Nä. Det bidrar inte till någon förminskning av någonting - förutom för människorna i Mellanöstern... Jag svarade på Seabaz inlägg som inte tar upp ett enda attentat av det som sker i Mellanöstern, när det är där problemet har uppkommit och ligger, och vems fel är det tror du? Jo, i mångt och mycket västs fel. Tyvärr. Internationella relationer är svårt, mycket svårt. Statens relationer går alltid före individen. Jag åt lunch med bland annat en svensk ambassadör och några andra höga regeringsmän från Tunisien när jag var i Tunisien här om veckan, de var rörande överrens (och det här var dagen innan Manchester) att skulle Väst bara ta sina händer från Mellanöstern och låta dem bråka bäst sjutton de ville skulle det lugna ner sig. Det lär inte hända. Västs intressen är för viktiga i MENA regionen, olja, gas, gasledningar etc, där är individens väl och ve inte särskilt intressant, varken för att förhindra terrordåd i Europa eller i Mellanöstern.Javisst är det sant, så sant. Men vad förändrar det? Gör det, på något vis, att terrordåden på vår hemmaplan förminskas, inte blir lika allvarliga, eller rentav blir förståeliga? Blir föräldrarna till barnen som dödades i Manchester tröstade av den texten? -Business as usual! sa stans borgmästare (?) . Undrar om de som drabbats tänker detsamma, "business as usual"? Eller de anhöriga till de som krossades på Drottninggatan?
Det som händer i Syrien och andra länder i Mellanlöstern är helt fasansfullt och oförsvarbart, oavsett vem som står för dödandet. Men på vilket sätt underlättar det för dem som lever i väst och som är måltavlor för en extremism som är helt ofattbar till sin natur? De två tar inte ut varandra.
Det kommer att sprängas, krossas och dödas både där och här, i det oändliga, och jag undrar fortfarande vad man kan göra för att bromsa utvecklingen. @Lingon hade bra tankar, tycker jag.
Att tända ljus, stå upp och säga att vi inte låter oss skrämmas, att kärleken ska segra, är fint och vackert men kommer inte att stoppa terrorismen en grad.
Om det stämmer eller inte att vi skulle slippa detta om Väst försvann från MENA? Ingenaning, det diskuteras på diplomatkurserna i all oändlighet. Vad vi kan se är dock att de länder där Väst inte har haft egenintressen i (rätt och slätt som saknar olja eller viktiga transportvägar för oljan att komma till Europa) är de länder som fått utveckla demokrateseringen i lugn och ro, och det är också där den kommit längst, medans de länder där Väst lagt sig i och försökt framtvinga demokratisering, är de länder som har fallerat och som idag framförallt gynnar terroristgrupper. Sedan har Saudi en stor del i att läget ser ut som det gör idag, skulle väst kritisera Saudi eller sluta stötta det landet skulle det få enorma konsekvenser för internationell politik.