Mammakläder

fiaskurken

Trådstartare
Hur mycket kläder införskaffar ni gravida egentligen? Jag väntar mitt andra barn i April och kommer knappt i något av plaggen jag hade förra graviditeten:cool: Till saken hör att jag i vanliga fall lägger extremt lite pengar på kläder, och har varken råd eller lust att köpa ny garderob nu:crazy:

Jag införskaffade ett par jeans och ett par svarta byxor i höstas, jeansen är otroligt obekväma och byxorna har spruckit i sidan:o På överkroppen har jag kunnat ha mina vanliga tröjor - tills nu. Det börjar bli obekvämt och trångt med långkalsonger och mysbrallor som inte är anpassade för jättemagar:grin:

Har köpt lite på tradera, men det är få saker som verkligen har passat när det kommit fram så där har jag gett upp hoppet. Har ni några tips? Vad köper man, och vad ska man egentligen satsa på för plagg? Jag skulle gladeligen åka på en gravid-loppis om jag visste att det fanns någon, så kinkig är jag inte:D

Sv: Mammakläder

Det är svårt, jag är i samma sits som dig, mina byxor från förra graviditeten passar inte längre. Bara en mammakjol som jag kan använda. Jag har köpt ett par byxor nyligen som jag hoppas kunna ha resten av tiden, är i v 24 nu. Mammaleggings köpte jag nyligen för 129 kronor som jag har antingen med kjol eller tunikor. Jag är inte alls sugen på att lägga massa pengar på mammakläder som behövs så kort tid.

Jag har satsat på vanliga tröjor som man antingen bara knäpper upptill, kortare modeller alltså eller cardigan som säljs överallt nu så knäpper jag dem bara inte. Mammalinnen/toppar köpte jag i början av graviditeten och de funkar fortfarande och kostar inte mycket. Mellan 79-149 har jag köpt för.

Jag tänker så att hellre få variationer nertill och mer upptill :)

Sedan beror det även på vad för typ av jobb man har. Om man har arbetskläder eller inte.

Tradera är ju ett tips inte bara på avdelningen för mammakläder... jag köpte tunikor sånna som sitter åt under bysten och sedan är stora. Dessa hade jag många av redan innan jag blev gravid + att jag köpte på mig några under graviditeten som även passar nu!

När det gäller byxor så där köpte jag faktiskt av en bekant ett gäng med mammabyxor. Byxor kännde jag iaf var det enda man egentligen behövde...
Så någon bekant du kan köpa av för en billig peng kanske?

Jag använde tom min sambos jacka...

Till detta hör väl också att jag är inte den som "klär mig moderiktigt" köper uppsjö med kläder osv det ligger inte riktigt i mitt intresse...

Jag klär mig lite enahanda :)

Jag har köpt:

Två klänningar (ej mamma) på Laredoute, postorder. T-shirttyg, skurna under bysten, såg vida ut, det var de.
Två par tjocka strumpbyxor (ej nylon, ej mamma), Lindex, de har vuxit med mig. Kombineras med klänningarna.

Ett par gravidjeans på Ellos, postorder, de hade bred ända i sin storlek (jag frågade).

En långärmad mammatopp på H&M och ett svart mammalinne. Hade ett par låånga linnen sedan innan. En långärmad tjockare mammatröja (fin men onödig egentligen)

Så jag använder mina vanliga tröjor till viss del (de det inte gör ngt om jag töjer ut, och vanliga koftor, och sjal, är ändå varm). Med ett långt linne under allt inklusive t-shirts så sticker inte magen ut.

Ytterplagg är en kappa jag fick i tonåren men sällan använt eftersom... tada! jag såg gravid ut i den.

Skäms inte ett dugg faktiskt, sett mina kollegor som var gravida gå i samma kläder vecka ut och vecka in.

Jag köpte 2 par jeans och ett par svarta snygga byxor (Polarn O. Pyret) på Kosta Outlet. De kostade 150kr/st. Det tyckte jag var ett helt ok pris. :laugh:

Sedan köpte jag en mammakjol, ett par fula shorts från KappAhl som jag inte hade köpt om jag inte hade haft en växande mage och som jag troligen inte kommer använda igen och ett par mamma-mysbyxor från H&M. Mysbyxorna använde jag jämt när jag var hemma och när jag var på väntabarn-jympa. Jag hade planer på att köpa ett par till för de hann bli ganska smutiga mellan tvättarna, men då kom bebisen lite för tidigt så det blev inga fler mysbyxor. Dessutom köpte jag vanliga kläder typ tunikor som jag har använt efter graviditeten, men som jag antagligen inte hade köpt om jag hade varit gravid.

Så jag köpte ganska mycket kläder jämfört med hur mycket kläder jag köper i vanliga fall. Men vad ska man göra, är det sommar/vinter behöver man sommar/vinterkläder även om man är gravid, jobbar man kan man inte komma i ett par mysbyxor bara för att man är gravid, ska man på en finare fest måste man klä sig rätt osv.

En fråga som jag kom att tänka på igår!

Om man får barn på vintern/våren är man ju ganska stor under "jack-säsongen", finns det gravid-jackor eller går man och fryser om magen hela vintern?

jag köpte ett par långbyxor och ett par capribyxor, det var allt. Fast jag kunde ha alla mina tajta jackor och tröjor och de flesta av byxorna hela graviditeten så jag inte köpa mer heller. I slutet var det mer röven som inte fick plats i kläderna än magen! :D

Jag köpte från HM 1 par jeans, 1 t-shirt och 1 skjorta. Sen budade jag hem en kjol från tradera. Från graviditeten med Rasmus hade jag kvar 2 par byxor som jag nog aldrig använde den här gången och en klänning från HM (traderafynd)

Sen köpte jag vanliga kläder i större storlek, billiga superstretschiga linnen. Strumpbyxor och leggings. Sen långa tröjor.
Modet nu är ju perfekt för gravida :bump:

Hemma blev det mjukisar och makens tröjor ;)
Jacka tog jag min stalljacka som är mkt större än en vanlig jacka.

Om man får barn på vintern/våren är man ju ganska stor under "jack-säsongen", finns det gravid-jackor eller går man och fryser om magen hela vintern?

Man plockar fram stalljackan och vips är magen borttrollad!
29782636.jpg

Visst ser jag höggravid ut ;)

Alltså, jag köpte inte många gravidkläder. Det blev en del tunikor, (hästatäcken ;) ), som jag bl a hittade på Gina Tricot. Till det strl L på strumpbyxor. Jag som hade strl s-m när jag blev gravid. Får ge bort strumpbyxorna till mina långbenta systrar nu tror jag.

Långa linnen köpta på JC har varit jättebra.

Och jag gjorde som Jerseyko, jag tvättade upp min stalljacka som var ganska ny och snygg och så hade jag en jacka som funkade de sista veckorna. Men ack så roligt folk hade åt sprundet i bak där min ända kikade fram.

Mannens tröjor funkade också bra.;)

Jag har köpt:

1 par jeans mamalicious
1 lång kofta mamalicious
2 par svarta tight HM

Sen har jag faktiskt köpt ett gäng klännigar/tunikor av sådan modell som är modern nu men inte modell mammakläder. Jag har gått upp någon storlek mot vanligt och det funkar bra än så länge.

Sen köpte jag två par träningsbyxor strl xxl som jag kan gå i hemma samt dra ovanpå de andra när jag går ut hemma och det är kallt.

Jag kommer dock behöva fler byxor och måste nog pallra mig till storstan innan helgen...

Köpte ett par svarta byxor på polarn och pyret. Ganska användbara, för långa i benen, även på mig som är 174cm. Ett par underbara svarta byxor på h&m för bara 199:- Gillar dem mycket mer än de svindyra från PoP.
Ropade in ett par mysbyxor på tradera, men hon som skulle skicka dem glömde bort mig hela tiden så hon skickade med ett par nya jeans från h&m på köpet. Helt underbara, de är skurna under magen utan hög mudd.
Har inte köpt några mammatröjor, köpt mer vanliga tunikor och sånt som passar bra efter att bebben är ute.

Har som Jerseyko skriver om, en stalljacka på mig till vardags. Lång och härlig. Hööks märke CRW.

Men något som jag snubblat över på nätet är Ellos Catalog Outlet. Deras fyndhörna. Fanns mamma tröjor och byxor för 25-200 spänn. Ska undersöka det lite närmre sen. Kanske bara är uddastorlekar kvar.

Senast ändrad:

Vad gäller jackor kan jag fortfarande ha stalljackorna utan problem, däremot min nya dunjacka kan jag inte knäppa över magen. Jag hoppas snart kalla vintern är slut så får det helt enkelt lösa sig på ngt sätt. Vill inte köpa jacka för bara några månader...

Jag köpte två par jeans, två par mysbyxor (H&M, underbart sköna!), ett linne och två toppar. Fick ett par mjukisbyxor av en kompis oxå. Annars hade jag mina vanliga kläder.

Tunikor som är avskurna under bysten har jag aldrig kunnat ha, antingen jag är gravid eller inte. Sömmen som ska vara under bysten blir liksom sittande rakt över... Synd, för dom verkar väldigt bekväma. Och praktiska! Bra att gömma magen i efteråt oxå antar jag... ;)

Varför hamnar sömmen på brösten???:confused:

:D
Ja, vaaaaad kan det bero på...

Mina tunikor var inte skurna under bysten, utom en som visst var gjord för folk med meloner.

Förresten, favoritplaggen var ett par jeans från H&M och en långärmad svart tröja från Lundmyrs med texten Fragile på magen. Tröttnade på strumpbyxor och tunikor. Jag är nog en jeansmänniska jag.

Senast ändrad:

På mig hamnar sömmarna också rakt över tittsen... sådär snyggt;) Jag drar 44/46 i vanliga kläder, så jag tycker det varit svårt att hitta tröjor och strumpbyxor på Hm och liknande... Men man kanske kan hitta tights och liknande på Big Size avd? Var hittar man långa linnen? ( ja jag bor på landet och är inte i stan så ofta ;) ) Jag köpte svindyra leggins på nätet i höstas men de använde jag så mycket så de sprack i skrevet...

Vad gäller jackor kan jag fortfarande ha stalljackorna utan problem, däremot min nya dunjacka kan jag inte knäppa över magen. Jag hoppas snart kalla vintern är slut så får det helt enkelt lösa sig på ngt sätt. Vill inte köpa jacka för bara några månader...

När kylan kom hittade jag en kort A-linjeformad typ skepparkavaj som man bara knäpper upptill. Helt suveränt! 230 kr på Ellos-rea. Det kunde jag ta:angel:Mina vanliga jackor har jag inte kunnat ha på många månader, och min älskade stalloverall hängde jag undan för nån månad sen... den är ändå huge:crazy:

På mig hamnar sömmarna också rakt över tittsen... sådär snyggt;) Jag drar 44/46 i vanliga kläder, så jag tycker det varit svårt att hitta tröjor och strumpbyxor på Hm och liknande... Men man kanske kan hitta tights och liknande på Big Size avd? Var hittar man långa linnen? ( ja jag bor på landet och är inte i stan så ofta ;) ) Jag köpte svindyra leggins på nätet i höstas men de använde jag så mycket så de sprack i skrevet...

H&M hade i alla fall långa mammalinnen när jag var gravid. Gina Tricot har vanliga långa linnen. Borde funka! Just det, jag köpte även en tröja på H&M, på mamma-avdelningen. En svart, v-ringad som är "tajt" nertill men superstretchig.

Vad tycker ni om detta i en tradera-annons? " Är blommig utan att kännas blommig" :rofl:

Jag kommer inte i mannens kläder, han är mycket mindre än jag i vanliga fall:o Spräckte dessutom blixtlåset i hans jaktjacka här i höstas:angel:

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag blir så trött! Varför finns det inga roliga mammakläder? Nu har jag blivit tjock, så då ska jag vira in mig i en sopsäck! Nåja...
Svar
12
· Visningar
1 832
Senast: Mammas
·
  • Låst
Övr. Barn Jag blir så trött!! Visserligen har jag inte kommit så himla långt i graviditen än men av någon underlig andledning flög magen ut i...
2
Svar
26
· Visningar
2 440
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar