Mammaledighet

T

Tarzzan

Någon som vet vad det lägsta beloppet är om man tar ut föräldrarpenning när man är arbetslös?
Eller inte helt arbetslös.
Jag jobbar som timvikarie inom vården och jobbar ju där en del.

På fk´s hemsida står det inkomst/år:confused:
Räknas min lön och a-kassans pengar in som lön eller är det bara från jobbet:confused:

En sak till.
På deklarationen står det inkomster "beloppet" men är det innan eller efter att skatten är dragen?

Sv: Mammaledighet

Jag hade inte fast tjänst när jag var gravid med dottern. Jobbade precis som dig som timvikarie och stämplade upp till heltid. Skickade in hur mycket jag fått från A.kassa och i lön och sen räknades det ut ett snitt på det.

All din inkomst (utom studielån) räknas som inkomst och på det årsinkomsten beräknas din FP.

Inkomsten baseras på inkomst av arbete villket gör att akassa inte kan räknas med.

Så man räknar även in a-kassan i det?

Sen tänkte jag också höra om båda kan vara föräldra lediga samtidigt?
Jag skall vara mamma ledig längst och sambon skulle vilja vara pappa ledig 1-2 dagar/vecka.
Går det att båda får från fk eller måste jag ta bort mina dagarna då han är pappa ledig?
Krångligt men ni kanske förstår;)

Jag hade alfakassa på den tiden (förra året) och dem pengarna räknades iallafall med.

Ni kan inte ta ut fp för samma barn samma dag. tar du ut tisdagen den 17 juni så kan inte han också ta den dagen. men ni kan vara hemma båda samtidigt men bara 1 av er kan få "betalt" för den dagen. Hänger du med?

Ok.Det var det jag misstänkte;)
Hur fungerar det med dagarna egentligen?
Det är max 390 dagar för en person har jag kommit fram till.
Men resterande dagarna då?
Det är ju 290/förälder om man vill dela på det.Men det är ju lite dumt om vi skulle dela på föräldarledigheten, då sambon har fast heltids jobb och jag hoppar bara in när det behövs.
Då går man ju miste om några dagar.