Månen är bedövande vacker, ut o titta!

vallhund

Trådstartare
Tag gärna med kameran. Om ett dygn lär den vara helt spektakulär. Om jag förstått det hela rätt så kommer det att bli blodmåne, följt av total månförmörkelse, ett fenomen som inträffar var 50e år. @Tranan eller någon annan som har bättre koll?

I kväll mellan 21:30 och 23 ungefär kommer månförmörkelse pågå, enligt en forskare jag hörde på radion igår. Dessutom, om vi har tur, syns också mars och Jupiter (tror jag det var) och någon planet till ungefär samtidigt...

Lite beroende på var man är hur man ser månen.....
Månen går upp ca 21 på Gotland, ca 21:15 I Stockholm och Malmö och 21:30 Gävle och Göteborg... så ut och fotografera med er...

Månen i Förrgår i Hågadalen/Uppsala
Youpic (1 av 1)-26.webp

Vi har redan planerat in en måntittarkväll. :bump: Sitta ute, äta god mat, dricka vin och sedan kolla in månspektaklet. Har tyvärr bara en fågelskådartub att tillgå, men lite planet-tittande brukar funka med den också!

Just den här kombinationen av himlakroppar uppfattade jag som att det inträffar var 50e år.
Vilket skedde senast i vintras.
Det spektakulära med månen just nu (även om vi bara ser den på natten)
Är att förmörkelsen är så långvarig.
Det har den inte varit på över 100 år.
Blodmåne inträffar ibland men att den är så långvarig är sällsynt.

Det här kanske är en superkorkad fråga, men måste en ha någon typ av kikare för att kunna se planeterna?
:o

Sist var väl bara något år sedan? Sökte här på "blodmåne" o då kom det upp ett inlägg som jag skrev i en av evighetstrådarna postat 2017, minns inte vilken månad det var.
Jag är ganska säker på att det var i slutet på januari eller början på februari detta år sista blådmånen var och någon gång slutet på 2017 också.
Sist kommer jag ihåg att det var hysteriskt mycket snö och jag red ganska sent men behövde ingen pannlampa.
Är lite löjligt förtjust i månen.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 749
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 341
Senast: lillkillen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 663
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv... 2
Svar
24
· Visningar
7 489
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka