Man kanske skulle föda upp fölungar nere i Tyskland...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Man kanske skulle föda upp fölungar nere i Tyskland...

Liten parentes i det helamen en beskrivning av hur illa det är...

En viss häst efter en privatägd hingst lyckades exceptionellt bra i förra årets bundeschampionat och i årets unghäst-vm. Denna häst gör ju verkligen reklam för hingsten som jämfört med Celles hingstar inte betäckt så mycket. Denna hingst har på 40 avkommor ett år 3 hästar till bundeschampionat.

Således köptes hästen upp av ett "bolag" av blandat Celle-folk. Vips så exporteras hästen till USA och så syns den inte mer i de tyska resultatlistorna och gör inte lika aktivt reklam för denna privatägda hingst! Hingstens bästa avkomma än så länge är ute ur bilden.

De kan ju inte alltid göra så då hingsten har fler yngre avkommor som vinner allt de ställer upp i, men man kan inte säga att samarbetet mellan statliga och privata hingstägare är särskilt bra...

Vilken hingst menar du?

Självklart har han fått riktigt bra fölungar, annars hade de ju inte valts ut till auktionen!

Vad jag pekade på var bara skillnaden i antal mellan HH och Ha. Clownen frågade ju just om årets elitaution i Verden, och det är de siffror jag sett på dessa hingstar!

Misstänkte att det var toppstyrt :angel: och att det var en av anledningarna till att det var stor skillnad i antal mellan HH och Ha.

Därför är min fråga vilka som sitter med i kommitén som har hand om uttagningarna till Elitauktionerna hur många ingår i kommitén och vilka av representerar det statliga/privata ?

Vet också att det finns uppfödare som som vägrar sälja hästar över auktionen ;)

Helen

Vilken "ras" är mest efterfrågad då? Och för att avslöja min okunskap :o, vad är skillnaden mellan dem? Tex oldenburger och holsteiner?

Det där med pengar och politik stämmer även i Sverige - själv blir jag oerhört misstänksam när någon är " väl " snäll mot mig :D

Tråden har fått mig att fundera på varför inte hingsthållarföreningen har propagerat mer för en årlig Elitauktion i Sverige - det skulle vara intressant att veta, då dom borde vara intresserade av att få fram / skylta med de egna hingstarnas bästa avkommor ?

Helen

Huvudskillnaden mellan oldenburg och holstein är att oldenburgaren är duktiga på dressyr biten och holsteinern är bäst på hoppbiten - sedan så finns det givetvis hästar inom de båda förbunden som är vice versa...

Helen

Håller helt med! Och det gäller överlag i det mesta. För att hålla oss till avel så tror jag tyvärr att det inte skiljer sig så mycket vad det gäller förhållandena i Tyskland och Sverige vad det gäller denna fråga.

Vet uppfödare som aldrig visar sina föl eller unghästar, men som ändå får bra betalt för sina hästar när dom säljs till dem som vet vad dom vill ha. Erfarna ryttare gör sin egen bedömning - stam och poäng på fölvisning etc är sekundärt i förhållande till individen och dess kvaliteter vid försäljningstillfället. Hållbarhet hos föräldrarna är väl i dessa fall mest intressant om det är en oprövad yngre häst och då ser man väl mest på vad föräldrarna och mor-/farförädrarna presterat.

En avkomma man tror mycket på men som inte har några särskilda prestationer på mödernet gör man nog bäst i att behålla och ta fram själv om man vill ha något betalt. Men då ska man ju också tänka på att det kostar att ha dom i tre - fem, sex år.

Tror man inte på avkomman bör man sälja så snart det är möjligt. Då kan du åtminstone få igen pengarna, men räkna inte med någon vinst. Är du inte beredd att riskera din insatts - sälj!

Hur vi ska höja standarden (och statusen) på våra svenska hästar och därmed se till att uppfödarna får betalt för sin avelsverksamhet är en annan fråga. Där ligger mycket av problemet. Tja, som sagt... ekonomi och politik är vida begrepp, men avelns problematik av Svenska Halvblod ingår helt klart i dessa.

Hovdam skrev:
Hur vi ska höja standarden (och statusen) på våra svenska hästar och därmed se till att uppfödarna får betalt för sin avelsverksamhet är en annan fråga. Där ligger mycket av problemet. Tja, som sagt... ekonomi och politik är vida begrepp, men avelns problematik av Svenska Halvblod ingår helt klart i dessa.

Har du några förslag på hur du tycker att vi ska höja statusen ? Själv så funderar jag på det här med auktioner ? En årlig fölaution tex som hölls av tex hingsthållarföreningen...

Helen

Är det inte hingsthållarföreningen som håller i auktionen i Falsterbo.
Jag har inte sett någon rapport eller resultat hur det gick där i år och vilka priser de fick för hästarna. Och var det utländska spekulanter?
Någon här som vet.

Lånar knapp.

Jag tror det stämmer det där att dom har mer koll i Tyskland på vilka föl som föds mm.
När jag fick ett stoföl E: De Niro fick jag information från hingshållaren länge länge efteråt. Anmälningsblanketter till fölauktioner , informationsblad om deras hingstar, julkort, brev, vykort, mm mm.
Jag har även betäckt med svensk hingst och har då fått endast en faktura :smirk:
Inga roliga infobrev eller julkort där inte!
Mvh B!

Vill gärna höra om fler erfarenheter, svensk kontra tysk avel.
(Har själv börjat om med ett nytt sto från Tyskland) Att sälja
tysk- eller svenskstammade föl i Sverige ? Har en känsla av att
även medelmåttiga ryttare hellre köper en tysk "Ferrari".

Citat: "Har en känsla av att
även medelmåttiga ryttare hellre köper en tysk "Ferrari"."

Ja nu är det väl så att det är ganska få personer förunnat att ha en plånbok tjock nog att köpa en "tysk ferrari".
Däremot kan många ha råd med en Tysk medelmåtta.

En fråga: gäller diskussionen skillanden vad du får för en viss summa pengar i Sverige eller Tyskland? Får "du" mer för pengarna i Tyskland?
Eller får man ett mer eftertraktat blod?

Eller: gäller den varför får Tyskarna bättre betalt för merparten av sina föl?

Som jag upplever det är det väldigt mycket större antal hästar i Tyskland, som en naturlig följd av det får dom ju fram fler bra hästar. Det är också en större köpmarknad.
Vore kul att se procentuellt mellan Sverige och Tyskland hur det ligger. Antal bra hästar genom antal födda en viss årgång tex.
Jag tror också att det upplevs mer "exklusivt" att ha köpt en unghäst i Tyskland än en i Sverige. Något att impa med.
Naturligtvis tycker jag att det finns många mkt hästar i Tyskland.
Men jag tror att vi har mkt bra även i Sverige. Det är bara inte lika hög status i vissa kretsar att köpa Svenskt.
Och ska du ha en bra häst i Tyskland är den inte billig där heller.
Hittar du en billig är det inte en bra. = Du får vad du betalar för.
Fynd kan man säkert göra både där och hemma.
Sen om man handlar utomlands för att få in en viss blodslinje kan jag förstå.
Men jag tycker att vi ska försöka lyfta den svenska aveln istället. Och satsa på bra stomaterial.

Inom travet (föder upp både vbl och hbl) så är det ju inte helt ovanligt med auktioner.

Det man kan ha i åtanke är att det inte alltid är de bästa åringarna (ex dyrast )du ser på auktionen för dom har uppfödaren redan sålt sedan länge. Däremot inte sagt att det är skiten eller ens medelmåttorna som går på auktion utan även de är toppstammade individer. Men har man ett välkänt namn så behöver man knappt annonsera att man finns utan folk ringer upp iallafall. Tränarna köper ju mycket häst direkt och inte på auktionerna.....

/Jennie

Instämmer, ett bra tips som jag har är att skapa en kontakt via internet med tyska uppfödare, går oftast bra på engelska, man skriver och frågar lite och berättar om vad man vill ha, jag har själv gjort det och tro det eller ej men ett importerat tyskt ridponnyföl är nu godkänd ridponnyhingst i Sverige, de vill inte gärna exportera dåliga föl (och han var inte DYR). Efter ett par års kontakt har jag nu en säker källa som tipsar mig om goda föl - goda kontakter över gränserna är guld värt. Tyska uppfödare är precis som svenska - man vill att fölen ska komma till rätt person och att dess förtjänster framhävs - min erfarenhet i alla fall.

Auktionen i falsterbo är inte av hingsthållarföreningen utan av hippoessentia

Mvh
Camilla

Jag tittade på hippoessentia:s hemsida. Det står inget om auktionen där. Men väl en länk till Hingsttåget AB.
Det är väl lite samma människor bakom där?
I alla fall var det Hingsttåget AB som låg bakom auktionen.
Det står info om auktionen på Hingsttågets hemsida: om man vill anmäla häst mm. Men ingenting om hur det gick.
Dåligt tycker jag.
Jag skulle vilja veta lite om det var mycket folk, Om det var många som bjöd, priserna, var arrangemanget uppmärksammat, utländska intressenter m.m.
Lite rapportering om hur det gick alltså.
Jag tycker att arrangerar man något sådant måste man rapportera hur det gick. Då gärna genom samma medier som man annonserade ut själva händelsen, tex hemsidan då.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka