Man på ena sidan

Calvaro

Trådstartare
Ska "fläta över" manen så att den bara ligger på ena sidan. Hur länge brukar man få ha dem flätade innan manen lägger sig där?

Sv: Man på ena sidan

Beror på häst. Vissa så ligger den kvar mer permanent, andra så går den tillbaka.

Jag brukar inte 'bråka' med de som är motsträviga, vet hur det känns själv när man släpper ut en hög snodd t ex och håret som legat åt 'fel håll' byter håll, inte helt skönt.

Så de får ha buslooken, och så flätar jag ner/över inför offentliga arrangemang som tävlingar och utställningar och så. Om det inte 'ger sig' med en nedflätningsomgång alltså och sen håller sig på rätt sida.

min ena krukar jag få fläta i en vecak sen ligger manen på rätt sida i någon månad sen när den växer ut igen så får man fläta 1 vecka ill det funkar super för mej

Hur gör man när man "flätar ner"?

Gör man bara vanliga flätor eller?

Tacksam för svar, då min häst ser ut som ett yrväder:D

En del påstår att på den sidan som hästen är starkast i ligger manen. Man menar på att alla hästar har en sida som den är en aning starkare i oftast och det stämmer ju.

Om så är fallet blir det nog svårt att få över manen på andra sidan. Min häst var omöjlig att få över manen på, sned och dan när vi köpte honom. Efter 6 år av behandling och ommuskling kunde jag fläta över manen på andra sidan och hålla den där med flätor, men den låg ändå, om den själv fick välja, på samma sida som alltid. :) Han var inte helt jämt musklad när vi fick ta bort honom så jag vet inte om det stämmer. Men det verkar ligga något i det iaf.

Jag är högst tveksam i om det generellt ligger så mkt i det faktiskt. Det kan säkerligen ha betydelse/spela in för vissa hästar.

Men jag har haft hästar som varit dokumenterat sneda och vinda, men manen finfint och prydligt åt en sida av sig själv. Och hästar som varit raka, jämna och haft man som varit helt ostyrig och legat än hit och än dit. Och hästar som bytt 'svaga sidan' utan att manen ändrat sig ett dugg.

På min ligger manen prydligt på ena sidan i ungefär 35 cm sedan ligger den på bägge sidor. Det kan vara snyggt med tjocka manar som ligger på bägge sidor men en tanig liten halvblodsman ser bara knäpp ut.

På min ligger manen prydligt på ena sidan i ungefär 35 cm sedan ligger den på bägge sidor.
Detta beror på, enligt dem som hävdar att det jag nyss beskrev stämmer, att hästen är ojämt musklad.

Själv lägger jag ingen värdering i detta. ;)

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 646
Foder & Strö Vår ena häst är lite fet så han har fått en betesreducerare. Han har uträknad foderstat och stod i vintras på 10kg av detta hösilage...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 029
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka