Man slutar aldrig att förvånas, speciellt inte inom hundvärlden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
D

Dean

Vi var idag och hämtade en schäferhane hos en person eller snarare företag som sysslar med bla omplacering och meritering av hundar.
Denna hane var alldeles för smal i mina ögon. Man kunde se höftkotorna och ryggraden stack upp, inte så man såg varje kota men kände man med handen över ryggen så hoppade fingrarna på ryggkotorna, samma med revbenen. Enl kvinnan som var med personen som sålde hunden så tyckte hon att hunden var i normalhull. Det är visserligen en stor Schäfer, som hon sa så är det inte bra att de är för tunga, vilket jag kan hålla med om, men detta var i underkant.
Hunden hade dessutom knappt inga muskler. Av detta att döma så kan hunden knappt blivit rastad utan har tillbringat sista halvåret (det är ung så länge de haft hunden) i hundgård.
Hunden var enl dem alldeles för tjock när den kom och de bantade den. Men tydligen blev hunden så smal att de fick ta den till vet som inte hittade något fel. Det var troligen pga för lite mat och omställningen till att gå i hundgård från att ha varit familjehund. Anl till att de tog den till vet var också upprörande, det var en tjej som kollade på hunden och var intr, men hon ville ha utlåtande från vet varför den var så smal.
Men sen valde hon av okänd anl att inte köpa hunden.

Hundens tidigare ägare (sålde honom i sept förra året) som vi känner sa att hunden är en stor fin Schäfer på ca 50kg. Idag väger han uppskattningsvis inte mer än 36-37 kg.

Dessa människor skall då vara ett seriöst hundföretag. Om människor som faktiskt arbetar med hundar kan få en hund så fysiskt förstörd så undrar jag var hundvärldens företagare är på väg? Är det så mkt som handlar om pengar nu?

Bara några tankar på kvällskvisten från Dean som inte kan sova.

Sv: Man slutar aldrig att förvånas, speciellt inte inom hundvärlden.

50 kg ? Tycker det låter överviktig...30-40 kg brukar väl hanar väga ca.

Är du säker att de driver det som företag?:angel: Jag menar vissa påstår att de har företag men i själva verket så finns där inget.:crazy:

Skulle vara intressant att få veta vad detta företag heter eller vart det ligger?

Skicka gärna privat mess om du inte vill lägga ut namn här;)

Han var kanske lite överviktig när de fick honom. men det är en stor hane, ganska mkt större än en schhane i medel är.

Jag vill inte lämna ut uppgifter om personerna eller deras företag. Handhavandet av hunden kan vara en engångsföretelese och jag är av den åsikten att man bildar sig en egen uppfattning, annars kan det blir så fel.

Men jag kan säga som så att personerna utger sig för att ha ett företag och har en hemsida på nätet.

Denna tråd var bara för att ge en insikt i hur hundvärlden ibland kan fungera, dessvärre...

Om en hund är tjock eller smal uppfattas ju så oika. Min kompis har sina schäfrar så smala för folk har sagt att de absolut inte får vara överviktiga. Själv tycker jag att det ser lite läskigt ut, lite undernärt ut... Hennes hundar hade gott kunnat få ha lite mer hull utan att för den skull vara överviktiga. Men det är en bedömningfråga och det finns ju inga standardiserade svar.

Mynta2 skrev:
50 kg ? Tycker det låter överviktig...30-40 kg brukar väl hanar väga ca.

*Lånar*
Lite off topic... men ändå..

Jag har haft en schäferhane modell större.... Han vägde nerbantad 48 kilo...(då var han på gränsen till mager).. Så 50 kg behöver inte per automatik vara övervikt....

Hundvärlden är precis som alla andra branscher drabbad av oseriösa människor som vill tjäna sig en hacka. När man svälter en hund (för att pengar saknas till bra foder, avmaskning, vet.vård) är man riktigt illa ute - det tycker nog de flesta.

Men det finns alla sorter från kennlar som linjeavlar på egna hundar (för att det är dyrt att ta in hundar utifrån), som tar för många kullar på sina stackars tikar, underlåter att ta sjuka hundar till veterinären osv.

Det finns också de som bedriver alternativa "hundskolor" och "hundutbildningar" eller hundpensionat utan att ens ha ett endaste papper på att man är lämplig. Jag läste om någon utbildare som hade hittat på att h*n hade utbildning från ett annat land vilket var lögn och dikt alltihop.

Det allvarligaste är inte att man i hundvärlden, som i alla andra branscher kan bli lurad (för där krävs mest lite allmänt kritiskt tänkande), utan när djuren blir föremål för människans girighet.

Vad tråkigt att du stött på ett av rötäggen. Vad skall du göra åt eländet? Anmäla till miljö- och hälsoskyddsförvaltningen?

Dean skrev:
Jag vill inte lämna ut uppgifter om personerna eller deras företag. Handhavandet av hunden kan vara en engångsföretelese och jag är av den åsikten att man bildar sig en egen uppfattning, annars kan det blir så fel.

Men jag kan säga som så att personerna utger sig för att ha ett företag och har en hemsida på nätet.

Denna tråd var bara för att ge en insikt i hur hundvärlden ibland kan fungera, dessvärre...

Jag tycker inte om när folk sprider skit om andra :eek:

Finns ju verkligen så många företag som sysslar med omplacering och meritering på hundar som dessutom har hemsida.:angel:

Vänd dig med din kritik till de du fått hunden ifrån!:mad:

Blazicq skrev:
Jag tycker inte om när folk sprider skit om andra :eek:

Finns ju verkligen så många företag som sysslar med omplacering och meritering på hundar som dessutom har hemsida.:angel:

Vänd dig med din kritik till de du fått hunden ifrån!:mad:

Nu tycker jag att du överdriver en smula. :mad:
Dean skriver en tråd om ett företag som utger sig för att vara seriöst, men som har en mager hund till salu. Vad är det för fel med det?

Det finns många lycksökare som tror sig kunna tjäna pengar på hund- eller hästverksamhet. Du antyder att endast ett företag har hemsida om just omplaceringar. Vad jag vet finns det en uppsjö av företag, föreingar, hjälpverksamheter etc.

Testa att söka på nätet själv om du inte tror mig. Nog tycker jag att man kan ta upp ett specifikt exempel (i synnerhet när ingen finns namngiven) för att kunna diskutera ett problem i mer generella termer.

prinsessfeminist skrev:
Nu tycker jag att du överdriver en smula. :mad:
Dean skriver en tråd om ett företag som utger sig för att vara seriöst, men som har en mager hund till salu. Vad är det för fel med det?

Det finns många lycksökare som tror sig kunna tjäna pengar på hund- eller hästverksamhet. Du antyder att endast ett företag har hemsida om just omplaceringar. Vad jag vet finns det en uppsjö av företag, föreingar, hjälpverksamheter etc.

Testa att söka på nätet själv om du inte tror mig. Nog tycker jag att man kan ta upp ett specifikt exempel (i synnerhet när ingen finns namngiven) för att kunna diskutera ett problem i mer generella termer.

Det jag skrev var att det finns inte så många företag som bedriver omplacerings verksamhet SAMT meritering av hundar som dessutom har företags hemsida på nätet.;)

Omplacerings verksamheter finns det en uppsjö av MEN få ängar sig åt meritering/uppkörning av hundar.

Det var det jag reagerade på hade det stått enbart omplacerings verksamhet så finns det ju många fler som bedriver det.:mad:

men varför blir ni så upphetsade för? om hon säjer att hunden såg undernärd ut, så var den väl antagligen det. men bara för att hunden är jättesmal betyder ju inte det att den är plågad. men det kunde ju vara bra att veta om dom är seriösa

Nu ska jag genast söka på meritering o omplacering av hundar så jag får veta vilket företag som åsyftas- det hade jag inte tänkt på om du inte tipsat - tack

Det finns ingen anledning att lägga ut namn på dessa personer eftersom jag inte har det syftet med tråden, utan bara ge en bild av hur jag uppfattat att det kan vara.
Detta företag och dessa personer som jag skrev tidigare kanske inte alls behandlar alla sina hundar så här och då ger jag en felaktig bild av dem. Det kan ha handalr om tidsbrist "what ever" som gör att hunden blivit tunn. Men det är jäkligt tråkigt när man får se hundarna som utsatts.

Om jag hade lämnat ut namn så hade det kanske blivit samma sak som inlägget du skrev

Jag läste om någon utbildare som hade hittat på att h*n hade utbildning från ett annat land vilket var lögn och dikt alltihop.

Du har läst om någon...vad säger att detta är sant? Det är någon med hemligt nickname som lagt ut "skitsnack" om personen på nätet, sen tror folk på det och karusellen är igång.

Jag tänker inte göra något åt det. Men visst får jag se en till hudn från samma ställe som ser likadan ut så kan man göra miljö och hälsoskyddsförvaltningen uppmärksammad.

Jag tycker inte om när folk sprider skit om andra

Finns ju verkligen så många företag som sysslar med omplacering och meritering på hundar som dessutom har hemsida.

Vänd dig med din kritik till de du fått hunden ifrån!

Har jag sagt att detta är det enda de gör? Det kan vara så att personerna också har kennel, hunddagis, pensionat, kursverksamhet, friskvård mm

Kritiken har jag självklart lämnat till dem om just denna hund. Inte om de som personer eller företag eftersom jag inte vet hur förhållandena annars ser ut.

Gå ut på google och sök på "omplacering och meritering av hundar" så hittar du inte företaget där. Så dum är jag inte, då kunde jag likagärna ge namnet på dem.

Ju mer du säger dessto mer säker blir jag på min sak:angel:

Som tur är finns ju dem som inte har sådana erfarenheter av dem men för att få ett företag att framstå som dåligt för man vill att ett annat skall vara bättre än vad det är ja det är bara skrattretande:rofl:

Nä nu tänker inte jag spilla mer tid på denna skitsnack tråd

Over and out :rofl:

Knapplån
I min värld är problemet med smällfeta hundar avsevärt större än med magra.
En hund som är mager men inte undernärd mår inte dåligt, vad som är undernäring är det nog lämpligt att en veterinär får avgöra. Ofta kommer det folk till mig med tunna men i övrigt helt ok hundar, inte för att de själva är oroliga utan för att de får så mkt skit av omgivningen!
PL

Läste någonstans att svält inte fick en hund att utvecklas sämre. Nu har ju det väldigt lite relevans eftersom att jag inte kan hänvisa tillkällan eller kan säga direkt vad det stod. Men det är det jag minns, att hundar som vuxit upp under dåliga förhållande inte farit illa av det rent utvecklingsmässigt. Jag tror snarare att vi matar ihjäl dem (som vi gör med oss själva...)

Dean skrev:
Du har läst om någon...vad säger att detta är sant? Det är någon med hemligt nickname som lagt ut "skitsnack" om personen på nätet, sen tror folk på det och karusellen är igång.

Tja, jag tyckte inte det kändes nödvändigt att delge alla detaljer. Jag vet att just det påståendet var sant då jag kontaktade nämnd utbildare i det specifika landet och frågade om det som publicerats var rätt. (att personen i fråga aldrig hade utbildats där h*n utgav sig för att ha fått sin utbildning.)

Det var det. Utbildaren hade aldrig hört talas om personen.

Så, jag är inte den som köper allt som sägs och skrivs, utan tar reda på fakta innan jag bildar mig en uppfattning.

men detta var bara ett exempel på att det finns oärliga människor överallt.

Ju mer du säger dessto mer säker blir jag på min sak

Som tur är finns ju dem som inte har sådana erfarenheter av dem men för att få ett företag att framstå som dåligt för man vill att ett annat skall vara bättre än vad det är ja det är bara skrattretande

Nä nu tänker inte jag spilla mer tid på denna skitsnack tråd

Over and out

Det är ju du som vinklar den till att bli en "skit-snack" tråd, det var verkligen inte syftet som jag skrivit flertalet gånger.

Som tur är finns ju dem som inte har sådana erfarenheter av dem men för att få ett företag att framstå som dåligt för man vill att ett annat skall vara bättre än vad det är ja det är bara skrattretande

Vad EXAKT menar du?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka