Måla om möbler...

Akerman

Trådstartare
Sitter och kikar runt efter matsalsmöbler på blocket.. hittade ett jättefint bord som passade mig i smaken, dock är det i mahogny (lack?) och jag vill ha det i vitt.
SÅ nu till frågan, går det att måla om?
I så fall vill jag gärna veta hur man går till väga på bästa sätt för att få det snyggt?

Slippa? Vilken färg?

Jag målar om en drös byråer nu. De är förvisso Ikea, men ändå. Lack måste nog bort tyvärr, om det nu är lack?
Det jag gör med mina fanerade Malm som jag målar om, är att jag ruggar ytan lätt med en finkornigt sandpapper. Inte slipa bort, bara rugga ytan. Sen tvättar jag med målartvätt, men tror det funkar i princip lika bra med vatten och fettlösande diskmedel. Sen har jag köpt en grundfärg som heter häftgrund, som enligt affären fäster lite bättre på släta möbler. Ovanpå det har jag använt en halvblank färg. På mina krävs det åtminstone 4 strykningar för att det ska täcka helt, så på lådorna grundmålade jag en gång och sen 3 strykningar med färg, medan jag på byråerna kommer grundmåla 2 gånger och måla 2 gånger istället. Billigare så.

Som sagt tidigare. För bästa hållbarhet bör lacken slipas bort helt. Sen en bra grundfärg. Och sen bör du tänka på om du vill ha penselränder och/eller "rollerknotter" på bordskivan, eller om denna ska vara helt slät. Ska den vara slät är det sprutmålning som gäller. Finns billiga rätt ok elektriska lågtryckssprutor på Jula. Sen kan det vara bra att lägga en lack över den nya färgen på bordskivan för extra hållbarhet.
Jag målade om mitt tv-rumsbord rätt nyligen och kom över en burk 1 komponents golvlack billigt. Så nu när lacken härdat går det att ställa glas på bordet utan att färgen fastnar i botten på glaset.
Egentligen är det bara att köra, blir det fult är det bara färg på trä. Det går att slipa bort och börja om. Fuska inte med underarbetet bara, även om det är det absolut tråkigaste av alltihop.

Tack för tipsen! Ja, vi vill gärna ha det slät, så får i så fall försöka bli sprutmålning då. Funkar det med färg på sprayburk med tro? :angel:
Annars tror jag svärfar har en färgspruta hemma, som vi säkert får låna :)

Sprayburk funkar, men är svårt att få till det riktigt jämnt. Och man får kramp i pekfingret efter ett tag när man lackar med burk.

Liknande trådar

Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
294
Senast: MML
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
481
Senast: gullviva
·
Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 767
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II