Måla behandlade möbler?

misan

Trådstartare
Jag antar att man helt enkelt kan testa, eller fråga i en färgaffär men då får man ju förutom bästa sättet oftast reda på det dyraste sättet att göra saker :D så, jag vänder mig till er kloka hemmafixare- t ex en vanlig ikea-byrå, kan man måla den? Så att färgen fastnar alltså ;) utan att behandla/slipa eller nåt innan eller går det inte få till bra utan allt härligt förarbete? Det är inga finmöbler det handlar om utan vill bara förnya lite utan att lägga ut en förmögenhet på tid och pengar.

Sv: Måla behandlade möbler?

Jag hade ett lackat vitrinskåp som jag ville måla, men inte slipa ihjäl mig på att få bort all lack.

Köpte någon slags häftgrunds färg som fäste på vilket material som helst enligt de i färgaffären. Jag tvättade bara rent skåpet ordentligt med vanlig målartvätt och gick på med färgen. Blev hur bra som helst :)

Men gå till en färgaffär och fråga. De har kunnig personal och kan hjälpa dig.

Lycka till!

Jag hade ett köksbord med stolar till i någon mörk lackad trä. Pallade inte heller slipa, och målade helt sonika rakt på med oljefärg. Efter flera års användning har fortfarande ingen färg lossnat.

Kanske inte det smartaste o bästa, men det fungerade.

Målade även två lackade träbord på samma sätt. På det ena hade ett ex en tendens o lägga sina använda snus. Där frättes färgen bort, men annars satt den.

målade ytor kan målas om helt sonika. Vattenburen färg fäster oavsett tidigare Färg, medans oljebaserat ej bör målas på vattenburet.

Lack 'ska' man alltid slipa men de brukar fästa på det med, om ej lacken är högblank..

Annars äre en häftgrund och färdigfärg på de, funkar ofta.

Beror lite på slitage på bordet men för de mesta går de bra om man bara mattar ned ytan...

Liknande trådar

Hemmet Frågan är alltså - går det måla Ikeas möbler i mammut-serien? Jag gillar dem verkligen men jag tycker de rosa är finare än de blåa...
Svar
3
· Visningar
3 085
Senast: mimmipigg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka