Mammas höftproblem?

Minni-Borg

Trådstartare
Hejsan.
Min mamma har köpt min gamla islänning som jag tävlade endel med förut och hon vill jättegärna rida honom men det är bara det att hon har höftproblem :cry: Hon har ridit i bomlös och med bom, barbacka och med ridgjord men får bara ont i höfterna....:cry: Hon skulle som sagt jättegärna vilja rida. Har ni något tips på sadel eller övningar eller vad som helst som gör att hon kan rida, eller iallafall underlättar ridningen :crazy:
Kram på er allihopa !:banana:

Sv: Mammas höftproblem?

Nu vet inte jag vad din mamma har för höftproblem, men de höftproblem jag träffat på bl a min dotter har föranlett till att leta efter en passande sadel som har smal midja i sätet för ryttaren. Det sätter ju lite anspråk på letandet, förutom att sadeln ska passa hästen bör den alltså även funka för ryttaren.

I vårat fall så hittade vi en Prestige Hippos Dressage, den passar både häst och dotter. Den passar många hästar med tydlig rygglinje.

Kanske kunde rida för en centrerad ridningsinstruktör, de fokuserar ju väldigt mycket på hur man använder sin kropp optimalt, även med funktionshinder etc.

Hejsan.
Min mamma har köpt min gamla islänning som jag tävlade endel med förut och hon vill jättegärna rida honom men det är bara det att hon har höftproblem :cry: Hon har ridit i bomlös och med bom, barbacka och med ridgjord men får bara ont i höfterna....:cry: Hon skulle som sagt jättegärna vilja rida. Har ni något tips på sadel eller övningar eller vad som helst som gör att hon kan rida, eller iallafall underlättar ridningen :crazy:
Kram på er allihopa !:banana:

Tips på sadlar med mycket smalt säte. Jaguar XKC, Jeremy Rudge Prizewinner, Stübben Maestoso. kanske att det skulel fungera bättre att rida med kortare stigläder? Så att inte benen hänger rakt ned som de gör med dressyr/ islandsläder? Kanske värt att prova.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 812
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 340
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 497
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka