Mammaledighet

T

Tarzzan

Någon som vet vad det lägsta beloppet är om man tar ut föräldrarpenning när man är arbetslös?
Eller inte helt arbetslös.
Jag jobbar som timvikarie inom vården och jobbar ju där en del.

På fk´s hemsida står det inkomst/år:confused:
Räknas min lön och a-kassans pengar in som lön eller är det bara från jobbet:confused:

En sak till.
På deklarationen står det inkomster "beloppet" men är det innan eller efter att skatten är dragen?

Sv: Mammaledighet

Jag hade inte fast tjänst när jag var gravid med dottern. Jobbade precis som dig som timvikarie och stämplade upp till heltid. Skickade in hur mycket jag fått från A.kassa och i lön och sen räknades det ut ett snitt på det.

All din inkomst (utom studielån) räknas som inkomst och på det årsinkomsten beräknas din FP.

Inkomsten baseras på inkomst av arbete villket gör att akassa inte kan räknas med.

Så man räknar även in a-kassan i det?

Sen tänkte jag också höra om båda kan vara föräldra lediga samtidigt?
Jag skall vara mamma ledig längst och sambon skulle vilja vara pappa ledig 1-2 dagar/vecka.
Går det att båda får från fk eller måste jag ta bort mina dagarna då han är pappa ledig?
Krångligt men ni kanske förstår;)

Jag hade alfakassa på den tiden (förra året) och dem pengarna räknades iallafall med.

Ni kan inte ta ut fp för samma barn samma dag. tar du ut tisdagen den 17 juni så kan inte han också ta den dagen. men ni kan vara hemma båda samtidigt men bara 1 av er kan få "betalt" för den dagen. Hänger du med?

Ok.Det var det jag misstänkte;)
Hur fungerar det med dagarna egentligen?
Det är max 390 dagar för en person har jag kommit fram till.
Men resterande dagarna då?
Det är ju 290/förälder om man vill dela på det.Men det är ju lite dumt om vi skulle dela på föräldarledigheten, då sambon har fast heltids jobb och jag hoppar bara in när det behövs.
Då går man ju miste om några dagar.
Sen kan visst pappan ta ut 10 dagar direkt vid födseln eller i alla fall inom 60 dagar har jag hört.Stämmer det?

Jag har inte stenkoll på allt men lite kan jag nog förklara för dig. Annars är det lättast att ringa FK och få lara besked.

10 dagar direkt vid födslen har han rätt till. fast mn förlossning tog 2 dygn så vi förlorade 2 dagar genom att föda barn;).

Om inte jag är helt ute och cyklar så är det 240 dagar/person. Sen kan man ju överlåta dem åt varann. Jag var hemma helt första 6 mån sedan började vi dela på det. det var inget vi planerade i förväg utan det kändes helt enklet rätt då jag var uttråkad av att bara gå hemma. Mitt råd är att känna efter hur det känns och ta ställning allt eftersom. Hos oss har det en tendens till att aldrig bli som vi planerar ändå:-)

Läste i nån annan tråd att du inte är gravid ännu. Vi fick info av en "tant" från försäkringskassan under vår föräldrabildning.

Nej jag är inte gravid.Vi har inte påbörjat det än då jag fortfarande äter p-piller.
Men jag gillar att planera och ta reda på saker och ting.
Jag vill inte ringa fk än,innan, då det känns lite dumt:crazy:

Man kan alltså ändra ledigheten medans man är föräldrar ledig?
Trode att man var tvungen att bestämma det innan.

Herregud, du startat trådar på löpande band! Snacka om att planera långt i förväg ;)

(inget illa menat alltså)

//Julia

Har du ingen fast lön så räknar de på vad du tjänat de senaste 6 månaderna innan du blir mammaledig/havandeskapsledig, har ingenting med hur mycket du deklarerar.

Jag som har fast lön har min föräldrapenning grundad på vad jag förlorar på 1 år om jag är hemma från 1a dagen jag slutade jobba, så när min lön på jobbet ökar så ökar även min föräldrapenning.

Pappan får 10 dagar han får ta ut inom 60 dagar efter barnets födelse då ni kan vara hemma samtidigt.
Under barnets första år behöver ni inte ta ut några dagar alls, men den dagen barnet fyller 1 år måste man ha full sysselsättning för att behålla sin SGI (de pengarna man får om man blir sjukskriven) man måste ta ut 5 dagar i veckan eller t.ex. jobba 50% och ta ut FP 50%.

Man får 480 dagar. 90 dagar med lägsta nivådagar (180kr) och 390 dagar grundade på ens SGI. Den ena föräldern kan välja att överlåta max 180 dagar till den andra föräldern.

Och en sak ska du veta innan.
Man kan inte planera

Där emot kan ni ha en plan.

/PMM som absolut inte skulle ha ett barn efter augusti (sonen född i slutet på oktober) och aldrig amma längre än 4 månader (gråter fortfarande att jag inte kunde amma längre än 5 månader) och som absolut skulle börja jobba några dagar i veckan efter 5 månader (som kommer att börja jobba tidigast när sonen är 11 månader).
Bebisen skulle aldrig få sova i våran säng (bebisen sov i vår säng i 2 veckor och har efter det fått komma över till min säng på morgonen för att mysa och vi sover även middag tillsammans)

Liknande trådar

Kropp & Själ Tänkte att jag skulle fråga om hur vanligt det är att man måste ta tjänstledigt för besök i vården på era arbetsplatser? Jag är ju...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 448
Senast: Miingla
·
Samhälle Eftersom A-kassan har stängt och inte verkar ha någon mail så tänker jag att jag frågar bukeoraklet :bow::bow: Jag har varit sjukskriven...
Svar
0
· Visningar
729
Senast: SiZo
·
Skola & Jobb Alltså hur fungerar det om jag har arbetat minst ett år på 50% och varit sjukskriven 50% med aktivitetsersättning, jag har hela tiden...
Svar
14
· Visningar
1 034
Senast: Squie
·
Gravid - 1år Är det någon här som vet hur det fungerar/har erfarenhet med föräldrarpenning och FA-skatt? Jag är anställd på 60 % på ett företag. Vid...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?