Målet med att rida och ha häst !

Sv: Målet med att rida och ha häst !

Jag har häst för att vi ska utvecklas, lära oss mer och komma upp till en högre nivå. Jag skulle inte ha häst om jag inte fick tävla, men att träna och tävla är det roligaste jag vet, och även hästen älskar det. Självklart sitter vi inte och harvar runt på en ridbana 7dgr i veckan, utan där är vi ca 3 dgr, sen är det rida ute som gäller. Jag har jätteroligt med min häst och älskar varje minut jag är med honom, och det är en så underbar känsla att få till det där galoppombytet, eller att hoppa det där hindret på 1,30 och jag märker på honom att han oxå tycker om det.

Alla har vi olika mål med vår ridning, mitt är att träna, tävla och utvecklas, andras är att bara ha det skönt i skogen.
Att säga att man inte har roligt med sin häst bara för att vi tränar mycket är så fel, det är olika vad vi tycker är roligt.

Du har så rätt så rätt ! :D
vissa tycker det är superkul att bara träna och hålla på :D men själv kan jag inte sätta mej in i den situationen :d Har din häst kul också då ? :smirk:

Själv är det bästa jag vet långturer med picknick och kompisar :rofl: :rofl: :rofl:

sånt är livet, sånt är livet :angel:

Jag älskar att tävla, mest för att mina hästar gör det. Men bara för att jag tävlar lite då och då betyder det inte att jag sitter på ridbanan och harvar runt. Oh nej, mina hästar mår ändå bäst av att ridas ute i skogen. Då tycker de att det är roligt att få komma in på ridbanan och jobba sedan.

Har man en häst med en otrolig tävlingsglädje blir man smittad själv (talar av egen erfarenhet) och om hästen älskar att träna och tävla ska man inte ta det ifrån dem. :)
Alla har olika mål, så är det bara. Och om du ska tävla lite högre måste hästen tycka om det, annars går det faktiskt inge vidare bra :smirk: Jag tillbringar precis ALL ledig tid i stallet med hästarna. Träning och tävling är liksom en så liten del av det hela.

Rider för att det är roligt, ska börja tävla lite nu (är 13 år) börjar med klubbtävlingar m.m. men det är mest för att jag har haft 3 olika väldigt busiga men extremt lata hästar innan, nu har jag köpt ett arabsto som jag har haft i ungefär ett halv år och hon är motsatsen till alla hästar jag haft innan (busar aldrig men är väldigt pigg och glad) och nu har det blivit så himla roligt helt plötsligt att hoppa och rida dressyr för det funkar verkligen så jag fått en sån klackspark att jag verkligen vill visa alla hur bra det går och testa på att tävla ;) Men rider fortfarande för att det är roligt!

Fast det är ju kul att träna! Att känna man utvecklas tillsammans med hästen är liksom hela poängen med ridning för min del, och om man inte tränar blir man inte bättre.

Sen finns det andra dagar man bara rider ut och tar det lugnt, men jag skulle ledsna om jag bara gjorde det, och inte kände att jag utvecklades som ryttare. Då skulle JAG tappa all glädje i ridningen!

Mabuse skrev:
Fast det är ju kul att träna! Att känna man utvecklas tillsammans med hästen är liksom hela poängen med ridning för min del, och om man inte tränar blir man inte bättre.

Sen finns det andra dagar man bara rider ut och tar det lugnt, men jag skulle ledsna om jag bara gjorde det, och inte kände att jag utvecklades som ryttare. Då skulle JAG tappa all glädje i ridningen!

Håller med dig, ingen ridning utan träning för min del :P

haha jo ibland är det ju kul och nyttigt att träna, så det undviker jag inte :smirk:

men ändå , så får jag ibland den här känslan att bara hoppa upp på hästen och galoppera iväg när tränaren kommer :devil: :d haha, måste vara världens hemskaste elev .

För att bli bäst på tävlingsbanan, måste man variera och framför allt ha riktigt roligt, för annars känner väl hästen ingen större lust att ge sitt allt ...

ATT HA ROLIGT ÄR LIVET :rofl: :rofl:

Jag har min häst för att jag vill rida å utbilda osv. Jag är inte mycket för att tävla själv men skulle gärna se min häst på tävlingsbanorna!

För övrigt så tror jag inte att de som tränar för att tävla har tråkigt och tycker det bara är jobbigt, och att det enda roliga i deras tillvaro med hästar är när dom vinner en enstaka tävling. Dom har väl bara ett annat mål med sin ridning och hästhållning. Det behöver väl inte vara tråkigt att träna mot ett mål?? Anar jag möjligen lite fördomar mot tävlingsryttare här?? :smirk:

haha neej absolut inga fördomar :D :D

har faktiskt själv varit en stor tävlingsfan med min förra häst. Var med i hopptävlingar då och då . Men då när vi tränade gjorde jag träningen rolig, tex la upp hinder i skogarna (jääätttemysigt ) terrängtränade m.m ! :)

Träning kan bli kul, om man gör det på rätt sätt :rofl:

Självklart tycker han oxå att det är roligt! Jag skulle inte kunna träna på den nivån som jag gör om hästen inte tyckte det var kul. Så fort jag vänder upp honom mot ett hinder så spetsar han öronen och bjuder väldigt bra. så gör inte en häst som inte tycker att det är roligt!
Men självklart måste träningen varieras, ingen, varken häst eller ryttare blir lycklig och gladare av att sitta i ett ridhus 7 dagar i veckan... tror iaf jag.. även om det är roligt ganska ofta ;)

haha nej jag skulle inte heller tacka nej till os ;)

men jag tror inte att dom skulle ta emot mej, eftersom jag är fullt emot sadlar och nästan alltid rider barbacka, även när jag hoppar :D går mkt bättre, även fast tränaren blir sur , hahaha !

Så nu har vi lite olika förslag, vissa rider för att det är roligt, vissa rider för att utbilda, och vissa rider för att utveckla !

Bra,bra människor KEEP THE GOOD WORK GOING ;) :D

Andrea:devil:

Jag älskar att rida ut i skogen, att träna AR korta pass på ridbanan samt att umgås med mina hästar i hagen. Timmarna i stallet är värdefull avkoppling, även om det är slitsamt ibland.
Tävlingsvärlden har jag kommit ifrån för länge sedan.

Immer

*knappis
Jag vill också bara ha en häst för att träna lite med och mest rida omkring i skogen och hoppa lite.

när jag var lite yngre ville jag bara tävla...
numera är min häst är den bästa av alla mina kompisar :love: o att bara sitta i stallet efter jobbet är "livet" och framför allt avkoppling...
en skrittur i parken efter jobbet precis innan solen går ner är det bästa som finns

Andrea_med_A skrev:
Har sett lite människor här på bukefalos som berättar att det ända dom gör är att träna & jobba .
Men det kvittar ju eg. Om man jobbar så blir det ju så även om man inte tränar, bara man vill ta en tur i skogen så tar det ju lika mycket tid som att träna. Vissa hästar funkar ju inte heller att bara rida på när man har lust. Jag skulle helst vilja rida ca 3-4 dgr i veckan och bara pyssla o mysa de andra dagarna, men min hetsporre blir tokig om hon står 2 dgr på raken, så hon "måste" ridas mycket. Eftersom hon är lite tokig så är inte heller medryttare att tänka på, det har hänt att hon kommit hem utan ryttare några gånger så det är ingen som har lust att hjälpa mig med henne längre.:crazy:

Hästarna är för mig mina bästa vänner.
Mitt mål är att få en djuapre och bättre reltion.
Jag strävar alltid efter mer och mer samspel.
Och om vi blir så bra att vi skulle ha något att prestera på tävlingsbanorna så kanske vi dyker upp där, men de är absolut inget mål jag har.

Mitt stora mål med all min ridning är att kunna rida samlat utan några som helst hjälpmedel (träns, sadel och dylikt, bara jag och hästen)
Men de är lång väg dit om än jag är en bit på vägen.

Men jag skulle aldrig få för mig att tvinga min häst tillnågot den inte tycker är kul.
Det kan ju självklart inte vara kul jämt utan de jag menar är att jag skulle inte sitta och traggla dressyr med min häst för att jag tycker de är kul, eller hoppa den för att jag tycker de är kul.
Vi måste ha kul tillsammans annars får de vara..

Vilsen skrev:
Jag har min häst för att jag vill rida å utbilda osv. Jag är inte mycket för att tävla själv men skulle gärna se min häst på tävlingsbanorna!

För övrigt så tror jag inte att de som tränar för att tävla har tråkigt och tycker det bara är jobbigt, och att det enda roliga i deras tillvaro med hästar är när dom vinner en enstaka tävling. Dom har väl bara ett annat mål med sin ridning och hästhållning. Det behöver väl inte vara tråkigt att träna mot ett mål?? Anar jag möjligen lite fördomar mot tävlingsryttare här?? :smirk:

Inga fördommar från mig iallafall, vill gärna tävla själv men måste träna lite mer först, så än så länge rider jag bara för att ha roligt, är ingen tävlings människa egentligen men man måste ju testa innan man vet om man gillar det :D

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 295
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar