Hej!
Jag funderar på att skaffa häst igen efter några års uppehåll från hästar och ridning pga skada.
Det jag funderar lite på är vad det kostar ungefärligt. Vad ligger era
månadskostnader på? Tänker framförallt på er som har häst närmare storstäder. Jag själv kommer ha häst i Stockholm.
Väldigt tacksam för svar!
Ju mer lyx du ska ha ju dyrare får du i hyra=)
Ska du ha ett stall nära centrum i Stockholm så räkna med en hyra på minst 10000 kr månaden(enbart stallhyra)
Någon mil utanför 4500-6500.
Svindyrt att ha häst i Storstockholm men helt okej i förorterna=)
Jag bor 10 mil från Stockholm och betalar heela 700 i kallhyra och 1 månad om året ca 5000 i hö och halmkostnad så med hö halm kraftfoder och kallhyra landar jag på 1200 i månaden=)
Inge lyx då iof.. har en paddock och gudomliga rid och körvägar och en sagolik miljö runt om kring stallet.
Stora hagar på 5 hektar och stor ligghall(lösdrift) 1 box till varje häst att använda vid behov.
Så min häst kostar totalt med allt
Stallhyra 1200kr
Bensin 750kr
Försäkring 250kr
Skoning 400kr
Förbrukningsvaror så som flugmedel sadeltvål schampoo pälsglan osv-- om man slår ut per månad ca 100 kr
Allt annat räknar jag inte med som fast kostnad då allt annat är frivilligt och inge jag måste ha men man köper de för de är kul(fint så som träningar utrustning.
Ska utrusting ingå så kostade min häst min förra året följande i övrigt
släp 40000, maratonvagn 17500, rockard 10000. sele 4500
Men räknar inte med de så
Totalt: 2700 kr månaden... billigare än så kan man nog inte ha häst om man när man står installad tror jag=) billigt att inte bo i Stockholm haha
Sedan kan det bli mer en månad om jag åker på kurs eller tränar eller tävlar då kan de bli ytterligare alltifrån 350kr till 2000 men detta anpassar man ju sig efter sin ekonomi=)
Sedan har jag alltid en buffert som ska täcka självrisk och 20% och andra plötsliga utgifter på både hästar och annat.. typ en bil som kan kosta hutlösa summor att laga.