Manen faller av!

NilaD

Trådstartare
Hjälp, manen faller av i stora tofsar! Problemet började för ngn månad sedan, när jag började använda halstäcke. Tog en stund innan jag fattade vad som höll på att hända, då manen gärna ser lite lustig ut när man tar av halstäcket. Så han hade det väl på i ngn månad, innan jag upptäckte att manen lossade i stora tofsar :eek:. Tog naturligtvis av täcket omgående och trode allt skulle vara frid och fröjd, men det fortsätter att lossa hår, trots att det var flera veckor sedan han hade det på. Nu har han kala fläckar i mankammen :cry:. Det ser inte alls irreterat eller skavt ut, utan lossar helt från roten. Har i några dagar tvättat med hibiscrub, det är för tidigt att säga om det funkar. När jag är där och tvättar så blir bomullstussen full i hår...:confused:. Övre delen utav manen ser ut helt som vanligt (där inte täcket låg).

Vad kan ha hänt?

Sv: Manen faller av!

Är du säker på att du verkligen fick bort allt som var löst innan ? Du har inte halvhalstäcke på den nu ? Är lite meck att hitta passande halstäcken till vissa hästar, är de högresta i nacken så kan de absolut inte ha halvhalstäcke då ryker all manen. Har själv en som är svår på henne funkar det till synes bra först till en dag då får man manen i borsten när man borstar och det är bara till att byta halskrage till henne. Halvhals funkar inte alls till henne då blir hon totalt kal.

Sv: Manen faller av!

Hjälp, manen faller av i stora tofsar! Problemet började för ngn månad sedan, när jag började använda halstäcke. Tog en stund innan jag fattade vad som höll på att hända, då manen gärna ser lite lustig ut när man tar av halstäcket. Så han hade det väl på i ngn månad, innan jag upptäckte att manen lossade i stora tofsar :eek:. Tog naturligtvis av täcket omgående och trode allt skulle vara frid och fröjd, men det fortsätter att lossa hår, trots att det var flera veckor sedan han hade det på. Nu har han kala fläckar i mankammen :cry:. Det ser inte alls irreterat eller skavt ut, utan lossar helt från roten. Har i några dagar tvättat med hibiscrub, det är för tidigt att säga om det funkar. När jag är där och tvättar så blir bomullstussen full i hår...:confused:. Övre delen utav manen ser ut helt som vanligt (där inte täcket låg).

Vad kan ha hänt?
Ja, det låter onekligen som om det var täckets fel. Det första jag tänkte på var dock selenöverskott, men då är både päls, man och svans drabbade. Kan vara intressant att googla på dock.

Jag tror du gör rätt i att tvätta och torka hästen ordentlligt. När min pålle hade regnskållor fick jag snällt avvakta tills i stort sett all päls var borta innan jag fick stopp på eländet. Kanske lider din häst av någon liknande åkomma? Hur som helst kan det hända att din häst hinner bli av med all man innan ny växer ut. Tråkigt, men man vet aldrig, den nyutväxta manen kanske blir finare än den gamla;)

Liknande trådar

Hästvård Jag har haft min häst i över fem år nu, och hon har tidigare haft små åkommor. Men sedan i somras när jag flyttade henne till nytt...
Svar
19
· Visningar
2 196
Senast: Elajna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka