Man blir lite ledsen.....om gris.

KungTulle

Trådstartare
I morse ringde min morsa. I lokaltidningen idag står att man upphittat en linderödssugga ett par mil härifrån och eftersom ingen ägare hittats har man beslutat om avlivning.

Men varför går man ut i pressen så sent? Och varför har inte upphittarna tex satt upp lappar om detta i mataffärerna runtomkring? eller gett besked till lokalradion?

Chansen är liten men för många år sedan försvann våran Skippy från sin hage. Vi tror att en hund jagat ut henne pga av att vår galt och en annan sugga i angränsande hage visade stor aggresion mot hundar efter detta.

Vi gick ut i lokaltidningarn och hon var på bild där och det var rapporterat till lokalradion etc. Vi la lappar i brevlådor med efterlysning. Vi hade hittelön som var större än hennes värde som både kött och avelsdjur.

Men inget resultat alla det enda folk ringde till oss om var en minigris som setts..( Av helt fel färg för övrigt).

Vi hade två teorier. Den ena att hon hittat vildsvinen uppe i skogen som ligger 10 min gångväg och slagit sig ihop med dom. Eller att någon som hittat henne lockat in henne i tex en byggnad och antingeen slaktat henne eller bara behållit henne.

Vi letade och höll allmän utkik i flera år varje gång man var ute och red eller promenerade i skogen.

Jag har ringt djurskyddsinspektören här i kommunen men bara fått telefonsvarare som jag talat in på och sagt att jag vill titta på grisen innan dom avlivar henne. ( Hoppas dom inte redan har gjort det).

Jag har ju bilder av henne och fläckarna på linderödare är ganska induviduella så det är sällam 2 grisar ser lika ut.

Iofs om det är våran gris så är hon gammal, men grisar kan ju bli 10-15 år. Det kan ju vara så att någon tagit henne och haft henne i några år och sedan släppt ut henne igen vem vet.

Jag sitter vid telefonen och hoppas.....(och gråter).

Våran fina Skippy som liten:

bild21TjelvarSkippy1995.jpg

/KT

Sv: Man blir lite ledsen.....om gris.

Hu då :(
Håller tummarna för att det är Skippy och ni får hem henne välbehållen och matglad :)

Har nu talat med länsveterinären mm och om det är min gris kan dom ompröva avlivningsbeslutet.

Har ringt dom som hittat henne och hon är inte avlivad än. Ska titta på henne i eftermiddag. Och ta med foton för identifiering.

Är hon min kommer hon hem igen....

men vad gör jag annars?

Ett dilemma...kan jag lämna grisen i sticket?

Nu ska jag leta upp foton på henne i min gamla fotolåda....

/KT

Hoppas att det fixar sig! Hittade hit från länken i "ramlat i leran" tråden.

Om du känner för grisen, kan du väl ta hem henne, oavsett?

Jag menar att även om det skulle vara din gamla gris, har ni väl inte så mycket gemensamt idag. Det skulle bli som att börja med en ny.
Men visst vore det kul om det var din!

Grisar, fr a Linderödsvin, är härliga husdjur!

LIA

Om du känner för grisen, kan du väl ta hem henne, oavsett?

Jag menar att även om det skulle vara din gamla gris, har ni väl inte så mycket gemensamt idag. Det skulle bli som att börja med en ny.
Men visst vore det kul om det var din!

Grisar, fr a Linderödsvin, är härliga husdjur!

LIA

Problemet är att jag har EN ledig box. Eftersom minigrisar ska slussas in där när Gudrun grisar ( hon måste ha en egen box då) så har jag egentligen ingen möjlighet att ta hem en stor gris. Men om det är Skippy så går det liksom inte att diskutera, då måste hon hem.

Hade jag haft gott om plats så hade det varit en annan sak.

Det är ju också svårt att hitta ett hem till en gris utan dokumentation eftersom det finns massor av regler pga smittorisker etc. Annars hade det varit ett alternativ att ta hem grisen och hitta ett hem till henne senare.

Fast vi får se.

Det kanske finns någon bukefalist i Skåne som kan ge en linderödare utan papper ett bra hem?

Isåfall hör för jösse namn av er!

Jag borde ringa till föreningen för linderödsgrisar också , för att kolla om de vet någon som har en gris på rymmen.

Har nu hittat 2 bra bilder på min Skippy- en från varje sida.

Ska bara sansa mig litet och hämta andan så ska jag köra och kolla!

/KT

Har ringt linderödsföreningen nu och dom känner till grisen ifråga och har eftersökt ägare dom med. De har ingen medlem som blivit av med gris i trakten och har även kollat med en del folk som har oreggade linderödare/korsningar som de känner till på trakten.

/KT

Jag borde ringa till föreningen för linderödsgrisar också , för att kolla om de vet någon som har en gris på rymmen.
Tänkte föreslå det. Dom på Landtsvinet borde ha kolla på vad som finns var. Du kan kanske utverka lite längre anstånd?
Är suggan märkt?

LIA

Tänkte föreslå det. Dom på Landtsvinet borde ha kolla på vad som finns var. Du kan kanske utverka lite längre anstånd?
Är suggan märkt?

LIA

Nej hon är inte märkt. Men när min gris försvann var precis i glappet när märkningsreglerna skärptes upp så hon var inte heller märkt. Bara fotodokumenterad för reggningen.

/KT

Jag håller tummarna för att det är din Skippy och att plats finnes för henne någonstans!

Har nu varit och tittat på henne och jämfört noga med mina foton och det var inte min gris eftersom fläckarna inte alls stämde övverrens med bästa vilja.

Dessutom hae dom tagit ett bra beslut att avliva henne eftersom hon har grava rörelsestörningar i bakstället.

Jag skulle tro att hon är helt utsliten i höfterna och har rejält ont. Hon gick med ryggen i båge ungefär som en arg katt. Rörde sig väldigt stelt. Samt hade helt fel vinklar i klövbenen. ( Inte pga förväxta klövar utan om man tittade famifrån såf benet ut som sicksack och inre klöven var på bägge bakbenen ca 1/2 så stor som den yttre klöven.)

Däremot var det en trevlig och kärvänlig gris och hon verkade inte förvildad.

Min tanke är att någon släppt ut henne för att dom inte vill kosta på en avlivning?

/kt

Senast ändrad:

Förresten så har grisen det härligt nu....eftersom upphittarna har henne i en lada full med hö som hon kan äta och bädda i. Och dom ger henne rejält med mat 2 ggr om dagen ( kornkross och brödskivor). Samt hon har rent vatten. Så dagarna fram till dom avlivar har hon det jättebra!

När dom hittade henne frös hon så att hon skakade samt var vrålhungrig.

/KT

Asch, vad synd :( Tur att hon hittades iaf, så hon kan få en bra sista tid i livet.

Jag blir störtförbannad när jag hör sånt här, dvs om grisen är utsläppt á la sommarkatt. Nog fan ska man ta hand om sitt djur hela vägen.

Har du kollat med Landtsvinet?
Hur gammal verkar hon vara?

LIA

Jag blir störtförbannad när jag hör sånt här, dvs om grisen är utsläppt á la sommarkatt. Nog fan ska man ta hand om sitt djur hela vägen.
LIA

Även en minigris blev övergiven i början av året.:cry:

En man ringde till mig från Partille och berättade att hans hund hade varit mycket intresserad av ett uthus på hans gård.
Under grunden fanns det ett litet knytte som han först trodde var en katt.
Men det var en liten kulting. Kall och hungrig.
Han tog naturligtvis in den och gav den mat, värme och kärlek.

Mannen i fråga ringde egentligen mig för att fråga om han kunde vaccinera den. Han visste ju inget om den förutom att han så att den var kastrerad. Så, den borde i alla fall komma ifrån någon som vet att man inte säljer en okastrerad galt.

Mannen trodde att det är någon som har tröttnat slängt ut den, men jag trodde att det var en "julklapp" som har blivit skrämd av nyårsraketer och rymt. (man slänger ju inte ut ett djur bara sådär)
Jag fick övertala honom lite att det kunde faktiskt finnas någon som saknar den.
Han anmälde den till polisen och lät dom scanna av den för att se om den var chippad, men det var den inte.

Han hade haft grisen i ca en vecka innan han ringde till mig och är väldigt fäst vid den.
Mannen hade tydligen haft tankar på att skaffa sig en minigris ändå, och är det ingen som hör av sig så kommer han att behålla den.
Vilken tur för den grisen!

Några dagar senare ringer mannen till mig igen.
Han hade hittat ägaren!
Men det var värre än jag trodde. Den hade blivit lämnad åt sitt öde.

Mannen hade upptäckt en låda på samma ställe där han hade hittat den lille nassen. Någon hade alltså lämnat grisen i den.
På kartongen satt det en adresslapp. Han tog reda på nummret och ringde.

Damen som svarade hade först varit helt oförstående för att sedan falla i tårar.
Hennes man hade krävt att hon skulle göra sig av med grisen (som dom själva bara hade haft en vecka:eek:)
I panik hade hon lämnat grisen nära en ladugård i förhoppning på att någon skulle hitta den.

Hon fick sig en rejäl utskällning av mannen som hittade grisen.

Mannen är som sagt väldigt fäst vid den lille och kommer nu att skaffa den en kompis. :love:

Jag blir skogs-tokig på människor som bara slänger ut djur på det här sättet. :devil:
Tur att "upphittaren" i alla fall var en djurvän.
Det blev ett lyckligt slut på den tragiska historien i alla fall

Förresten så har grisen det härligt nu....eftersom upphittarna har henne i en lada full med hö som hon kan äta och bädda i. Och dom ger henne rejält med mat 2 ggr om dagen ( kornkross och brödskivor). Samt hon har rent vatten. Så dagarna fram till dom avlivar har hon det jättebra!

När dom hittade henne frös hon så att hon skakade samt var vrålhungrig.

/KT
Vad skönt att hon i alla fall för dö mätt, varm och glad.

Jag blir skogs-tokig på människor som bara slänger ut djur på det här sättet. :devil:

Det finns väldigt få tillfällen jag skulle klappa till en människa i rena ilskan!

Folk som dumpar djur kommer väldigt nära min våldsgräns!!!!

/KT

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka