Måla om vagn

F

Fjunet

Vad för färg ska man använda när man målar om en vagn?

Jag tänkte bli en matchningstönt :o

Sv: Måla om vagn

Hej!

Jag använde vanlig träfärg på träet och järnfärg på järn! :D :D

Mvh Lisa

Aha, så det finns alltså järnfärg? Hur får man bort den gamla färgen (sammanlagt 3 lager)? Eller den kanske kan vara kvar? Tar jag bort färglagrena så är den rostfärgad :D Det är kanske inte så bra att måla på rost?

Det finns järnfärgborttagningsmedel. Ganska effektivt faktiskt, men ganska dyrt.
Man kan oxå köpa några stålslipshuvud till sin Vinkelslip och slipa bort färg o rostmed. Sen grundar du med rostskyddsfärg ex hammarlack eller dylikt och sen kan du måla med den färg du vill ha.

/J

Hej!

Nej det är inte bra att måla på rost, ger liksom inget bra skydd mot rosten då. Man kan ju göra hur som helst bara man får bort gammal färg och rost. Sandpapper, stålborste, rondell/vinkelslip, borrmaskin med slipgrejer på. Så att det blir så rostfritt det går och sen har man på rostskyddsfärg. Om det är små ytor finns det rostskydds färg i sprayflaska.
Jag har för mig att dagens järnfärger är rätt dyra och att det finns många färger som är av dålig kvalité.
Jag har fått några burkar av min morbror som har har fixat dom på nått vis och det var typ jättebra färg enligt brosan, själv vet man ju inte så mycket om sånt! :o

Mvh Lisa

Tro bara inte på att Hammarlack ska gå att måla rätt på rosten som det står på burken! När jag renoverade transporten så slipade vi bort all rost, målade över med grundrostskydd och sen Hammarlack överst. Det var ifjol och det har redan rostat igenom. :mad:

Om du har möjlighet så är det bästa att blästra vagnen (järnet). Det finns firmor som gör det till en rimlig peng. Kan ju vara rätt skönt att slippa slipa. :smirk:

Tack för alla svar, nu vet jag iallafall hur jag ska göra. Hur resultatet blir är en annan sak :crazy:

samma här! målade med hammarlack efter att vi vinkelsipat till glansig plåt, men det rostade efter bara några veckor.. man blir lite uppgiven då.. Däremot målade jag min vagn efter att vi bara stålborstat den lite, och det höll även om den stod ute ibland! ..konstigt.

/jenny

Tack för alla svar :bow:, har hittat allt jag behöver på Clas Ohlson.
Hittade visserligen inte järnfärgsbortagningsmedel, men svärfar har säkert en vinkelslip - annars så köper jag bara en! De hade dock inget stort utbud av metallfärger så det fick bli ljusblå. Tack än en gång, vet inte vad jag hade gjort utan er! :bow:

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
620
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
837
Senast: Kamomilla
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
327
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka