Månader över tiden!?

V

valborg

Jag fick idag höra av en kollega att hon hört talas om ett barn (en flicka på dotterns skola) som fötts 2 eller 3 månader för sent. Fosterutvecklingen hade stannat av men barnet levde och fick därför mer tid på sig. Kan detta verkligen vara sant? Har någon hört talas om något liknande?
 
Sv: Månader över tiden!?

Jag fick idag höra av en kollega att hon hört talas om ett barn (en flicka på dotterns skola) som fötts 2 eller 3 månader för sent. Fosterutvecklingen hade stannat av men barnet levde och fick därför mer tid på sig. Kan detta verkligen vara sant? Har någon hört talas om något liknande?

jag har för mig jag sett någon dokumentär om något liknande.... men det måste ju vara extreeeeemt ovanligt. Det var samma där; fosterutvecklingen hade avstannat pga något (dålig moderkaka? Utomkved?) men sen kom barnet flera månader för sent.
 
Sv: Månader över tiden!?

I mina öron låter det som en myt. Och vilken kvinna skulle gå med på att vara gravid så länge? Moderkakan blir ju sämre mot slutet av grav.
 
Sv: Månader över tiden!?

Min äldsta föddes 33 dagar efter beräknad tid (pga konstig polsk läkare) när de satte dropp för att starta upp förlossningen försvann hjärtljuden och det blev akut snitt.
Dottern var lång och skranglig med en gammal människas hud, den var rynkig och liksom för stor. Det skulle bero på överburenhet.
 
Sv: Månader över tiden!?

Ja, de brukar ju säga att en normal förlossning startar allt mellan 4veckor innan till fyra veckor efter. Mne som sagt moderkakan har ett bästföredatum, och mer än 4veckor skulle nog ingen läkare gå med på.
 
Sv: Månader över tiden!?

Oj, 33 dagar! Här i stockholmslän blir du igångsatt 14 dagar efter bf.
 
Sv: Månader över tiden!?

Är det inte 2 veckor före eller efter?
 
Sv: Månader över tiden!?

Det är länge sedan, 21 år, och jag skickades till BB efter 14 dagar för bedömning. Just då var det en knepig polsk läkare som gjorde gyn på mig och konsulterade sambon om sista mens, sambon såg mest skräckslagen ut!
Polacken ansåg att det var felräknat och skickade hem mig i 14 dagar till!
I efterhand har det visat sig att jag har avsaknad av det hormon som startar upp förlossningen och alltså aldrig skulle fått värkar av mig själv, alla tre barn är födda med snitt.
 
Sv: Månader över tiden!?

Tycker också att det låter som en myt.
Möjligtvis att man räknat extremt fel... :smirk:

Sonen föddes 10 dagar efter bf och redan då sa bm att de nog räknat fel för han var rejält övergådd ansåg hon (inte så att det var farligt på nått sätt än men det hade varit igångsättning absolut om jag varit inne på kontroll för det).
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 612
Senast: tanten
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 436
Senast: Destiny_D
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 254
Senast: Madalitso
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 225
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp