Måla snickerier (dörrposter, lister)

cherie

Trådstartare
Vad behöver jag tänka på?

De är gamla och målade sedan tidigare. Det finns en del skador och hål mm som jag ska repararera så gott jag kan.

Behöver jag slipa bort ALL färg? Eller kan jag måla uppepå färgen så länge jag slipat lite och ruckat upp ytan?

Vilken glans ska jag välja på färgen? Halvblank eller blank? Jag lutar åt blank då jag tycker det är fint med lite "lyster" och passar bäst med de gamla 20-talslisterna, men rädd för att ojämnheterna ska synas. Jag ska även måla ett par gamla skjutdörrar och en gammal förrådsdörr, ska jag även måla dessa i blank färg då eller ska jag ta halvblank på dessa?

Vad behöver jag tänka på?

De är gamla och målade sedan tidigare. Det finns en del skador och hål mm som jag ska repararera så gott jag kan.

Behöver jag slipa bort ALL färg? Eller kan jag måla uppepå färgen så länge jag slipat lite och ruckat upp ytan?

Vilken glans ska jag välja på färgen? Halvblank eller blank? Jag lutar åt blank då jag tycker det är fint med lite "lyster" och passar bäst med de gamla 20-talslisterna, men rädd för att ojämnheterna ska synas. Jag ska även måla ett par gamla skjutdörrar och en gammal förrådsdörr, ska jag även måla dessa i blank färg då eller ska jag ta halvblank på dessa?
Är det äldre målarfärg bör man vara mycket försiktig om man slipar, en del äldre pigment är farliga som blyvitt, kromgult, täckgrönt osv. Särskilt blyvitt är vanligt förekommande och ofta i blandning med andra pigment eftersom den förbättrar färgens tekniska kvalitet.

Är det äldre målarfärg bör man vara mycket försiktig om man slipar, en del äldre pigment är farliga som blyvitt, kromgult, täckgrönt osv. Särskilt blyvitt är vanligt förekommande och ofta i blandning med andra pigment eftersom den förbättrar färgens tekniska kvalitet.

Tack! Jättebra info. Vad innebär att vara försiktig? Inte ta för mycket eller ha någon slags skyddsutrustning?

Om jag inte var säker på att färgen var fri från bly hade jag inte vågat slipa alls, särskilt inte inomhus. Tror det är höga skyddskrav om det är bly.

Sökte på internet och så här skrev en angående fönster utomhus:
"bly i färg förekom till 1970,är det dessutom linoljefärg målad på 50-60-talet finns det med säkerhet blyvitt i färgen.
Även dagens färger främst rostskyddsfärger kan innehålla blyföreningar samt vissa färger använda av främst byggnadsvården t.ex blymönja. Blyvitt som pigment är dock förbjudna.
Skydd som krävs vid skrapning/slipning/avbränning av misstänkt gammal färg är skyddsmask avsedd för blydamm,heltäckande klädsel samt god handhygien vid raster.
"

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 061
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Jag håller på att fräscha upp min lägenhet inför försäljning. En sak som stått på listan är att måla de gamla listerna (och skjutdörrar...
Svar
13
· Visningar
4 903
Senast: åke
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 496
Senast: cherie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka