Malingt melanom/benigna melanom/tumörer

C

Connaisseur

Har en unghäst som på mycket kort tid utvecklat två tumörer vid sitt juver. Avblekbar skimmel. Skall ringa klinik på måndag och boka tid för undersökning, tills dess vore jag tacksam om ni delade med er av erfarenheter och dylikt. Hästen har dålig aptit och har haft det under den tid den varit i min ägo, är inte direkt mager men åt det smalare hållet med usel överlinje. Trodde det hade sina naturliga förklaringar men nu börjar jag se ett samband. Känns väldigt dystert just nu, en vän med erfarenhet av melanom hos hästar skall kika på hästen i eftermiddag. Själv har jag ingen erfarenhet av melanom mer än att jag teoretiskt är insatt i vad det är.

Hoppas på att det är godartade tumörer men med tanke på hur snabbt händelseförloppet varit hittils samt att det är en unghäst så känns det som att oddsen kanske inte är helt utmärkta. Har det någon påverkan att det är en unghäst samt att tumörerna vuxit så fort, eller är det jag som är ute på fel spår?

Foto kommer strax om någon är intresserad av att se.

Sv: Malingt melanom/benigna melanom/tumörer

Känsliga varnas....

Foto: Tryck här. (Kort taget från baksidan av tumören, plasthandske på min hand). Dålig bild p g a mobilkamera.

Ser ut som en ink. Hade det på samma ställe på våran 4-åring och då köpte vi en salva som heter XX-terra och då fick vi bort den och det har inte kommit tillbaka och nu är hästen 7år. :)

OM det är tumörer är prognosen riktigt dåligt eftersom dom är snabbväxande och hästen så ung. Men cancer är inte så vanligt på unga hästar, ser mer ut som en ink tycker jag. Dom är inte farliga.

Ang melanom på skimmlar så är det en sjukdom som beror på avblekningsgenet. När pigmentet inte länger kommer ut i håren så blir det en överproduktion av melanin och det är detta som skapar tumörer. Ju snabbare hästen skimmlar av ju större risk! Flugskimmlar löper betydligt mindre risk än helt kritvita skimmlar eftersom dom fortsatt har pigment i pälsen.

KL

Ytterliggare foto finns här. Spontana tankar? Ni två som svarat tidigare får gärna kika även på detta foto.

tycker fortfarande att det ser ut inkar. Har du boken "Håll hästen frisk"? Där finns bild och mera info om just inkar.

Jag håller med om att det ser ut som inkar och inte "skimmelcancer".

Jag tycker också det ser ut som inkar.

De "skimmelknölar" jag har sett liknar inte alls de på dina bilder.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka