Måla innerdörr?

Fanzia

Trådstartare
Vi har sånna där helt vanliga spegeldörrar (eller heter det något annat när det är som tre fyrkantiga insänkningar i dörren). Dessa är i lackat trä. Går det att måla dem och i så fall tror ni det blir snyggare. Är så less på dem som de ser ut nu.

Sv: Måla innerdörr?

Visst går det att måla om dem, men hade jag varit du hade jag lämnat in dem för sprayning/lackning på någon firma som gjorde jobbet. Tror att det är svårt att få så stor yta slät med pensel eller även med en liten syntetisk roller.

mm risken finns nog att det inte blir så bra att måla själv...

Någon som har koll på vad sånt kan kosta?

Jag har målat våra spegeldörrar. Några blev inte alls bra, där rinner färgen.. Ska slipa och grunda på nytt, då blir det säkert bättre.
Men annars har det blivit bra. Har använt liten roller och pensel. Varit noga när jag målat för att undvika ränder osv. Målat två/tre gånger.

Det är lätt att måla dörrar, men tricket är att ta ner dem och måla dem liggandes! Tar lite längre tid då man bara kan ta en sida åt gången, men man får inga problem med färg som rinner och har sig. Använd roller av valfri struktur (de flesta vill ha det riktigt slätt och då är det någon form av skumgummiroller som gäller) och en riktigt fin pensel så kommer det bli utmärkt.

Jag tycker att sprutlackerade dörrar är fula. :o Speciellt på spegeldörrar, de SKA ha lite charm.

Tack för tipsen både från dig och Line

Insåg nu att våra dörrar inte är massiva. Påverkar det något tro?

De lär vara smidigare att lyfta ner om du ska måla liggandes. Annars bör det väl inte påverka.

Jag har för övrigt målat alla dörrar hängandes, de är så grymt tunga...

De lär vara smidigare att lyfta ner om du ska måla liggandes. Annars bör det väl inte påverka.

Jag har för övrigt målat alla dörrar hängandes, de är så grymt tunga...

Tror inte våra är så fasligt tunga och är de det får sambon bära ner dem i hobbyrummet åt mig så kan jag måla i lugn och ro. :)

Hur går man tillväga rent praktiskt. Räcker det att sandpappra lite och sen måla på eller ska det slipas och sen sandas och sen grundas innan man får göra den roliga biten?

Jag har bara målat. Men målat flera gånger.

De dörrarna som inte blivit bra här måste jag dock slipa och grunda.

Bäst resultat lär det väl bli om du drar av med sandpapper, grundar och sen målar.

Jag fick hjälp i målaraffären om färg, penslar osv.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 422
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Jag behöver hjälp känner jag. Har varit i min lokala färghandel och försökt köpa färg till stallet men får olika svar av personalen. Jag...
Svar
9
· Visningar
703
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 628
Senast: Angel
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 380
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar