Måla om i nyproducerad lägenhet?

kolblakkur

Trådstartare
Jag har googlat men känner inte att jag hittar den informationen jag söker. Jag vet att man får måla om i en lägenhet så länge det är fackmannamässigt utfört och att man kan behöva återställa till originalfärgen vid utflyttning. När jag googlar så kallas det ofta att man ”renoverar”, och visst, är det en äldre lägenhet med äldre tapet/färg så kanske det kan kallas renovering. Men är det lika okej att måla om i en nyproducerad lägenhet? Vad säger lagen?
 
Jordabalken 12 kap §13a, du har rätt att måla, tapetsera etc., utan att fråga hyresvärd eller be om lov. Om bruksvärdet sänks kan man behöva ersätta detta, brukar ske när man flyttar ut. Men under tiden man bor där har man fria tyglar inom rimliga gränser, man har också vårdplikt.
 
Jordabalken 12 kap §13a, du har rätt att måla, tapetsera etc., utan att fråga hyresvärd eller be om lov. Om bruksvärdet sänks kan man behöva ersätta detta, brukar ske när man flyttar ut. Men under tiden man bor där har man fria tyglar inom rimliga gränser, man har också vårdplikt.
Superstort tack för svar 🙏🏻
 

Liknande trådar

Hemmet Det har varit en vattenläcka i lägenheten ovanför som förstört väggarna i kök och badrum, och nu såhär lagom till jul (nästa vecka)...
Svar
17
· Visningar
1 119
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 357
Senast: Imna
·
Hemmet Ja, det är klart att det går, men tar det lite mer från början, för nu är det förändringens tid för mig :) Jag bor i hyreslägenhet och...
Svar
17
· Visningar
5 197
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 914
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp