Månadspeng?

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

elmida

Hej svejs!
Vi har tre tjejer -93, -96, -00.
Vi har varken haft vecko eller månadspeng, utan de har fått en liten slant när det har funnits behov.

Nu har önskemål om månadspeng kommit upp.
Det är i första hand 13-åringen, 9-åringen vill ha månads hon oxå.
Den minsta nöjer sig med en "godisslant" till lördags.

Hur mkt "ska" de ha?
Och vad ska det räcka till? Nu är ju sånt här väldigt individuellt med tanke på ekonomi osv.
Men som 13-åringen har mobil som hon får betala själv i såfall, och även godis och smågrejer. Jag tycker att det är bra om 13-åringen börjar med veckopeng så hon får lära sig att hushålla lite.
Men vad är rimligt?

Ni som har barn i liknande åldrar, hur gör ni?
 
Sv: Månadspeng?

Nu har "vi" inga barn som är 13 men dom blir 11 och 9 i år.Ingen av dom får vecko eller månadspeng!
Det var menat så tidigare mot att dom skötte några småsysslor hemma, bädda sängen, röja undan på rummen varje kväll mm.
Men då inget av det blev gjort så blev det heller ingen peng:idea:
Inga protester har kommit så då har det fortsatt så.
Nu får dom ju lördagsgodis av oss och någon smågrej då och då, så dom känner väl att dom inte behöver något extra kanske.

Men om summan på månadspengen till en 13-åring... Ja jag kan tänka mej 200-300 kr.
Beror väl på lite vad pengarna är tänkt att räcka till.
Köper dom kläder själv så kanske det behövs en aning mer;)
Men till refill, godis och kanske bio så räcker det väl...
 
Sv: Månadspeng?

Min 13 åring har 250 kr i månaden.
Det ska gå till att fylla på telefonen och om han vill gå på disco i skolan eller såna saker.
 
Sv: Månadspeng?

Min dotter född -94 och son född -96 har 100 kr i grundmånadspeng. Sen har vi lite överenskommelser som gör att summan kan bli större. Dottern ska t ex hålla humöret kallt på fotbollsträningen (hon kan explodera lätt...) och så ska hon städa toan på övervåningen 1 g/vecka.

Deras månadspengar ska räcka till godis, mobil och "leksaker". Men ibland köper vi godis gemensamt eller ger dem något extra ändå.
 
Sv: Månadspeng?

Jag hade månadspeng från det att jag var fyra. Då var den fem kr, vilket räckte till att köpa en bamsetidning. Sen utökades den vartefter, ansvar för att köpa kläder etc hade jag dock inte förrän i gymnasiet.

Jag tror att det är nyttigt att lära sig handskas med en månadspeng från tidig ålder, då blir det inte så dramatiskt sen.
 
Sv: Månadspeng?

Jag har sedan barnen började få "månadspeng" fördelat det så här;

Man får 20 kr för varje år man är, tex är man 12 så får man 240 kr i månaden - sedan har vi aldrig behövt ha nåra förhandlingar utan när man fyllt år så har man fått 20 kr mer i månaden.
Jag har betalt ett kontantkort på 100 kr i månaden till den som har mobil, har man inte klarat sig på det så har man fått betala själv..
Pengarna som dom fått ska räcka till tidningar, bio, eller ngt annat som dom gjort med kompisar..när sonen fyllde 15 fick han sitt barnbidrag - det skulle räcka till nöjen, mobil, bensin till moppen, ev kläder(har skjutit till vid tex jackor,jeans) han har blivit grymt ekonomisk eftersom han har insett att pengarna inte räcker så långt..trots att det är nästan 1000 kr.

Min lilla prinsessa på 5 år får 100 kr i mån och det ska räcka till leksaker, lördagsgodis, ev biobesök..fast hon har också blivit en snålis..för hon ska spara till en stor studsmatta( har sparat sedan förra sommaren (har sparat ihop 600 kr)

För att barnen överhuvudtaget ska få sina pengar så ska dom hjälpa till med div uppifter, skotta, klippa gräs, städa, tömma sopor, hjälpa till med matlagning, diskmaskinen osv..Detta sköts jättebra för annars ryker pengarna..:angel:

man kan "tjäna" lite extra om det behövs och då innebär det tex att passa lillasyster ett par timmar, städa o tvätta min bil..grannen har nappat på detta och betalar mina barn en liten summa för att få hjälp med gräsklippning, biltvätt osv..
 
Senast ändrad:
Sv: Månadspeng?

97an har 200 kr per månad. 00an inget för närvarande. 97ans pengar går in på ett konto och ackumulerar sig. När det blivit en slant köper han sig ett tv-spel eller något sådant lite dyrare.
 
Sv: Månadspeng?

Min femton åriga dotter får barnbidraget själv. Hon får köpa sina kläder o allt själv. Detta har hon haft på prov i tre månader. Ska tillägga att hon har inga vinterstövlar :rofl: Jag tror inte hon klara ut detta men vi får se hon gör bort sig iallafall nu i början kanske det klarnar vem vet alla får vi ju ta smällar. Men en bra sak är att börja i tid att ge pengar så de lär sig ansvar.
 
Sv: Månadspeng?

Mina sjuåringar får 20:-/vecka. Detta istället för lördagsgodis (som ofta kostade betydligt mer än 20:-/barn :angel: ). Nu får de själva välja om de vill köpa godis, leksak eller spara. Det positiva som det fört med sig är att de äter mycket mindre godis.
 
Sv: Månadspeng?

Våra barn, idag 14 o 17år, har från den stunden de ville fått veckpeng/månadspeng...vi satte oss ihop och kom överäns om vad som skulle göras för att få dom, o sköttes det inte blev det avdrag m 1:-(när de hade typ 20/v)...det sved men sköttes...dessa pengar gick mest till godis..annat stöttade vi med..
Allteftersom de växte fick de mer, och snart ville de prova på månadspeng....där fick man planera lite bättre...och de skulle ha sina pengar till mer (stöttningen minskade).Men i högstadiet tjänade dom extra genom sina prov...nåt som de själva ville starta...20:-G...osv
Idag får 14 åringen 400:- och 17 åringen 700:-,efter ett tags räknande ville hon spara resten på ett konto till framtida behov...
Nu är hon heller inte så mkt för kläder, utan väntar på reor..de stora inköpen hjälper vi till med...jackor, skor, stövlar...
Han däremot skall ha det dyraste (nästan), så det blir inte många plagg han får, men vi hjälper honom, till en viss gräns..Troligtvis kommer han inte köpa många kläder den dan han skall köpa dom själv...just nu går pengarna till bad,bio,godis...
 
Sv: Månadspeng?

Syrrans unge får 20:-/vecka, han är snart 10. Andra jag känner ger efter hur gammal barnet är. Tex 10:-/år barnet är. Är den 10 får den alltså 100:-/månaden. Personligen tycker jag ungar nuförtiden har för mycket i vecko/månadspeng. Känns nästan som en liten lön...för vadå ? Jag fick under hela min uppväxt endast 100:-/mån, och man lärde sig verkligen hushålla med sina pengar tills nästa månadspeng. Var dom slut så fick man allt vänta tills man fick nästa peng. Märker på syrran att tiderna ändras. Hennes son kan (om han vill) hushålla med pengarna han får, men han vet så väl att: när dom är slut, ja då köper ju ändå mamma ändå..Godis, biobiljett osv...Så är det många som gör.
 
Sv: Månadspeng?

Visst har tiderna förändrats, men vi får hänga med...
Jag hade 5:-/v och de räckte till en hel del...men det är klart, det va på stenåldern, som min dotter säger....
Men innerst inne förstår hon sammanhanget: Jobba-pengar-spara till nästa "lön"..
Mmmh..jag vet, många barn behöver inte göra så mkt för sin peng, men vi får väll se hur det går i framtiden....kommer föräldrarna att alltid "stötta"...och blir de självständiga individer av det, tveksamt...
:confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Diskussionen kom upp här i dagarna under ett "familjemöte" Barna har innan fåt en slant då och då, när de behövts eller när vi tyckt...
Svar
18
· Visningar
3 875
Senast: mino
·
Y
Övr. Barn :confused: Har två äldre barn 13 (går i 6:an) och 11 (går i 4:an) som hittills har haft veckopeng.. Funderade över om de börjar bli så...
Svar
6
· Visningar
2 820
Senast: Gerbillus
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 791
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Ridskoleryttare
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp