Mål o mening med dressyr?!?

J

Jessica

Det jag tänker skriva nu är en väldigt färsk tanke hos mig så ni får ha överseende med om jag uttrycker mig klumpigt emellanåt. :crazy:

Satt o funderade för ett par dar sedan ang skillnaden i mitt tänk (anser mig vara en akademisk ryttare) o de personer som anser sig rida "vanlig" dressyr (typ den dressyr som det tävlas i nuförtiden). Kom fram till att i min värld (barock-världen???) så är en häst inte färdig med sin grundutbildning förrän den är stark nog att utföra en levad. Och varför anser jag nu detta?

Jo... jag funderade vidare runt vad en "barock-häst" (=stridshingst?) egentligen har använts som, jo som ett vapen i krigföring. Innan den kunde utföra terre a terre, pesad, capriole etc så hade den inget i en skarp situation att göra, den var helt enkelt inte ens färdig med sin grundutbildning. Dessa rörelser användes ju helt enkelt av ryttaren för att skydda sig från fienden, vilket ju var själva meningen med hela hästen.

Dagens dressyr-häst är ju färdigutbildad när den kan utföra en okej piaff o galopp-piruett. Inte så himla imponerande om man betänker den ursprungliga meningen med dressyr-utbildningen. :angel:

Jag är så övermodig att jag anser att om dagens "vanliga" dressyr-ryttare höjde sin målsättning, från piaff o piruett till levad så skulle vi se en dramatisk höjning av kvalitéten på våra dressyrekipage. Jag anser att många av de ekipage jag ser o har sett, på alla nivåer, från ridskoleryttare till Grand-Prix, inte har en chans i världen att, med nuvarande träning, någonsin utföra en vettig levad bl a pga fullständigt felvinklade bäcken (på både häst o ryttare). :devil:

Eller va tror ni????

mvh Jessica :banana:

Sv: Mål o mening med dressyr?!?

Jag har babblat om det förut (flera år sedan :D ) - det vore grymt intressant att se hur piafferna förändrades på höga nivåer av tävling, om levaden också fanns med i programmen. Bra levader är en följd av bra piaffer. I vissa fall tycker man att piafferna ser helt meningslösa ut - om man inte har någon användning av dem, utan de blir en isolerad "cirkus"-rörelse, så blir det väl lätt så?
Å tredje sidan skulle det nog lätt bli så ändå, att även levaden blir en isolerad cirkuskonst. Det blir ju inte bra levader av det, men om nu piafferna inte är så imponerande så varför skulle en cirkus-"levad" vara annorlunda?

All dressyr - och utbildning, som inte används, har väl den risken att det blir för mycket isolerade rörelser av allting. Dressyrtävlande är väl mest show och uppvisningstävling idag egentligen? *brasklapp*

Ja... håller med...

Kanske är det inte själva rörelserna i sig som är intressanta utan bruksvärdet av dem o hästen???

Tycker ändå man (vem nu det är *ler) borde tänka mer sammanhängande på de olika rörelserna o deras koppling till varandra än på de rena cirkusnumren.

Ofta hjälper det ju inte ett smack att träna en specifik rörelse om man har problem med den utan man bör istället bryta ner rörelsen o se vad som är det grundläggande problemet o sedan träna det.

Ser tyvärr alltför mycket specifik "rörelseträning" för att kunna respektera kunskapen (vad gäller hästens kropp, rörelsemönster o psyke) hos dem som utövar den, både vad gäller tränare o elever.

Ett ex, fick i läxa av en dressyrtränare för länge sen att träna på skänkelvikningar åt vä för att vi hade svårt för dessa. Inte en enda fundering över varför det var så rent muskelmässigt. Skumt tycker jag.

Förstår precis. Det är knepigt att det blivit så, för läser man till exempel Müseler (som inte är sååå gammalt ändå) så känns det ju bra mycket mer sammanhängande - med en röd tråd genom utbildningen från enklaste rörelse till svåraste, än den där konstiga "cirkusridningen" som man kan se överallt? (cirkusridning är ett konstigt ord kanske, för jag syftar egentligen inte på cirkus som något negativt - det jag menar är när man isolerar en rörelse och inte tror/arbetar utifrån att den hänger ihop med allt annat jobb man gör med hästen).

Men se på Working Equitation - det är ett koncept på tävling som jag helt klart kan köpa och tycka är bra. Hoppas grenen får bra fart i Sverige!
(fast vi svenskar är väl kanske för dåliga på att utbilda våra hästar för att klara av sånt? ;) )

Och vad gäller Dig själv? Har du som mål att använda din häst i strid eller vart är du själv på väg?

Vägen kommer ju alltid att skifta när målet blir ett annat. Så gick ju också dressyren en annan väg, framför allt upp i norr. I och med att du som kom på en barocktränad häst inte ens skulle överleva första delen av striden, efter att kanoner och pilbågar mm. gjort sitt intåg på fälten. Du hann inte ens göra din första capriole..

Om man nu ska prisa "arbetsridningen", så kan man fråga en cowboy, en islänsk herde och en spansk vaquero vad de har för mål med sin hästs utbildning. Inte är det levaden i många av fallen, iallafall ;)

Efter mer än ett år på plats, in the reality, så kan jag till exempel intyga att långt ifrån alla portugiser till häst är värdiga att kallas cavaleiros. Piaffar och levadar gjörs till fördärv, både på banan och i tjurfäktningsarenan. Med tjuren kommer rörelsen naturligt, av spänning, instinkt, rädlsa mm. På banan i regel av sporrar och pisk, likväl som upp i norr. Hästarna har en annan fallenhet för det, där ligger mycket av sanningen i rättvinklade bäcken mm. Men hur många av hästarna arbetar avspänt och genom ryggen, och hur många av ryttarna skulle ens sitta kvar på en häst som mäter mer än 165 cm och har lite rörelser. Det skulle jag gärna beskåda om tillfälle gavs ;)

Jag har sett ett och annat ekipage, på grand prix nivå, faktiskt, som tävlar och allt, där saker och ting stämmer rätt fint, där ryttaren varit såväl svensk som tysk, med häst av halvblodsmodell, tränad enligt moderna stadgar, som satt sig stiligt i en piaff, långt mycket närmre levaden än de flesta barockryttare jag sett rida omkring med blank stång och en häst bakom lod, helt utan rygg och ej skolad att lyssna och svara korrekt på ryttarens ben och tyglar. Så att hitta "den rätta vägen" räcker långt ifrån alltid, mycket långt.

Låt det upprepas, världen är långt ifrån svartvitt. Det är en otrolig gråskala. Det kommer alltid att finnas de som har känsla och är skickliga på hästryggen, oavsett diciplin, väg och mål, likväl som motsatsen aldrig går att komma bort ifrån.

/Frida -som varit tyst länge men nu lärt sig skriva både å, ä och ö.
och som för övrigt i mångt och mycket håller med huvudinlägget.

Tycker väl iofs att tävlingsridning i sig inte rättfärdigar att man inte utbildar hästen som man borde. Bara för att hästen inte ska användas i strid så innebär det ju inte att man kan rida den på ett sätt som skadar den endast pga att det ändå ger de poäng man är ute efter (målet)... det är ju ändå en levande varelse man sitter på.

Men visst har du rätt i sak... men jag undrar ändå hur många som ens tänker så långt som du beskriver???

Tanken med mitt inlägg var just att får reda på hur folk tänker... o att undersöka huvurvida de gör det överhuvudtaget.

O just levaden för mig är en kontrollpunkt på hästens styrka, är inte intresserad av rörelsen i sig.

mvh Jessica

Senast ändrad av en moderator:

Det är väl just det att rörelsen kommer naturligt "in the heat of the moment" som är intressant? Jag tror knappast man i strid (eller tillsammans med tjurarna, även de duktiga ryttarna) tänker "Nu ska jag piaffera lite, nu ska jag sätta hästen i en levade och sen skjuta framåt i en carriere". Man sitter på hästen, följer rörelsen från sin motståndare och hästen är såpass skolad (eller har naturlig fallenhet) att den utför dessa naturliga rörelser därför att de behövs just då för att undvika fienden. "In the heat of the moment" har man inte tid för lösgjordhet, istället pumpar adrenalinet.

Sen att man inte fokuserar mycket på lösgjordhet är ju något man inte behöver ta efter, MEN de har inte tappat bruksvärdet. Behålla bruksvärdet, men ändå komma ihåg lösgjordheten och skolningen även utanför "the heat of the moment" är väl den bästa blandningen man kan göra?

Christina Drangel framförde samma åsikt i en av hästtidningarnas senaste nummer.
Det vore intressant tycker jag.

Det där med stridsutbildning - är nog en sanning med modifikation. När hästen utbildas till de högre skolorna ska det vara lugn och harmoni, i krig är det nog inte möjligt.
Om ryttaren gör en hastig rörelse för att inte bli huggen - då får inte stridshästen reagera omedelbart på ryttarens rörelse - då kan de hamna var som helst.
Så ursprunget till rörelserna kan visst vara strid eller tjurfäktning, men sen har man utvecklat dem på annat håll.

Jo, men absolut... men visst är det så att utbildningssituationen aldrig kan vara densamma som den skarpa... Det gäller ju alla studier. Det som jag tycker är intressant är inte att använda hästen i strid utan att den faktiskt inte ansågs färdigutbildad förrän den kunde utföra en levad... Blanda inte ihop mina begrepp nu... ;) Alla utbildningssituationer bör ju andas lugn o harmoni... det är inget specifikt för just hästen o ridningen. Hästen ska vara så lösgjord, avslappnad o framförallt stark, både mentalt o fyskiskt, att den tycker att rörelserna är lätta att utföra. Först då är de redo att användas i skarpt läge.

Mitt mål med ridningen är att nå toppen av den utbildningstrappan, som användes för just dessa stridshingstar (gissar jag iaf), istället för den utbildningstrappa som används av dagens "tävlingsdressyr-ryttare".

Jag tänker inte nöja mig med att min häst kan utföra piaffer och piruetter utan dessa rörelser är bara verktyg för att nå mitt egentliga mål, dvs levaden, även om jag nu aldrig rent fysiskt kommer dit. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 980
Senast: Immer
·
Ridning Frågan om huruvida en viss ras är lämplig för "barock" dyker upp lite då och då i lite olika sammanhang. Jag skulle vilja komma...
2
Svar
37
· Visningar
4 020
Senast: prinzen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar