Månads kostnaden för häst

AliiceeZ

Trådstartare
Hej, jag tänkte höra lite hur mycket det kostar i månaden för att ha foderponny. Alltså att ägaren betalar försäkring.

Vad kostar stall i månaden ungefär, bor i skåne.
-Det ska ingå in och utsläpp alla dagar
-Fodring alla dagar utom helg
-hö och halm
-gäna ett stall med egen ridbana.

Sen undrar jag lite vad hovslagaren tar om man räknar det på varje månad. Alltså bara lite basic, vad kostar det i månaden och vad finns det är för engångs kostnader som tex vaccinering osv? Behöver ha en summa på ungefär för att argumentera med mamma ;)

Tack för att du vill hjälpa mig :)

Har hittat ett stall som tar 850kr i månaden. Men då ingår inte halm och hö. Vad kostar det då i månaden?

Utslaget över hela året blir det ca 5000:-/månad för mig. Ingår i det gör allt utan dyrare utrustning (typ sadel, transport). Minus försäkring blir det kanske 4600:- då. Min hovslagare tar 1050:- för helskoning och på vintern räcker det med varannan månad men på sommarhalvåret behövs det var sjätte vecka.

Beror såklart på hur mycket hö hästen behöver äta. Vi har en shettis som äter ca 5kg/dag, en c-ponny som äter ca 7kg/dag och två hästar på 155 i mankhöjd som äter ca 10 kg/dag var. Nu kommer jag inte ihåg exakt vad vårt hö kostar, men typ 3kr/kg. Så för en stor häst 3kr*10kg*30dagar = ca 900kr/mån i hö.

Viktigt att man har analys på höet så man vet vad det innehåller, om vårat haft ett lägre energivärde hade hästarna behövt äta ännu mer. Vi måste även ge mineralpellets för att balansera mineralinnehållet i höet.

Sen tillkommer kostnader för hovslagare, jag betalar 1100kr/häst var 8:e vecka, vissa behöver skos oftare, eller tappar en sko.

Vaccination och tandkoll brukar vi ta samtidigt en gång om året, ett par tusenlappar/häst kostar det om det inte är något speciellt att åtgärda.

Hästarna kan skada sig eller bli sjuka, då måste man kunna betala självrisken på försäkringen. Brukar kosta några tusen.

Träckprov och ev. avmaskningsmedel en till två gånger/år, tränings-/tävlingskostnader, transporthyra om man måste åka någonstans, utrustning till hästen, flugmedel på sommaren...

Med den stallhyran på 850 kr skulle jag nog tro ca 3000 kr i total månadskostnad, men då kan det också tillkomma oväntade utgifter.

Är det så billigt i skåne? :banghead:

Bor i Stockholm.
3900kr i stallhyra, inklusive hö och strö, alla fodringar, in och utsläpp samt ridbana.
700kr för ridhuskort om man vill ha det.
1200 kr för skoning var 6'e vecka.
1000kr i kraftfoder.
2000kr i försäkring.

10 000kr/månaden är det som går åt för mig. :cry: Då har jag 1000kr/mån att köpa utrustning för.

Är det så billigt i skåne? :banghead:

Bor i Stockholm.
3900kr i stallhyra, inklusive hö och strö, alla fodringar, in och utsläpp samt ridbana.
700kr för ridhuskort om man vill ha det.
1200 kr för skoning var 6'e vecka.
1000kr i kraftfoder.
2000kr i försäkring.

10 000kr/månaden är det som går åt för mig. :cry: Då har jag 1000kr/mån att köpa utrustning för.

Matar du hästen med guld?! O_o Jag lägger 400-500kr/mån på kraftfoder totalt för två stora hästar som tävlas hoppning (reg nivå).
Försäkringspremie på 24000 per år är ju också sanslöst... Förstår att pengarna rullar!

@Equilina Snarare krafft ;) går typ åt en säck i veckan, 200kr per säck, 800kr i månaden +mineraler och tillskott.
Har jämfört premier hos olika bolag men hamnar alltid på liknande summor. :cry:
Hästen är liv- och användbarhetsförsäkrad för 110tkr. Har inte hittat något bolag som försäkrar billigare än så! Om du vet något får du gärna hojta till!

För min del ser det ut som följande i månaden:
Kallhyra (box, plats i hage): 900 kronor september-maj, 500 kronor för juni-augusti. Tillkommer en symbolisk summa för bete på annat ställe under sommaren.
In- och utsläpp, alla dagar: 300 kronor, betalas så klart inte under de månader hästarna går ute.
Grovfoder: Jag har bara en ponny som äter ganska lite om man jämför med många andra, för oss räcker en storbal torrhö en månad ungefär, varje bale kostar 350 kronor.
Kraftfoder: Äter inte min häst alls, men för min tidigare låg det väl på ungefär 200 kronor i månaden.
Strö: Ungefär 200-250 kronor i månaden.
Hovslagare: Min ponny verkas bara, och det går på 300 kronor/gång, alltså 150 kronor i månaden om man slår ut det. Jag tror min hovslagare tar 600 för en halvskoning och en tusenlapp för helskoning, min häst kommer bara skos fram när det blir aktuellt.
Försäkring: Skulle väl inte du betala förstod jag.

Veterinäravgifter beror ju helt på om hästen är olycksdrabbad eller inte. I de bästa av världar behöver man kanske bara ta ut dem en eller två gånger om året för vaccination och tandkoll, men är oturen framme gäller det att ha en buffert. Maskkoll två gånger/år tillkommer ju också. Utöver det tillkommer ju kostnader för utrustning för både dig och hästen, hur du tar dig till stallet, eventuella kostnader för träning och tävling.

Strax utanför Stockholm.
Stallplats med isolerat ridhus, fin 30x70 paddock.
Morgon, lunch och kvällsfodring ingår, intag samt middagsfodring går enligt schema, 1pass/vecka.
Strö ingår ej, men grovfoder gör 14kg/dag.
Alla mockar egen box, hagar, byter vatten och förbereder höpåsar samt krafft- burkar.

Stallhyra: 4200:-
Strö: 500;-
Hovslagare: 1250:-
Försäkring: 400:-
Tillskottsfoder: 250:-
Övrigt:tex vaccin, vet, utrustning 500:-

Ca: 7500:-.

@Equilina Snarare krafft ;) går typ åt en säck i veckan, 200kr per säck, 800kr i månaden +mineraler och tillskott.
Hästen är liv- och användbarhetsförsäkrad för 110tkr. Har inte hittat något bolag som försäkrar billigare än så! Om du vet något får du gärna hojta till!

Mina säckar kostar lika mycket, antar att jag har ett mer näringstätt grovfoder :)

Jag skulle aldrig ha så högt livvärde som du har, på fyra år har du gett försäkringsbolaget lika mycket pengar som en ny häst kostar.

Okej tack för alla pris förslag :) Så ungefär 5-6 tusen kr per månad. Hoppas på att jag får det över när jag blir stor nog att köpa en egen häst för mamma går inte att övertala. :(

Låter som du skulle spara in en hel del pengar på att ha ett bättre grovfoder.

Okej tack för alla pris förslag :) Så ungefär 5-6 tusen kr per månad. Hoppas på att jag får det över när jag blir stor nog att köpa en egen häst för mamma går inte att övertala. :(

Kostnaden för häst beror väldigt mycket på vart man stallar upp hästen, vart i landet man bor och vilken typ av häst man har.

Jag kan kontra med billigare alternativ. Lättfödd häst på 1,55. Södra Dalarna.
Utslaget per månad.
500 kr stallplats
400 kr 10 kg hösilage / dag.
100 kr halm
100 kr mineraler
150 kr försäkring
750 kr hovslagare
300 kr div träckprov, tandkoll, vacc etc
50 kr ridbana på radavstånd

Strax under 2500 kr per månad .

Min häst (korsning på ca 155 cm) kostar:

Boxhyra: 2500 kr. Utsläpp, insläpp, fodringar på vardagar samt strö ingår. På helger och röda dagar har vi privathästägare stallpass (hästen står på en ridskola). Tillgång till ridhus och två ridbanor finns, men ridhuset är oftast upptaget kvällstid på vardagar.

Hö: ca 750 kr/månad, hästen äter ca 10 kg om dagen.

Kraftfoder: ca 250 kr/månad.

Skoning: 1200 kr varannan månad.

Försäkringen står hästens ägare för, jag är fodervärd.

Oj vad vissa betalar mycket :nailbiting:

Har en d-ponnyvalack på 13 år.

Lösdriftsplats/sommarbete med fri tillgång på grovfoder och halmad ligghall: 1500 kr/månad (samma hela året).
Försäkring: 1500 kr/år (veterinärvård 60 000 kr)
Mineraler: Drygt 50 kr/månad
Just nu går han oskodd och jag verkar själv men han har istället hovboots som används ibland.

Sen blir det ju givetvis bensinkostnader och om man vill träna eller tävla och eventuell vet. vård.

Men med en stallhyra på 850 kr så tror jag inte att du behöver lägga 5-6000 kr i månaden inte... Det låter lite väl högt räknat..

Stallplats: 850 kr
Hö: Om man räknar med att hästen äter 10 kg per dag och det kostar 3 kr per kg blir priset 900 kr/månad.
Spån: Jag vet inte riktigt,längesen jag använde. Men 200-300 kr i månaden, mer borde det inte kosta.
Kraftfoder: 0-500 kr/månad
Hovslagare: 500 kr/månad

2450-3050 kr/månad. Då räknar jag på en helskodd häst. Men det är ju stor skillnad på om du vill ha en hyffsat lättfödd, tålig ponny att luffsa runt med i skogen och träna då och då eller om du vill ha en tävlingsponny.

Du kan ju bli medryttare istället. Jag var medryttare i 14 år (sammanlagt 6 hästar) innan jag köpte egen häst, det lärde jag mig massor på som jag har nytta av nu.

Jag räknar på i snitt 6000 kr/mån inklusive allt utom min egen utrustning och bensin till bilen.
Såhär fördelas pengarna:
- Uppstallning: 2 000 kr/mån (inkl viss service och ridhus)
- Försäkring: 1 000 kr/mån
- Grovfoder: 750 kr/mån (vintersäsong)
- Kraftfoder: 350 kr/mån (inkl mineraler)
- Hovslagare: 650 kr/mån
- Spån: 250 kr/mån
- Vård: 250 kr/mån (årlig vaccinering, tandkoll och equiterapeut)
- Utrustning: 250 kr/mån
- Sparas: 500 kr/mån (till oförutsedda utgifter)
Summa: 6 000 kr/mån

Ovanpå detta tillkommer:
- Tränare: 400 - 2 140 kr/mån
- Bensin
- Underhåll av släp
- Ridkläder
Total summa: 7 000 - 9 000 kr/mån

Låter som du skulle spara in en hel del pengar på att ha ett bättre grovfoder.

En hel del? tyvärr snarare bara ca 10% av det jag redan betalar..:crazy:
De 10% betalar jag gärna för att slippa köpa, frakta och förvara eget grovfoder, eftersom analyserat silage ingår i min hyra.

DOCK hade hästen mycket mask när hon kom från utlandet, så våren har gått till att prova, behandla och testa sig fram när det gäller foder överlag.
Hon har ätit 14kg silage (inte särskilt blött) om dagen hela våren.

Men lite tur kan jag lägga om foderstaten igen till hösten, och förhoppningsvis unna minska en del.
Tills dess får hon gå på bete hela sommaren och tjocka till sig. :)

En hel del? tyvärr snarare bara ca 10% av det jag redan betalar..:crazy:
De 10% betalar jag gärna för att slippa köpa, frakta och förvara eget grovfoder, eftersom analyserat silage ingår i min hyra.

DOCK hade hästen mycket mask när hon kom från utlandet, så våren har gått till att prova, behandla och testa sig fram när det gäller foder överlag.
Hon har ätit 14kg silage (inte särskilt blött) om dagen hela våren.

Men lite tur kan jag lägga om foderstaten igen till hösten, och förhoppningsvis unna minska en del.
Tills dess får hon gå på bete hela sommaren och tjocka till sig. :)

Ja, annars är det väldigt dåliga värden med tanke på att högpresterande hästar klarar sig på bara grovfoder om det har bra värden.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 910
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 524
Anläggning Jag måste flytta mina 2 hästar och vår hyresvärd på vårt hus har eget stall och 2 hästar som han bara matar (gör inte mycket med dem)...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 173
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar