Måla över "väggmålning"

Ainon

Trådstartare
Har hittat en lägenhet att köpa och den är bara underbar :love:

Ett litet problem dock, i ett rum har de målat en sorts "fondvägg", tänk er en stor ljuslila rektangel och runt är en vit 1m bred ram (resten av rummet är vitt), hur målar man bäst över något sådant?

Hade tänkt mig måla antingen en fin ljusgrön färg på hela väggen (dvs inte bara den gräsliga lila rektangeln) altenativt helt vitt.
Vill självklart inte att det ska synas att det är en lila rektangel under.

//Ainon med tummen mitt i handen.

Sv: Måla över "väggmålning"

Gå lös på skruv/spikhål, eventuellt slipa och spackla om det behövs.
Tejpa lister, tak osv.
Grundmåla med vitt.
Eventuellt ett vitt lager till, annars på med grönt.
Mer grönt.

Klart!

Det är bara att måla direkt på, två lager med grön eller vit färg täcker garanterat.

Mitt lila badrum behövde fyra lager vit färg för att det inte skulle lysa igenom. :-(

Våtrumsfärg? Den brukar behöva fler lager, men vanlig väggfärg tycker jag täcker bra på två lager oavsett vad det är för färg under.

Bra kvalitétsfärg - två lager - klart!

Jag tycker det är tufft med en ruta fast kanske inte lila :angel:

Tack.

Då var det inte så komplicerat, trodde jag skulle vara tvungen att ha nå specialfærg och måla bara rutan først eller nåt :p

Gæller samma sak om jag vill måla øver de grå listerna/dørrkarmar/fønsterkarmar? Bara att måla ovanpå?

lgh.bmp

Golvet ær nyslipat och obehandlat, kan man ha det så? Tycker det ær grymt snyggt som det ær nu men vill såklart inte att det ska bli fult/førstørt med tiden.

//Ainon totalt borta i fråga om lægenhetsfix :o

Senast ändrad:

Om listerna är målade med högblank färg kan det vara smart att dra ett lager med någon grundfärg som greppar ordentligt, annars kan det vara svårt att få ny färg att fästa. Att rengöra ordentligt med målartvätt först är att rekommendera. Så målartvätt - ett lager grundfärg - ett lager valfri färg (helst en högblank, lättare att rengöra). Om det är släta karmar och lister så blir det dösnyggt att rolla med skumgummiroller istället för att måla med pensel.

Golvfrågan lämnar jag till nån annan, men spontant känns det rimligt att behandla det, annars kommer varenda fläck sugas in i träet och du blir aldrig av med den.

är det högblank färg på listerna så underlättar det att slipa lite först, sen har jag fått lära mig att lackfärg gulnar efter X antal år.. hela våran lägenhet är målad med lackfärg och kan liknas vid nikotingult :p vi har inte bott där så länge men det är nog minst 10 år sen det gjordes nåt åt den.
en vattenbaserad färg är att rekommendera!

Liknande trådar

Hemmet Har gått och blivit med bostadsrätt! Dock är tapeterna fula och dessutom dåligt uppsatta. Det är bubblor i tapeterna och inte raka...
Svar
10
· Visningar
2 534
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 781
Senast: Imna
·
Hemmet Det är dags för ommålning i lägenheten. Vi bor litet, omkring 65-70 kvadrat, i två rum och kök. Det är ekparkett (ska bli) i hela...
2
Svar
37
· Visningar
2 236
Senast: Sissa
·
Hemmet Ska måla om hemma. Vi har använt Rustas egna vita i ett rum vi fick panikmåla vid inflytt för rummet var i en så äcklig grön färg att...
Svar
9
· Visningar
886
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka