Måla om lackade furumöbler

Hur gör man det enklast och bäst? Hade tänkt mig en mörk ,matt grå färg.

Slipa, slipa, slipa med sandpapper eller slipmaskin så färgen har något att fästa på. Du måste inte slipa bort all lack men ytan ska liksom ruggas upp.
Sedan tvättar du rent med vatten och såpa eller måleritvätt. Därefter målar du några lager med den färg du valt. Tänk på att det ska vara färg för just möbler. Snyggast tycker jag att det blir om man använder en miniroller istället för pensel, annars får man ingen glatt yta utan en yta där penseldragen syns.

Jag målade precis om fabrikslackade stolar från IKEA och blev jättenöjd. Använde Beckers Elegant Aqua Lackfärg och gillade verkligen hur lätt den var att jobba med och även att det räckte att skölja penslarna i vatten efteråt.

Såpa hade jag inte vågat använda, det blir en lite fet yta efter det och då fäster inte färgen alls lika bra. Målartvätt är det som gäller, eller om du slipat duktigt så räcker en trasa fuktad med vatten.

Kan man spraymåla?

Ja det går med risk för att det blir för mycket så färgen rinner.
Tror också att vanlig färg får en slitstarkare yta.

Jag torkade bara mina möbler med en fuktig trasa efter slipningen.
Om möblerna är kantstötta kan du fixa till kanterna med snickeriapackel innan. De stolarna jag köpte var begagnade och hade en hel del slitningar på kanterna. Nu ser dom ut som nya!

Beroende på vilken typ av finish du vill ha kanske chalk paint är ett alternativ? Det fäster på allt. Det är dyrt att köpa men är inte svårt att göra själv.

Beroende på vilken typ av finish du vill ha kanske chalk paint är ett alternativ? Det fäster på allt. Det är dyrt att köpa men är inte svårt att göra själv.
Jag har precis köpt Panduros vintagefärg, har inte hunnit testa själv men hört att den ska vara bra.

• Gilla
Reactions: via

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 076
Senast: SaraXX
·
Hemmet Har äntligen fått ett rum ledigt som ska byggas om till enbart klädkammare. Först ville jag ha en lyxig walk in closet som var öppen där...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: Freazer
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
481
Senast: gullviva
·
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix