Måla köksluckor

MiaMaria

Trådstartare
Har bestämt mig för att göra en "budget-renovering" av köket. Jag trivs med planlösning och form på luckor, men behöver fräsha upp dem lite. Hur ska jag göra för att det ska bli riktigt bra? Nån annan som målat sina köksluckor? Hur gjorde du?
 
Sv: Måla köksluckor

Lämna in dem hos en lackeringsfirma, det blir solklart bäst!

Annars är det nog filtroller som gäller om man inte är duktig på att spraya själv.
 
Sv: Måla köksluckor

Är de målade idag? Behöver de slipas?

Annars målartvätt och en fundering om det ska vara pensel eller roller (hur vill du ha resultatet). En seriös färgbutik kan hjälpa dig med bra färg och penslar.
 
Sv: Måla köksluckor

Jag har funderat på det, men vi har ett stooort kök och många luckor. Det blir ganska dyrt. Detta är en budget-renovering i ordets rätta bemärkelse :D
 
Sv: Måla köksluckor

Det är ett gammalt Marbodal kök som idag är vitmålat. Det är en ganska klassisk modell av lucka, med vad jag tror kallas spegellucka men med enkel design. Det är alltså inte helt släta luckor. Luckorna är i ganska gott skick, men behöver spacklas på nåt ställe där det är hål från hantag. Vet inte riktigt varför, men tror att förra ägaren borrat fel eller nåt... :laugh:

Kanske använda både roller och pensel då... Jag vill ha ett hållbart resultat, men gör inget om det syns lite penseldrag. Dock ska det såklart vara jämnt och slätt.
 
Sv: Måla köksluckor

Mitt spontana tips blir att köpa en billig färgspruta á la Biltema/Jula och sprutmåla luckorna. Snyggast resultat helt klart! :)
 
Sv: Måla köksluckor

Vi har målat våra luckor! Det är mycket jobb, men det verkar du redan vara medveten om. ;)

Du kommer behöva:
- Häftgrund
- Halvblank snickerifärg. (rekommenderar inte helblank eller matt. Jobbigt att måla och hålla rent)
- Sandpapper (gärna slipmaskin!)
- Filtroller. Gärna två stycken.

Våra luckor är bastanta träluckor ifrån 50-talet. Målade 2 gånger tidigare. Vi gjorde som färgaffären sa till oss att göra.
Vi slipade ytan. Och sen på med häftgrund. Vi körde två lager på utsidan och ett lager på insidan. Observera att häftgrund ska härda 24h mellan varje strykning. Sen började vi måla! 2 lager varje sida. Luckorna måste torka 12h innan du vänder på dem eller fortsätter måla på samma sida. Annars blir det märken. (har provat. :cool: det blir inte bra..)

Före:

401004_10150537192694277_729664276_8317296_1604030936_n.jpg


402420_10150537194144277_729664276_8317298_1459882086_n.jpg


Efter:

429819_10150658601999277_729664276_8662852_1459145278_n.jpg


423880_10150658605829277_729664276_8662856_988023842_n.jpg
 
Sv: Måla köksluckor

Håller med i allt!! Och va fina luckorna blev :laugh: Ska själv måla luckorna i sommar och jag vill också ha budgetvariant. De är lackade på firma med den färg som är nu men börjar tröttna på det blå och vill ha ljusgrå istället.

Målade köksbordskiva och ett hörnskåp på MadicDominos sätt och det blev kanon!
 
Sv: Måla köksluckor

Jag har en färgspruta, men har för mig att den är ganska svår att använda. Och var sjutton ska man vara och göra jobbet... :crazy:
 
Sv: Måla köksluckor

Tack för jättebra tips! Jo, jag är medveten om att det blir mycket pyssel och jobb. Men jag har inte bråttom, och räknar med att det inte blir gjort på ett par dagar.

Blev jättefint i ert kök!!
 
Sv: Måla köksluckor

Jag tycker att det är viktigt att veta skillnaden i resultat om man använder pensel respektive roller.

Hade själv aldrig rollat köksluckor, men det är självklart en smaksak.
 
Sv: Måla köksluckor

Jag tänkte mig nog att måla, men kanske använda både och... men vad är skillnaden? Har du erfarenhet?
 
Sv: Måla köksluckor

Vi har rena målningsfabriken här hemma, och den går in på år två nu (faktiskt tre, om man räknar med fasadmålningen). Förra året var det hela den nybyggda verandan som målades (panel och fönster), nu är det fönsterkarmar och -foder samt -lister som målas, och dito för dörrarna. Och så klart dörrarna.

Jag vill säga att hela hemligheten ligger i att hitta en bra färg (vi har provat oss igenom de flesta märken, men efter tips från vår målare fastnade vi förra året på en variant med rätt brytning och kvalité som verkligen gjort H E L A skillnaden). Den uppför sig precis så som vi vill, och resultatet blir därefter. Minimalt med tid går åt, både att lägga på och att torka. Den fungerar på alla de material vi har, och ännu så länge har den också fått godkänt på ettårstestet :D

Vi har målat vissa delar med roller, men eftersom vi har ett äldre hus och inte vill ha roller-looken på vissa ställen är det mesta målat med pensel, för att få rätt stuk.

Åk till en bra färgbutik, och berätta vad du ska göra. Berätta också vad du vill ha för resultat - de hjälper dig.
 
Sv: Måla köksluckor

Känner igen det där :D vi målar också både hus, stall och nu kök. Och mer att måla finns efter det :laugh: Ja, jag har målat tidigare (stolar) med en färg som var helt värdelös. Svårt att måla med för "trög" färg och sen dåligt resultat. Trist när man lägger ner jobbet, tänkte att jag skulle försöka undvika liknande nu med köket. Kan du berätta här vilken typ av färg ni provat er fram till? Jag ska definitivt höra mig för hos en färghandlare, men är ändå nyfiken :laugh:
 
Sv: Måla köksluckor

Eftersom vi vill ha penselmålat, har vi valt en färg som är lätt att jobba med och flyter ut fint. Det blev Flügger V (Fönsterfärg), och den har alltså hittills varit allt vi hoppats på. Och den brutna vita får precis rätt nyans på furu, utan att man behöver måla ihjäl sig.
 
Sv: Måla köksluckor

Finns det annat nuförtiden? :P (bortsett från industrifärg)

(jo, det är en förutsättning för att det ska gå att arbeta med, det går att måla nästa omgång nästan direkt - har man tillräckligt mycket att måla är det bara att börja om från början när man är klar)

Edit: kom nu på att de ändrat namn och burk enligt expediten. Här kommer info:

Windows Aqua
God utflytning
Hård yta
Tålig och väderbeständig
Passar till
Fönster
Dörrar
Teknisk data
Dammtorr: 1 tim
Övermålas: 4 tim
8 m pr/l
När du ska måla fönster är det viktigt att välja en färg med rätt egenskaper. Fönsterfärg är lätt att applicera och har god utflytning. Färgen ger en tålig och väderbeständig yta. När färgen har härdat har den en hård yta som gör att den är särskilt lämplig i fals och kant så att fönstret kan öppnas och stängas utan problem.

Var uppmärksam på att den färgen som du ser på din datorskärm aldrig är helt identiskt med hur färgen ser ut i verkligheten. Tvivlar du är det en bra idé att beställa ett färgprov först.
(vi har alltså använt den till alla snickerier inomhus, vilket de också rekommenderade i färgbutiken)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Hej, Undrar om någon här har koll om man kan ställa en fristående mikrovågsugn i överskåp? Jag har ingen mikro i mitt kök idag och har...
Svar
16
· Visningar
2 042
Senast: cewe
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 059
Hemmet Jag drömmer om en sådan där anslagstavla i metallnät att sätta upp i min nya kontorshörna. Det finns flera olika varianter, men de är...
Svar
16
· Visningar
873
Senast: Caoimhe
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp