Många djur och transportmöjligheter

Septicemia

Trådstartare
Jag blev lite insipirerad av tråden på ÄU som handlar om ifall man behöver fly och får 10 minuter på sig att packa det man behöver.

Många har vi ju djur, och en del av oss har många. Har ni med lite fler djur möjlighet att sätta alla i varsin transportlåda/bur/väska samtidigt? Utan att använda de vanliga burarna?
För att dra en gräns för hur många djur som faktiskt är många, låt säga minst 4 stycken djur eller 3 stycken djurgrupper som kräver varsin transportlåda.

Bör man ha möjligheten?
Funderar på att införskaffa några transportburar till marsvinen då jag för tillfället bara har möjlighet att frakta en av flockarna åt gången. Visst, i nödfall går det alltid att improvisera fram transportmöjligheter, men om så inte vore fallet så blir det svårt.

Tänker främst på lite större burdjur. En hamsterbur är ju inte lika svår att bära som en stor kaninbur.

Sv: Många djur och transportmöjligheter

jag har 7 transportburar tror jag, så jag skulle inte kunna ta med 32 kaniner, 1 chinchilla och 3 katter... En aning svårt... :p

Jo, det förstår jag :p Skulle vara i stort sett omöjligt att få in alla dina djur i en enda normalstor bil bara. :p

Tror det får bli att införskaffa 2 transportburar i alla fall. Honorna går bra att sätta alla 3 i en stor transportbur men hanarna (speciellt 2 av de) har en tendens att börja tjafsa när det blir trångt om utrymme.

Jag har burar så det räcker (överblivna hamsterburar är bra att ha, minst sagt! :D). GP-honorna skulle nog dock brinna inne, inte för att det inte finns bur till de utan för att de är omöjliga att få tag på...

//Zäbra med en massakerad hand efter flytt av otam GP :angel:

Det där har vi redan planerat/tänkt igenom. OM det skulle börja brinna så skulle vi stoppa in rådisarna i transportburen, jag skulle fira ner sonen från balkongen (en våning) så får han ta emot dem och stoppa den innanför jackan. Sen är det bara för mej att hoppa ut med plånboken, nåt mer är inte viktigt att få med. :idea: TUR att man bara har två djur och ett barn, det blir förhållandevis smidigt att råka ut för katastrofer.... :crazy:

Jo, det är ju lite obehagligt att tänka, men helt omöjligt är det ju inte att man är tvungen att snabbt ta sig ut med djuren. Men visst, blir det panik (t.ex. brand) i dagsläget så får marsvinsflockarna trängas i varsin hamsterbur och hamstrarna får vara i varsin mini-transportbur. Mest för att det ska gå att bära på.
Hade jag varit 4 pers hade man kunnat bära ut hela ena marsvinsburen via balkongen, men nu var det ju katastrofläge. ;)

Inte funderat på att skaffa inneboende (människor alltså)? Jag menar för säkerhetsskull? :angel:

Brann i mitt hus i måndags natt. Hade två transportburar som jag fick ned tre katter och sex marsvin i. Ödlan och fiskarna fick jag lämna. Kan väl säga som så att om nöden kräver det så kan man få ned många djur i en låda.

Va hemskt!

Dog fiskarna och ödlan, eller klarade de sig? :confused:

Ha aldrig fler djur än att du kan rädda dem... Hu vad hemskt om de brann inne :cry:

Havet

Ha aldrig fler djur än att du kan rädda dem... Hu vad hemskt om de brann inne :cry:

Havet

Isf ska man inte ha något djur alls - för tänk om elden startar vid djuren och man inte kommer åt att rädda en enda liten krake när man väl märker det...

Eller om man inte är hemma, lycka till med att rädda de då :crazy:

Vi har iaf en transportbur var åt katterna och kaninen.
Stora problemet skulle vara ekorrarna, för de vill inte fångas in allt för lätt och deras jätte bur går inte ut genom dörren utan att monteras ner.

Jag har en ganska stor transportbur för smådjur, så alla råttorna skulle få plats i den. Har bara en kattransport, har 3 katter. Skulle nog stoppa in minstingen i transporten och dom andra 2 skulle jag slänga ut från balkongen.. :angel:

Kanske ska lägga till att jag bor inte så högt upp.. :p

Jag skulle vid brand släppa ut hästarna i hagen längst bort från stallet.

Backa till hästtransporten till stallet och fösa/bära minigrisarna ut i transportem.

Katten i transportlåda ut i bilen. De vanliga vattensköldpaddorna i en stor plastback med litet frottehanddukar i för dom att gräva ned sig/ gömma sig under och en likadan till läderskölpaddan. ( Och ut i bilen).

Fiskarna ( har bara tetror och malar) ned i en termos med vatten fr akvariet . ( Och ut i bilen)

Räddningsordning. ( Om det brinner med början i stallet, boningshus och stall sammanbyggda)

Larma brandkåren.

a/ hästar

b/ grisar

c/ sköldpaddor

d/ fiskar

Katten så fort man hittar honom ( stallkatt).

Sedan köra bort bil och släp på säkert avstånd.

Sedan rädda laptopen och forskningsanteckningar samt böcker som är svåra att få tag på. Plus de backup CD er som inte är i bankfacket. Efter det alla medeltidskläder och mina svärd.

Resten tror jag jag kan leva utan....:angel:

/KT

Fiskarna o ödlan klarade sig. Elden hann inte till det rummet innan brandkåren kom.

Till alla som tror att de slulle hinna rädda en massa saker: Tyvärr måste man inse i en nödsituation att det finns prioriteringar i livet. Nästa gång vill jag hinna rädda alla djur men det tar inte många minuter för ett hus att bli övertänt och jag räddar hellre mig själv än mina fiskar.

Det går ju inte till så att man ser lågorna närma sig och kan beräkna tid att evakuera efter det. Det är röken som är lömsk och får en att tuppa av (och brinna inne). Man märker helt enkelt inte att man är för sent ute.

Till alla som tror att de slulle hinna rädda en massa saker: /QUOTE]

Efter att själv släckt en brand i en kompis lägenhet vet jag att många människor i ett krisläge kan handla mycket snabbare än vad man anar.

Jag hann inte tänka utan kvävde elden innan ens kompisen hann reagera. ( övertänd ljusstake som nästan satte eld på en väggbonad). Hade det inte släckts direkt hade elden troligen hunnit ta över.

Som tur var hände det hela medan vi stod i hallen precis bredvid köket. Vågar inte tänka på vad som KUNDE ha hänt!

Därför borde alla ha en brandvarnare i sitt hus. Jag skaffade en efter denna incident.

Har funderat på om det finns distansbrandvarnare dvs man har en i stallet men alarmet vid brand hörs även inne i bonongshuset?

/KT

Har funderat på om det finns distansbrandvarnare dvs man har en i stallet men alarmet vid brand hörs även inne i bonongshuset?

/KT

Det borde det ju finnas. Jag menar skolor och liknande har ju larm som automatiskt går direkt till brandkåren när de löses ut.
Kan tänka mig att teknikmagasinet och liknande kanske kan ha såna för hemmabruk i sitt sortiment.

Nej, man kan inte alltid rädda allt vid en brand och många tror nog att man hinner med så mycket mer än vad man egentligen gör.
Men det är ju en klar fördel om man faktiskt har möjlighet till att få ut ev. djur ur huset fort, det försvårar ju om man måste leta efter lådor och liknande.

(Nu handlade tråden i första hand bara om man kunde lösa transportmöjligheten relativt fort, inte enbart vid brand. Det kan ju vara allt från brand, till krig till vräkning ;) )

Jag har två transportburar och två kaniner + två katter. Då kaninerna antagligen skulle döda varandra skulle jag inte få plats med alla djuren :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka