Man kanske skulle föda upp fölungar nere i Tyskland...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
C

clownen

Genomsnittspriset på ett halvblodsföl här i Sverige verkar ha ökat lite dom senaste åren från ca. 25 000 till åtminstonde 35 - 40000,- om man läser annonserna här på internet - vilket enligt min mening inte är mkt - men det går väl åtminstonde åt rätt håll. Min fråga är då - Får ni det ni begär eller är det inte så att det har ökat dom senaste åren ? Man kanske bara tror det när man ser annonserna...

Hur mkt skulle ni själva vara beredda att betala för ett föl för som ni verkligen ville ha ?

Man kanske skulle föda upp gångartsföl nere i Tyskland :D Köparna har tydligen stora plånböcker därnere ;) Nu var ju inte alla jättedyra men ändå....

http://www.eurodressage.com/auctions/munster/2005/el_foal.html

Helen

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Man kanske skulle föda upp fölungar nere i Tyskland...

moderatorn vill bara komma med en liten pekpinne:
Den här tråden är okej, så länge den handlar om GENERELL diskusson om fölpriser. Men blir det minsta indikation på individpriser ser jag det som annonser och kommer då plocka hela tråden... Bara som en varning, så att vi kanske kan hålla oss inom givna regler! ;)

Ja, jag har också kollat lite var prisnivåerna ligger och här i Sverige tycker jag att det verkar som om hoppstammade föl ligger runt 35-55.000 och dressyrstammade föl ligger lite högre.
Jag har funderat lite på varför?
Det är ju i stort sett samma kostnad att ta fram dem.

Tillgång och efterfrågan styr priserna...
Och riktigt bra föl är det kanske inte så stor tillgång på ändå, även om väldigt många försöker avla dressyrhästar.
(jag har den bestämda uppfattningen att många övervärderar sina egna stons förtjänster och inte kan se nackdelarna... Och dessutom förmodligen tror att fölen är bättre än de är...)

Huruvida man FÅR de priser som nämns är ju en bra fråga, men jag tror att om fler begär dessa priser så TROR köparna att det är vad de måste betala, eller åtminstone i närheten av det, för att få ett bra föl. På så sätt ökar nog priserna.
Med priserna utsatt öppet så är ju dessutom köparna redan innan de ringer medvetna om vad fölen kostar och borde ju vara beredda att betala åtminstone nästan det begärda priset. Det finns ju oftast en liten prutmån, det utgår nog både köpare och säljare ifrån i de flesta fall.

Jag menade med mina prisobservationer exkl. moms kanske jag ska säga...Du Kima menar inkl. eller ?

Skillnaderna tror jag beror på att hos gångartsfölen ska kan man bländas av hur en fölunge rör sig men det gör man kanske inte så ofta hos fölen som är avlade för hoppning ( även om jag själv gärna ser att även hoppstammade ungar rör sig bra ).

Helen

Ja stämmer med inkl. moms.
Jag har också sett några annonser på föl runt 100-150.000:- och har funderat lite också på hur de (ofta samma fadershingstar som några av de betydligt billigare fölen) kan motivera det mycket högre priset. Är det för att de ägarna har kontakter eller är de verkligen så mycket mer? Även med bättre på möderne-sidan är det ett väldigt hopp i prisstegen.
Fast vad priset är i en annons är ju inte samma som att fölet säljs för den summan eller blir sålt överhuvud taget.
Jag har själv lite svårt att jämföra priser i Sverige och Tyskland. Kan för det första inte Tyska. Sen vet jag inte vilka kostnader som tillkommer.
Men det vet väl du Helen som ju har köpt en liten goding i Tyskland?
Vad som tillkommer utöver inköpspris. Ex transport, registrering Sverige, pass m.m.?

Nja jag köpte henne i Belgien. Det som tillkommer är transporten hem ( 150 mil ) och den kostar 5500 inkl. moms. Sedan så tillkommer inga andra kostnader än övriga kostnader som man har när man reggar föl här i Sverige. Priset på henne var inkl moms.

Helen

Rättar mig själv - transporten kostar 5500 exkl. moms...

Det går ju att hitta billiga, 20-25.000kr, tyskfödda föl oxå - har sett flera annonser här i Sverige på nätet. Dessutom verkar det finnas unghästar till låga priser...frågan är vad snittpriset för fölen i Tyskland är (det går ju inte att bara gå efter auktionspriser). :smirk:

Då jag för två år sedan blev ägare till mitt första hbl (föder upp travare annars) så ringde jag flera större uppfödare runt om i landet för att kolla vad de ansåg om följande...Tysk vs svensk prissättning , blodslinjer m.m.
Till saken hör att stoet som är av god stam (holstein) varit i sverige några år innan hon kom i min ägo, men står fortfarande med tyska papper. stamboksförd och hela konkarongen i tyskland. Flertalet av dessa uppfödare och hästhandlare tycker att jag ska låta henne vara kvar som hon är just pga att föl/unghästpriserna är bättre där än här hemma. Väljer jag en holsteinhingst som är godkänd där så kan jag åka till tyskland och rega fölet där och på så sätt tjäna ännu mer än om den vore svenskregad. (är lite konfunderad... Om min "lisa" betäcks medtyska "brunte" så är ju stammen densamma varesig avkomman är svensk eller tyskregad...) (-sånär som på ett brännmärke på höger lår...)
Ja nu har jag inte provat att sälja fölet överhuvudtaget och dessutom kommer årets föl bli "svenskt".

/Jennie :confused:

Cat_and_rat skrev:
Det går ju att hitta billiga, 20-25.000kr, tyskfödda föl oxå - har sett flera annonser här i Sverige på nätet. Dessutom verkar det finnas unghästar till låga priser...frågan är vad snittpriset för fölen i Tyskland är (det går ju inte att bara gå efter auktionspriser). :smirk:

Fast jag var inte ute efter att jämföra priserna mellan tyska auktioner och svenska föl priser utan anledningen till tråden var att jag läste artikeln och sedan funderade jag på de svenska priserna på föl som säljs utan auktioner.

Min reflektion på detta blev att de svenska priserna har i allafall höjts de senaste åren, även fast vi inte har några auktioner - frågan är bara om vi hade fått ännu bättre betalt om vi hade haft en årlig tillställning i ASVH´s regi där vi säljer föl till tex hugade spekulanter från tex utlandet...Finns det någon efterfrågan ?

Jag vet heller inte vad snittpriset är i Tyskland eller Holland är...Dessutom vet jag även att allt är inte guld i dessa länder även om det glimmar på pappret...Jag tror nämligen inte att man i Tyskland skulle sälja en fölungen till tex. Sverige för 25 000,- om man därnere inom landet kunde få tex. det dubbla...Utan det finns en anledning till att priset är lågt...

Helen

Om vi ska börja kunna sälja föl dyrt i Sverige bör vi ha koll på vilka föl som föds för att få fram de bästa.

I Tyskland så vet hingstägaren exakt vilka föl som fötts efter hingsten och ser i princip fram till att bästa kommer fram - det är ju avkommorna som är reklam för hingsten?

Av HH's ca 500 födda föl i Tyskland i år så vet vi vilka som är till salu, vilka ston som är mammor, vad uppfödaren vill med fölungen - och givetvis vilka som är de bästa och därmed går att säljas dyrast. DESSA går till auktionerna.

Här däremot känns det som noll koll. Någon betäcker sitt gamla lågställda sto, fd ridskolehäst som inte presterat något osv med en svindyr tysk topphingst och sätter sen ut den på annons för 70 000 för att den "har kapacitet för svår klass" osv osv...

Jämfört med Tyskland så känns svenska aveln så oseriös. De tyska förbunden har sån stenkoll på sina hingstar, uppfödare, ston och föl som föds att inget lämna still slumpen.

Om någon kontarktar oss och vill ha ett HH-föl för 4000 Euro så kan vi med säkerhet plocka fram det. Men vill man betala för en Golf får man ingen Ferarri... Men på 500 födda föl så finns det såklart medelmåttor, och det finns uppfödare som snabbt vill bli av med sina föl, det finns uppfödare som ska flytta osv. Så har man bara koll på den så går de alla att sälja.

Är man däremot ute efter en Ferrari så kanske man åker på auktionen där man vet att det redan varit en stenhård gallring och endast de bästa visas.

Nu har jag svammlat, men ni kanske förstår lite av hur jag menar? Jag menar inte att det inte finns bra föl i Sverige, för det gör det. Men sammanhållningen av det hela är bättre i Tyskland och därför är dte på något sätt lättare att hitta det kunden vill ha...

/Svammel -C

Jag svammlar också lite, mitt bidrag till diskussionen är lite siffror som jag hittat i katalogen från Bundesschampionat 2004
i Tyskland fanns 2003 (gäller då alla Verband för halvblod)
2.617 registrerade hingstar
69.275 registrerade ston
46.809 betäckningar gjordes
30.524 föl registrerades
436 hingstar godkändes

Vad gäller ridponny

778 registrerade hingstar
122 godkända
7089 registrerade ston
3581 betäckningar
2891 registrerade ridponnyföl

Så det blir ju lite skillnad mot Sverige som har ca 200 "äkta" ridponnyer reg och totalt om jag inte minns fel, ca 300.000 hästar totalt. I siffrorna ovan är bara halvblod och ridponnyer medräknade, i Tyskland finns dessutom mängder av islandshästar och div andra raser som inte ingår.
I Tyskland är hästar en industri och jag sökte mig dit för import, (pratar tyska) väldigt misstänksam mot deras hästhantering men är imponerad. Jag har varit runt lite här och där och besökt hingststationer och uppfödare och är väldigt nöjd med mina 3 importerade ston.
Inte undra på alltså att bland dessa mängder av hästar föds stjärnor - som kostar!

Intressant att du tog upp det här med elit auktionerna jag har nämligen funderat på årets elitaution nere i Verden.

Tittar man på deltagarlistan på förbundets hemsida så finns 1 stycken avkomma med till His Higness medans hans halvbror Hochadel har 16 avkommor med :confused: Blodsbilden i de båda hingstarna är densamma...Nu är frågan varför denna markanta skillnad...Kanske du vet Cyllene ?

Helen

Lånar knapp
Jag har köpt ett 1-årigt sto som är efter Rotspon-Weltrum. Du verkar ha koll på tyska hästar. Vet du hur man tar reda på information om mamman till min häst? Kan man få information om tex bedömning via nätet?

Jag har också ett importerat hannoveraner sto, informationen om hennes mor fick jag från hannoveraner förbundet - jag mailade helt enkelt dom.

Hälsningar Helen

Hej
Jag har försökt med det men de kunde inte lämna ut någon information med hänvisning till datalagen :confused:

Nej med det så menar dom att stoet är i livet. Och att man därför inte lämnar ut någon information...Vet du vilka ägarna är till modern så kanske du kan maila dom och fråga ? Vad heter mamma och mormor ?

Helen

Svaret är nog så enkelt att Hochadel är en Celle-hingst och HH är privatägd. Det är fortf oerhört stor konkurrens mellan statsstuterierna och de privata hingstägarna och det är alltfler föl efter Celles hingstar som väljs ut till auktionerna.

Sen har HH bara betäckt runt 150 hannoveranerston och resten ston från andra förbund (mycket trakh o oldenb). Hochadel betäckte runt 400 hannoveranerston förra året.

Däremot är det intressant att Hochadel godkändes först vid 3:e försöket. Nämnden ratade honom vid två tillfällen och godkände honom först efter att HH lyckats så bra. Han ska tydligen ha ett ganska lustigt rörelsemönster bak.

Visst är jag partisk och får informationen från ena sidan, men inget av det här är sekretessbelagt! :smirk:

PENGAR och POLITIK rules the world, kom ihåg det kära uppfödarkolleger. Tyskarna själva är MYCKET observanta på vilka fäderna till de föl som väljs ut till elitauktion är och påverkas av detta. Att den ena är privat och den andra Celleägd spelar säkert roll men det är ju också möjligt att det tack vare det höga stoantal den Celleägda fått kommit fram fler riktigt bra ungar.
Pengar och politik, kom ihåg det - och tro inte för ett ögonblick att detsamma inte skulle gälla Sverige :cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka