Måla stallet!

T

Tokmaja

Har ett "sten" stall, har tänkt att vitkalka det igen då jag tänkte rusta upp stallet lite, bygga om lite och så. MEN då till frågan...
Täckena blir ju så vita när hästarna går efter väggen, vad kan man måla med på putsade väggar om man INTE vill ha just kalk? (det är kalk nu)
Dels är det inte så praktiskt att ha vitmålat inne i boxen, och sen just för täckenas skull.
Funderade på att sätta dit nån typ av träaktikt, men kom fram till att det kanske skulle bli fuktigt emellan..
Vad ska jag måla med?
Är det bara vanlig kalk som gäller?

Dessutom, ena boxen kommer att bli i ett hörn i stallet, i boxen kommer det då att finnas två stora fönster, ett på varje sida i boxen.
Är det dumt?
Det är solsida, men de står ju aldrig inne på dagen...
Ska givetvis sätta upp skydd på insidan så att hon inte kan förstöra fönstrena eller skada sig på dem.
Vet inte varför det skulle vara dumt men har inte sett någon box som står med stora fönster i...:smirk:

Sv: Måla stallet!

Vi har precis målat såna väggar! Vi köpte en vitfärg på Rusta som är för puts och murbruk. Funkade superbra.

Vi har redan kalk på väggarna, är ju redan stall liksom, går det att måla över?
Vad kostade burkarna?
Vore bra med i alla fall halva boxarna målade i en annan färg!

Tja, du kan ju alltid måla undre halvan av väggen svart. Så är det där jag rider lektion. Det blir ju dock lite mörkt med svart, men funkar bra mot smutsen.;)

Nja, svart ska jag inte ha, blir för mörkt.
Men jag måste framför allt hitta en färg det går att måla med ovanpå gammalkalk färg som sitter på putsad vägg!

Vi har hälften vitt och hälften mörkrött i vårat stall, vet även ett som har lila längst ner

Vi har precis målat om vårat stall, och vi andvände kalk i hela stallet. (Och svarta kanter runt boxdörrarna som det alltid vart)
På väggarna sitter kalken kanon, väggarna blev skit vita och fina och det färgar inte av sej ett litet dugg tror jag! Men däremot trät vi kalkade, färgar av sig JÄTTE mycket, kalken fastnade inte riktigt. så man blir vit så fort man nuddat och färgen där man nuddat blir utkletad typ. Och så fick vi massa fult vitt på golvet! Menmen, stenväggarna blev toppen iallafall! Dom lyser! ;) Men jag rekommenderar dig vit FÄRG till trä väggar och kalk till sten väggar, färgen kan dock vara väldigt dyr.

Det är inte bra att kalka trä då det täpper igen porerna på trät så att det inte kan andas o iom det så ruttnar trät betydligt fortare. Grannen gjorde så på sitt nylagda golv till högällen och han fick byta ALLT trä igen efter ca 5 år!:eek:

ska du måla så är det väl egentligen bara att skrapa bort allt kalk för att få färgen att fästa... så har vi fått göra iaf, annars bara flagnar det efter ett tag...

kalk skulle inte jag använda mig av igen. vi hade kalkväggar i förra stallet. visst det var snyggt men så opraktiskt, allt som stötte emot blev vitt!:crazy:

har du kalk nu så går det ju att slipa bort det och sedan måla ovanpå. det finns speciell färg avsedd för sten/putsade väggar. finns dessutom i flera olika vita nyanser och glans. snabbt och enkelt med roll och det färgar inte av sig sen heller!

kl

Har vissa kalkade väggar i vårat stall också. Är ju himla opraktiskt håller jag med om. MEN, för några år sedan köpte vi en vit färg som var specialicerad för att målas på just kalkade vägar.

resultatet ser kalkat ut, men det färgar ju inte av sej ett dugg. Ända nackdelen var att den här färgen var hyfsat dyr. Köpte den hos någon större färghandel iaf!

Lycka till!

Vi har redan kalk på väggarna, är ju redan stall liksom, går det att måla över?
Vad kostade burkarna?
Vore bra med i alla fall halva boxarna målade i en annan färg!
Det finns en slags plastfärg som vi använt på murade väggar, har ingen aning om hur den funkar istallet. Hör på färgbutiken, kanske att det går att bryta till annan färg oxå. Lycka till

Ja väggarna är vita i två dagar typ, sen är det bajsränder på dem. :smirk:
Vet inte hur min nya häst är, ifall hon backar upp mot väggarna och bajsar, men det har min gamla gjort så det är allmänt äckligt på väggarna... det går inte bort heller... :(

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 355
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
Fritid Vad har ni för projekt för kommande år? Stort som smått, inne eller ute, huset eller cykeln. Mitt främsta 2022 projekt är att lösa...
2
Svar
32
· Visningar
2 807
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar