Målet med att rida och ha häst !

A

Andrea_med_A

Varför rider och tränar ni ? Är det för att tävla och vinna , eller är det för att ha roligt ?

Enda anledningen att ja ville ha häst var för att jag ville ha kul , och att min häst skulle ha kul. Men ibland känns det så här, att folk bara tränar och tränar dressyr eller hopp, men aldrig har roligt . Och jag menar, vad är egentligen meningen med att ha häst, om man inte tycker det är roligt ? Har sett lite människor här på bukefalos som berättar att det ända dom gör är att träna & jobba .

Jag ägnar tid åt att rida runt med mina kompisar i skogen och skratta och ha kul, och jag ÄLSKAR verkligen hästar, hade inte kunnat leva utan dom ! :rofl: men det känns som att vissa människor bara tränar och tränar för att bli bäst. Det är ju skitkul att vinna tävlingar m.m men , vad gör det att vara jätteglad varannan vecka, och övriga dagar bara träna och träna ?

Jag säger inte att jag har något emot sådana människor, men jag undrar bara varför ni egentligen vill ha häst om ni inte har roligt ? För det vet jag att det finns många människor som inte har. Hästen kanske också tycker det är roligt att vinna, men annars, är det roligt att rida i paddocken och hård träna varje dag ?

Jag kanske e helt fel ute här, men jag undrar om det egetkligen finns något mål med själva ridningen ? Varför rider vi och jobbar hårt , om inte för att ha roligt ? :D :D :D Vill bara veta hur alla där ute känner , och om jag är den enda som har världens roligaste timmar varje dag jag är i stallet ?

Sv: Målet med att rida och ha häst !

Själv håller jag lite med dig - varför rida om det inte är roligt? ;)
Fast sålänge man tycker det är roligt att träna hårt - tummenupp!

Själv traskar jag & min pålle mest runt i skogen eller på vägarna,
där det går att rida, helt enkelt. För det första så är inte jag den
typen av människa som vill och klarar av att tävla varje helg, och
för det andra är hästen min 18 år och gammal tävlingshäst, så nu
är han hos mej mest för att ta det lite lugnt på gamla dagar. :p
Ibland kör vi lite "hårdträning" på ridplan, då jag rider lite mer
ordentligt än annars, och det gör jag både för att jag och hästen
ska hållas i bra form och få släppa loss lite energi! :D

Jag rider för att jag älskar allt som har med hästar att göra!
Det spelar ingen roll om det är ett par varv runt en hoppbana,
eller en mysig uteritt i skogen. T.o.m en promenad med
favorithästen är helt underbart, oslagbart. :love: :D

Ja, de har jag oxå funderat på:banana: Visst är det jättekul att tävla, men jag blir nervös innan=jobbig, o om det inte går bra blir man ju inte glad... Nej det bästa är väl att kombinera. :idea:
För det härligaste med ridningen tycker iaf jag är att galoppera fort ute i skogen på en häst man trivs med och härliga kompisar=)

Man kan väl ha kul även fast man tränar? och det ena utesluter väl inte det andra? ;) Jag tränar en del (eller ja inte just nu eftersom jag inte är hemma) på min häst och det är riktigt roligt när det går bra!

Hästen, som är världens latmask och hellre skulle gå i hagen hela dagarna, visar verkligen hur roligt han också tycker att det är, man ser verkligen på honom hur NÖJD han är efter ett riktigt hårt arbetspass. :cool:

Fast jag tränar ju så klart inte varje dag utan rider ut och kan då ibland rida hela turen på långa tyglar oavsett gångart. Plockar bara upp honom innan jag kommer hem igen för att det ska gå å rida dagen efter... ;)

Sen så kan man ju jobba ute också genom tempoväxlingar tex... så som sagt det ena utesluter ju inte det andra...

det är så himla roligt, inte bara att rida utan att pyssla i stallet, prata en massa skit med de övriga stallfolket, komma ut i naturen, så får man ju världens bästa kompius i sin häst :love:
Jag tränar för att komma vidare i min ridning ej för att vinna OS.

skönt att man inte är ensam om att älska att bara flyga fram på en äng ! :D

För de flesta skulle det nog vara en dröm, att ha en häst som vill hårdträna i tråkig paddock eller ridhus varje dag, men det kan det väl ändå inte finnas någon häst som gör ?

Kul,kul,kul det är det enda jag bryr mej om :) Men visst, det betyder ju inte att det ända jag gör är att flamsa runt. Klart tränar jag ju också, flera dagar i veckan. Det är ju viktigt för hästen , men man måste ändå bara "släppa tyglarna" och kunna skratta några dagar i veckan :rofl: :rofl:

jag håller med dig. Jag själv rider hemma och bara har det roligt med mina älsklingar! Jag är inte den människan som vill tävla (och inte mina hästar heller. Kanske travaren då för han tycker om att springa fortast:d)) och har inte heller den ekonomin eller tiden för att åka bort varje helg. Men jag tränar ändå och hur det än går när jag rider så är det ändå så kul ! Och jag känner inte att allt heller behöver vara perfekt inom ridningen. Bara om vi får må bra och ha roligt tillsammans så är jag mer än nöjd och glad.
Själv så har jag heller inte tillgång till ridhus eller paddock mee till sommaren ska det fixas paddock iallafall så jag kan få hoppa lite. ´Det är nämligen det bästa nordisen vet!:D längtar!

Senast ändrad av en moderator:

Hästar är en del i mitt liv, helt enkelt. Har alltid varit så, sedan jag var barn...och jag är väldigt mycket "senior" nu;)

Jag tävlar om vi kommer så i form...tar inte så allvarligt på det utan kollar var vi står efter träningen och träffar goda vänner...vilket vi även gör på träningarna...

;)

Man kan ju även starta sina "egna" tävlingar:idea: I sommar ska jag ha en distans tävling bara för mig själv fast då förstås med fikapaus:angel: Och så ska jag ha en liten hopptävling också. River han alla hinder så behöver jag iallafall inte besväras av på vilken placering jag kommer eftersom det bara är jag:p skitkul:D

Jag kan bara tala för mig själv, Jag både tränar och tävlar, vilket jag gör för att jag tycker det är roligt? sen också att få den där kicken och känslan, det är helt underbart, men en tävlings häst kan inte prestera bra om den inte får ha roligt, så även fast jag är ganska så satsande och verkligen vill något med min ridning, måste jag tänka på hästen, vilken häst håller sig frisk o fräsch om man bara rider på barnan? inte många, så självklart är det mkt ridning i skogen, på fältena, terängbarnan, osv, många pass är bla likande, galopppass, travpass osv all ridning ger juh sin del. :) Sen har inte jag dom möjligheterna att rida med vänner osv, jag bor med min familj på en häst gård, det blir inte att jag siter och rider 4 km till en kompis osv, så vi träffas mest på tävlingar och träningar, vill jag rida med någon blir det med min bror. :)

Andrea_med_A skrev:
Varför rider och tränar ni ? Är det för att tävla och vinna , eller är det för att ha roligt ?

Tränar och rider, gör jag för att det är bra för min kropp. Min sjukgymnast som jag hade redan på barnstadiet, när jag var 8-9 år... träffade mig igen för några år sen, när jag precis börjat träna självständigt på rehabcenter efter stallolycka med ryggmärgsskada. Ridningen var enligt min sjukgymnast det bästa sättet för mig att "hitta kroppen igen". Enligt henne, får jag aldrig sälja min häst. :bow:

Sköter häst och har häst... Det är ju nästan viktigare än att rida. För rida, det gör du ungefär en-två timmar om dagen fem-sex IBLAND sju dagar i veckan. Resten av hästens dygn då? Den ska skötas, borstas, mockas, fodras... Ja, helt enkelt uppskattas och ses för den det är.

Jag har häst, för att det är en livsstil för mig. Jag kan inte se ett liv utan hästar. De har alltid funnits där för mig. :love:

Varför jag rider, hmm... svårt att sätta fingret på det fast jag försökt många gånger. Jag är något mitt emellan skogsmulle och träningsfanatiker skulle jag nog vilja påstå :devil:

Dels älskar jag att vara ute i skogen, uppleva naturen, se årstiderna växla tillsammans med min bästa vän. Beroende på årstid hittar vi på olika hyss och njuter av allt som finns att göra. Vissa dagar kör vi underbara barbackaturer :love: och andra blir konditionspass för att återigen bara rida med kompisar och njuta av gemenskapen allt beroende på humör.

Å andra sidan älskar jag att köra intensiva dressyr och hopppass. På ridskolan skriver jag ofta upp mig på kurser föratt vidareutveckla mig själv. Åker varje sommar på intensiva träningsläger då allt ska putsas och trimmas. Varför det? Jo för lika myckert som jag vill ha kul med hästarna älskar jag att känna att jag utvecklas. Att kunna titta tillbaka på allt man lärts sig och hur hästarna man rider förändras med en.

Det är den här blandningen (och möjligheten till den) som får mig att verkligen brinna för ridningen! Vissa har ibland svårt att följa med mig i den tankegången. Har flera gånger stått framför oförstående tävlingmänniskor som inte förstår varför jag inte tagit klivet upp på tävlingsbanan och som bara skakar på huvudet mär jag förklarar att det inte är mitt mål med det hela. Kanske någongång i framtiden men inte idag... just nu vill jag bara lära mig så mycket som möjligt om dessa underbara djur och hur man rider dem på bästa sätt samtidigt som vi har så roligt som möjligt. Det räcker gott och väl för mig! ;)

Jag rider för att det är så himla mysigt, att bli buren runt i skogen och känna att man kan be ett djur att utföra en massa saker. Det är kul att lära hästen använda sin kropp och det är verkligen att njuta när allting stämmer, även om det bara gäller för några futtiga sekunder.

Sen så älskar jag fart ( och hästen med :) ). Men det är ju inte bara att rida som är kul; jag älskar att gå ut och gå med min stora "hund" :) och busa. Man mår helt enkelt bra av att ha häst.

Om jag ska nämna ett mål med att ha häst så är det väl att alltid få lära sig nya saker.

Jag rider och tränar för att jag älskar det :love:
Att öht spendera tid i stallet med hästen är helt oslagbart.
Jag har inte kunnat rida på ett par månader pga. skada, men att bara umgås med mim häst är helt underbart, men jag saknar ridnigen, men det är inte så långt kvar till hösten (öh....? :crazy: )

Tävlar lite grann, men jag rider inte för att vinna tävlingar, på det stora hela är det oviktigt egentligen, det är bara en kul grej.:)

Jag har häst för att träna och utveckla min ridning så långt som det bara går. Tävla är inte så himla viktigt för mig, men visst, det kanske är kul när vi är mogna för det.

Jag tycker inte att det är ett dugg kul att rida ut och avskyr att "låta mig bäras runt" av hästen. Varje dag som inte är träningsdag är en bortslarvad dag. (Nej då jag är inte det minsta manisk.)

Hahaha fy vilken bra idee att anordna egen tävling :D haha det ska jag göra, då vinner man ju själv alltid ! ;)

Varje gång jag cyklar till stallet, känner jag den här känslan i magen. VARJE DAG :) och min förra häst blev alltid helt överlycklig och gnägga när jag kom förbi hagen . Det är vad jag kallar kärlek.
Jag kan sitta i min hästs box i flera timmar och bara titta när hon äter. SÅÅÅ MYYSIGT !

men mastik (stavning? ) , om ni bara tränar hela tiden, tycker både du och din häst att det är roligt ? För det är väl därför man rider i slutändan, för att det är kul :smirk: ?

Jag har i första hand häst för att jag älskar dom, och för att jag har tiden och pengarna att kunna ta hand om en egen.
Men på senare tid har jag även märkt hur mycket dom faktiskt betyder för mig pga hur mycket jag jobbar och va skönt det är att komma till stallet efter en jobbig arbetsdag.
Förra hösten var tuff för mig både psykiskt och fysiskt och hästarna kom att spela en jättestor roll! Vissa dagar hade jag inte ens lust att leva, det var min häst som höll mig vid liv.

Jag tycker det finns inget härligare än att trava och galoppera i skogen med henne och bara släppa allt annat. :love:

Jag rider och har häst för att jag tycker att det är roligt.

Andrea_med_A skrev:

Enda anledningen att ja ville ha häst var för att jag ville ha kul , och att min häst skulle ha kul. Men ibland känns det så här, att folk bara tränar och tränar dressyr eller hopp, men aldrig har roligt . Och jag menar, vad är egentligen meningen med att ha häst, om man inte tycker det är roligt ? Har sett lite människor här på bukefalos som berättar att det ända dom gör är att träna & jobba .

Jag ägnar tid åt att rida runt med mina kompisar i skogen och skratta och ha kul, och jag ÄLSKAR verkligen hästar, hade inte kunnat leva utan dom ! :rofl: men det känns som att vissa människor bara tränar och tränar för att bli bäst. Det är ju skitkul att vinna tävlingar m.m men , vad gör det att vara jätteglad varannan vecka, och övriga dagar bara träna och träna ?

Jag säger inte att jag har något emot sådana människor, men jag undrar bara varför ni egentligen vill ha häst om ni inte har roligt ? För det vet jag att det finns många människor som inte har. Hästen kanske också tycker det är roligt att vinna, men annars, är det roligt att rida i paddocken och hård träna varje dag ?

Jag kanske e helt fel ute här, men jag undrar om det egetkligen finns något mål med själva ridningen ? Varför rider vi och jobbar hårt , om inte för att ha roligt ? :D :D :D Vill bara veta hur alla där ute känner , och om jag är den enda som har världens roligaste timmar varje dag jag är i stallet ?

Jag tycker att det är kul att träna och jobba. ;) Se hur både jag och hästen blir starkare och får bättre kondis och får komma ut i friska luften. Man kan ju träna annat än dressyr - distans t.ex.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 295
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar