Mammas allergi är tillbaka - hur gör jag?

Septicemia

Trådstartare
Som några kanske vet så har jag en del smådjur hemma, både hamster, dvärghamster och marsvin.

Nu har mamma börjat klaga över att hennes allergi börjar kännas av igen. Hon har varit allergisk sedan barnsben men det tycktes ha vuxit bort och vi har haft smådjur sedan jag var liten, och även hund.
Hund reagerar hon inte alls på, katt litegrann om jag förstått henne rätt (men det har vi ingen) och ingenting på häst. Däremot har hon problem med att vistas i stallmiljöer då hon fortfarande är allergisk mot gräs, damm och således även hö.

Jag har nu 7 marsvin som hon misstänker att hon inte mår bra av. Men hon tror att det räcker om några försvinner. Har 3 tjejer och 4 killar så det är antingen eller från hennes sida.
Jag tycker det är jätteledsamt och kan egentligen inte välja.

Men räcker det om några försvinner? I min värld känns det som att det inte borde spela någon roll om hälften åker. Att det helt enkelt borde vara så att det antingen är alla eller ingen. Min andra tanke är att det kanske är höet som hon reagerar på, det går ju åt en del och det står alltid ett par kg på mitt rum. Skulle det kunna hjälpa att flytta höet?

Självklart förstår jag att de inte kan vara kvar om hon är allergisk, men jag vill ju egentligen inte behöva göra mig av med de. De bor stort, har alltid rent och fräscht så det är inte hygienen i burarna det är fel på.

Sv: Mammas allergi är tillbaka - hur gör jag?

Vad jag har förstått så är marsvin i sig väldigt allergiframkallande, mer än andra smådjur.

Jag hade testat att flytta höet någonannanstans. Bor du så att din mamma slipper gå i närheten av ditt rum? Ni har inget uppvärmt garage eller källare där du kan ha marsvinen så att din mamma slipper känna av dom?

Jo, jag har med förstått det.

Hon ville göra sig av med några stycken då vi hade en marsvinskille (fy på oss, men vi visste inte bättre) när jag var 13-17 och honom reagerade aldrig mamma på. Därav hennes tes om att färre djur skulle vara bättre.
Hur detta egentligen stämmer vet jag inget om.

Som det är nu så bor de på mitt rum där hon aldrig är, i vår lägenhet.
Tyvärr finns det inget annat ställe att ha grisarna på, alternativet skulle (hemska tanke) vara gallerförrådet i mörka källaren. Inte ett fönster i sikte och tänt kanske totalt 15 minuter om dagen. Säkert otillåtet också.

Men vi ska testa flytta höet och se vad som händer.

Tror inte att det hjälper att ta bort några av djuren, har det börjat så brukar det inte sluta.
Hon kan inte tänka sig att äta allergimedicin ett tag.
Det döljer ju bara symptomen, men hon kommer ju må bättre.

Jag stoppar envist i mig mediciner för att kunna ha mina djur.

Det är det jag också tror.

Fast jag anser inte att medicinen är bra att äta för att kunna ha djur, den tar man om man måste umgås med djur vid enstaka tillfällen.
Med andra ord ingen riktigt fungerande lösning i mina ögon.

Jag hade marsvin under en period, men efter ett tag så började min mamma precis som din känna av sin allergi igen, Trodde det skulle bli bättre om jag sålde en av dem(ja, jag vet att de måste bo i par, men tänkte inte rationellt då) så jag sålde en av dem, men hon kände fortfarande av den som var kvar, så tillslut så fick hon flytta också. Kändes otroligt jobbigt då det blev så tyst i mitt rum efteråt, så jag letade efter ett allergivänligt subsitut och kom efter ett tag hem med två st gerbiler. Det har hittills fungerat jättebra, har haft dem i snart 8 mån och hon har fortfarande inte känt av dem, inte ens när hon sticker ner hela ansiktet i buren för att hälsa på dem ;)
Men jag håller tummarna för att du lyckas lösa det på annat vis, då det inte är kul att behöva göra sig av med sina älsklingar =/

/Anna

Synd ni bor i lägenhet annars hade ett litet uthus varit ett bra alternativ.
Har ni stor balkong så kan ni väl ha dem där... Marsvin klarar att bo ute.

Kan inte djuren vistas i ett rum som inte din mamma har tillgång till? Är man allergisk spelar antalet inte någon roll.

nja, marsvin ska inte bo ute på vintern :crazy:

Marsvin ska inte bo ute när det kryper under 10 + så även om balkongen hade varit ett alternativ sommartid så löser det sig inte nu.

Mamma är aldrig i mitt rum, men hon tyckte att hon kände av något ändå.

Har numera flyttat höet och hitills har det varit bra. :)

Så får du ha speciella kläder i rummet och byta när du tex vill sitta i soffan i vardagsrummet, annars sprider sig allergenerna dit. Lycka till!

Fejko som har kanin och är allergisk

nja, marsvin ska inte bo ute på vintern :crazy:

Är dom vana vid det, och succesivt vänjer sej vid kylan är det inga problem. Men då är det viktigt med isolerat hus och mycket mat för att hålla värmen. (:angel:)
Dock skulle jag inte sätta ut mina utomhus, men jag har ser flera ställen där marsvin bott i hagar, i flockar. :)

Fortfarande så är det inte bra för de att bo ute när det är kallt.
Sommarhagar och uteburar sommartid går ju bra, men när det blir kallt så SKA de in.

Isolerade hus hjälper inte, det var någon här på buke som berättade om antingen sin eller en kompis marsvin som skulle bo ute i en bod som var ordentligt isolerad, men fortfarande kall. De förfrös.

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 185
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?