Måla vägg

lisa412

Trådstartare
Jag ska måla om i min nya lägenhet och funderar på det här med grundfärg. Hur viktigt är det? Räcker det med 1 lager grundfärg?
Måste man ha speciell grundfärg eller duger det med vit väggfärg?

Väggen är målad men jag kommer att spackla igen några hål (om det gör nån skillnad?). Väggen är av denna typ.

Jag ska måla om i min nya lägenhet och funderar på det här med grundfärg. Hur viktigt är det? Räcker det med 1 lager grundfärg?

Väggen är målad men jag kommer att spackla igen några hål (om det gör nån skillnad?). Väggen är av denna typ.

Jag har nog aldrig grundat en sådan vägg och det har gått finfint ändå :angel:

Men det är klart, är väggen mörk från början och du vill ha den ljusare bör du nog grunda. Huruvida du behöver just grundfärg eller kan nöja dig med vit väggfärg överlåter jag till någon som faktiskt har grundat före målning tidigare ;)

Jag har nog aldrig grundat en sådan vägg och det har gått finfint ändå :angel:

Men det är klart, är väggen mörk från början och du vill ha den ljusare bör du nog grunda. Huruvida du behöver just grundfärg eller kan nöja dig med vit väggfärg överlåter jag till någon som faktiskt har grundat före målning tidigare ;)

:up:

Nej du behöver inte grundfärg. Där finns ju färg. Från grunden.

Däremot är det skitviktigt att tvätta noga - speciellt med en så ojämn yta som väv.

Ska du spackla så var noga att inte förstöra "mönstret" i vävtapeten, för beroende på kulören kan det komma att synas ganska tydligt sen... :)

Ja det har jag också tänkt på. Men hur gör man det på bästa sätt??
Väldigt bra fråga! Du lär ju inte kunna spackla på vanligt sätt, för då får du ju en helt slät bit av tapeten... Är det små hål hade jag kanske bara puttat i lite spackel med en tandpetare eller nått och försökt göra så slätt som möjligt. Men jag är verkligen ingen expert :p

Väldigt bra fråga! Du lär ju inte kunna spackla på vanligt sätt, för då får du ju en helt slät bit av tapeten... Är det små hål hade jag kanske bara puttat i lite spackel med en tandpetare eller nått och försökt göra så slätt som möjligt. Men jag är verkligen ingen expert :p

Lite så tänkte jag också :D Äh jag får pröva mig fram!

Liknande trådar

Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 042
Senast: Tualma
·
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Hemmet Jag drömmer om en sådan där anslagstavla i metallnät att sätta upp i min nya kontorshörna. Det finns flera olika varianter, men de är...
Svar
16
· Visningar
891
Senast: Caoimhe
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka