Man som byter sida?

B

B-uke

Min häst har under det dryga året i min ägo bytat sida på manen två gånger! Varför? Är detta vanligt?

Sv: Man som byter sida?

Vår fullblodsvallack som haft manen åt höger så länge som vi haft honom (4år drygt) la manen till vänster sida från ena dagen till den andra och den ligger still och fint åt vänster nu sen dess. Vår instruktör säger att det är bra :confused: när vi började ta lektionenr på honom i våras var den högra sidan hans "bättre/starkare" sida så vi har fått jobba mycket på att få han "liksidig" :D men då borde väl manen ligga lika åt båda hållen:confused:

KL: Ironwill, ser du något samband med sidbytet?:):)

Lunketuss:Så då menar din tränare att det beror på oliksidighet....hmmm, intressant. Märker dock inte av att hästen byt...Manen låg iofs sist på svaga sidan..:) förvirrande

Det jag har hört ang. manen är att den ligger på den sida som är "bäst" och "starkast", och när hästen arbetas och blir starkare på den andra sidan så byter manen plats ;)

okej så min pålle e inte ojämn då =).. hennes man står rakt upp å vägrar lägga sej =) den e säkert 1½ dm lång nu =) hahahah

Nu när jag har tänkt på det så på som dom jag tittat på ligger dom flesta hästars man åt höger, är det så att dom flesta hästar har manen åt höger? Vår har ju manen åt vänster nu och det känns lite ovant än så länge.

Upptäckte för någon vecka sedan att min häst kan ha manen åt vilket håll som helst och den ligger lika still var man än lägger den.. :)

Har också hört att det ska ha något att göra med liksidighet och musklatur men vet inte riktigt om det stämmer då min hästs man har börjat roa sig med att stå rakt upp i fram, ligga till vänster på mitten och sen till höger närmast manken :crazy:. Hon är visserligen mer liksidig nu än hon någonsin varit innan men tror mer det har att göra med att jag har gött upp henne lite så hon nästan börjar bli lite småtjock och att hon har en virvel mitt i manen:grin:

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag funderar på att byta försäkringsbolag men hur blir det med dolda fel då? " Efterskydd för dolda fel om du säljer en häst som är...
Svar
3
· Visningar
538
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 800
Senast: Corax
·
IT & mobiler Jag är så less på den sida som kommer upp när jag startar hemmadatorn. Denna sida kom upp vid datorbyte. Alla dessa rutor som kommer om...
Svar
3
· Visningar
329
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna