren så det ska passa henne.
Det kommer bara att användas i skogen för det vanliga tränsbettet bara biter hon tag i och drar med - känns som om en liten nödbroms skulle sitta fint...;)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Många frågor om pelham!

1) Hur hårt spänner ni kedjan? När man tar i bettet ska det kunna gå till 45 grader vet jag, men när man inte tar i det - hänger kedjan lös då och tar emot mot hästens "haka" först vid 45 grader? Förstår ni vad jag menar?
Kedjan ska spännas så att skänklarna -när man tar i båda tyglarna- inte kan bilda större vinkel mot mungipan än 45 grader. Hur bettet och kedjan "hänger" när det är utan inverkan spelar ingen roll.

2) Ska detta bettet sitta lika högt/lågt som det vanliga raka tränsbettet jag rider på annars? (hon har två veck i mungipan - annars håller hon på att fippla med bettet hela tiden och kan inte koncentrera sig på nåt annat, vid två veck håller hon det still).
Bettet ska ligga bekvämt i hästens mun, så prova dig fram lite. Generellt kan man dock ha ett stångbett längre ner än tränsbett, eftersom de ligger mer still, och inverkar mer mot lanen än mot mungipan.

3) Vad är kedjan till för egentligen - är det för att inte få samma effekt som ett pessoa - alltså bara hävstång?
Kedjan är mothållet som skapar hävstången. Den "leder" även hästens nos framåt samt hindrar bettet från att rotera i munnen. En för löst spänd kedja i kombination med tungfrihet kan gör ahästen väldigt illa i gommen! Kedjan är alltså väldigt väsentlig del på ett stångbett, och det är mycket viktigt att den spänns korrekt.

4) Blir en pelhamstång skarpare ju hårdare man spänner kedjan?
Om jag har den så att den först tar emot hästen vid 45 grader - ska jag fortfarande räkna det som ett skarpt bett? (ja, jag vet allt det där med att bettet inte är skarpare än handen som rider....)

I och med att kedjan "klämmer åt" tidigare ju hårdare du spänner kedjan så blir bettet mindre förlåtande mot även små ryttarfel. Det brukar alltså vara ganska bra att hålla sig i närheten av 45 grader. ;)

5) Var hamnar kedjan för er? Tycker den kommer lite högt upp (ett par centimeter) - ska den inte ligga i "kindkedjegropen"? (hörs ju på namnet)
Prova att sänka hela bettet, eller "leda ner" kedjan genom att dra den genom bridongringen.
Huvudsaken är att kedjan ligger i gropen när du tar i tygeln.

6) Jag tänkte rida med två tyglar, men låta dottern ha ett delta - blir det skarpare med ett delta? Alltså för att man inte kan reglera vilken effekt man vill ha?
Det blir både skarpare och mildare än med två tyglar, eftersom du är låst halvvägs, sas.

7) När hon blivit riden med pelham av förra ägaren har jag sett att hon nästan alltid lyfter svansen när hon går i form och det gör hon aldrig på ett vanligt tränsbett - vad kan det bero på? Hon kanske får den där extra hjälpen att länga ut överlinjen av hävstången?

TACK så hemskt mycket för dina svar!!!!! :bow:
Det var precis vad jag var ute efter!
Så om kedjan hänger lös (typ två fingrar emellan) när man inte tar alls i tygeln så är det OK alltså? Min börjar verka först vid ca 45 grader, det borde vara bra då.
Jag ska prova att sänka hela bettet nån centimeter så får vi se var kedjan hamnar.
Tycker det är svårt att få henne att gå i en ärlig form på pelham, hon bara böjer nacken, men å andra sidan ska det bara användas i skogen.

"Bettet ska ligga bekvämt i hästens mun, så prova dig fram lite. Generellt kan man dock ha ett stångbett längre ner än tränsbett, eftersom de ligger mer still, och inverkar mer mot lanen än mot mungipan."

Gäller det även om man rider på ett rakt tränsbett?

Så om kedjan hänger lös (typ två fingrar emellan) när man inte tar alls i tygeln så är det OK alltså? Min börjar verka först vid ca 45 grader, det borde vara bra då.
Om kedjan börjar verka först vid 45 grader är den kanske lite, lite för löst spänd? Det ska ta stopp vid 45 grader, men den får gärna inverka en bit tidigare, man vill ju gärna ha ett spann att jobba med, sas.

Tycker det är svårt att få henne att gå i en ärlig form på pelham, hon bara böjer nacken, men å andra sidan ska det bara användas i skogen.
Håller du för hårt i stångtygeln? Den brukar man sällan användas sträckt, den brukar funka lite genom sin egen tyngd och små viftningar med fingrarna. ;)

Formen bör ju vara god oavsett platsen du rider på.

"Bettet ska ligga bekvämt i hästens mun, så prova dig fram lite. Generellt kan man dock ha ett stångbett längre ner än tränsbett, eftersom de ligger mer still, och inverkar mer mot lanen än mot mungipan."

Gäller det även om man rider på ett rakt tränsbett?

Nja, eftersom det rör sig mer/annorlunda i munnen vid tygeltag än ett stångbett. Men visst kan hästen ha olika åsikter om olika typer av tränsbett också.

45 grader är det mellan hästens typ mungipa/läppar och stången eller? hur mkt är 45 grader?:eek:

45 grader är det mellan hästens typ mungipa/läppar och stången eller? hur mkt är 45 grader?:eek:

Ja, precis. Tänk dig stången som ett streck och "munlinjen" som ett annat, där de möts i mungipan får vinkeln inte vara mer än 45 grader när man tar i tygeln.

45 grader är hälften av 90 grader, som en helt rät vinkel är. Vinkeln i L är 90 grader... ;)

Liknande trådar

Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 058
Senast: Oknytt
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 658
Senast: prallan
·
Träning Jag har ett sto som är 6 år men ganska mycket efter utbildningsmässigt. Hon är känslig men skarp. Det hade varit en del trassel vid...
2
Svar
31
· Visningar
7 412
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar