Måla om möbler

Corax

Trådstartare
Jag och sambon har bestämt oss för att måla om lite grejer här hemma. Bl.a sängstommen, vardagsrumsbordet och tvbänken är det som ska få sig en uppiffning.
Men vi är osäkra på hur vi ska gå tillväga.

Samtliga möbler är 'träfärgade' (fanér)från Ikea.
De ska bli svarta (dock inte bestämt om helsvart/matt/klar eller nån form av bets?).
Vad ska man ha för färg och hur får man den snyggast/enklast applicerad på möbeln? Roller? Pensel? Svamp?
Behöver man förbehandla? T.ex slipa?
Nått mer?

Alla tips är mer än välkomna!
 
Sv: Måla om möbler

Betsa kan ni utesluta direkt, funkar bara på riktigt trä. Jag hade satsat på en oljebaserad färg och en liten roller plus en pensel.
 
Sv: Måla om möbler

Jag tycker det är svårt att få fanermöbler snygga när man målar dom..

Skulle inte våga måla dom om ni "måste" ha dom kvar..
 
Sv: Måla om möbler

Antar att alternativet är att typ sälja/slänga möblerna för det kan bli dåligt med fanéer.

Men köp grundfärg och måla en gång, slipa på ytan är onödigt i detta fallet. Sen målar ni 2-3 ggr med en lackfärg, använd lackroller och lackpensel. Och välj för guds skulle inte helmatt, det blir jobbigt att torka av och städa:) Jag kör allt i högblank (fast vitt) och det blir inte så himla blankt alls.
 
Sv: Måla om möbler

*knapp*

Hm. Det lät ju inte allt för lovande.
Men vi får väl prova så får vi köpa nytt om resultatet blir förjävligt. :angel:
 
Sv: Måla om möbler

Jag skulle slipa upp ytan lite och sen måla med häftgrund som gör att nästa lager färg fäster bättre. Sen rolla med en skumgummiroller som ger ett hyfsat slätt resultat.
 
Sv: Måla om möbler

Isåfall får man slipa väldigt lite för annars går det sönder..


Nä jag har slutat köpa sånt skit om ja vet att ja i framtiden kommer vilja måla om =)
 
Sv: Måla om möbler

Jag har målat om ett skoskåp i faner från Ikea. Det funkade bra. Jag använde mig av häftgrund och sedan vanlig färg ovanpå.

Det enda jag har märkt är att det är lite mer ömtåligt mot stötar dvs färgen sitter inte lika bra som målafärg på vanligt trä. Men annars sitter färgen väldigt bra och nu 3 år senare ser det likadant ut som när jag målade det.
 
Sv: Måla om möbler

Använder man häftgrund behöver man inte slipa/rugga upp ytan först. Himla bekvämt! :)

TS: Jag har målat om en del möbler och det som blev absolut bäst var det vardagsrumsbord som jag målade med oljefärg. Hållbarheten blev mycket bättre än med vattenbaserad färg och det var absolut värt den extra tid det tog (mycket längre torktid).
 
Senast ändrad:
Sv: Måla om möbler

*typ kl*

Jag tror att vi ger det ett försök i alla fall.
Men oljebaserad färg tror jag är uteslutet då vi har två långhåriga innekatter. Känns som att allt flygande hår kommer att draaaaas till färgen. :o

Ska man skriva isär möblerna eller bara fläska på färgen? Känns lite overkill att vara väldigt noggrann?
 
Sv: Måla om möbler

Ska man skriva isär möblerna eller bara fläska på färgen? Känns lite overkill att vara väldigt noggrann?

Ska och ska, *fundera* Nja det är ju klart smidigast att inte skruva isär dem men kanske lika bra att göra det ordentligt på en gång när man ändå håller på och man får ju på t.e.x bord smidigare ytor att måla oftast så det kanske är enklast ändå.

Jag tror det blir snyggast resultat om man skruvar isär sakerna.
 
Sv: Måla om möbler

Jag hade bara målat, brukar bli bra ändå tycker jag och IKEA-möbler brukar inte vara gjorda för att skruvas ihop fler gånger...
 
Sv: Måla om möbler

Har ni målat redan? Du skulle ha kommit till mig så hade du fått massa tips och massa rabatt på färg ;)
 
Sv: Måla om möbler

Nope.
Och hade vi bestämt oss för att göra det så hade jag faktiskt planerat att hoppa in när du jobbar för expert-tips. :D
Men nu struntade vi som sagt i det... tillsvidare.
 

Liknande trådar

Hemmet Ja, det är klart att det går, men tar det lite mer från början, för nu är det förändringens tid för mig :) Jag bor i hyreslägenhet och...
Svar
17
· Visningar
5 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp