Mål med min ridning

I

isola1

Hej allihopa.
Undrar vad ni har för mål med er ridning? Hade varit intressant att diskutera.

Sv: Mål med min ridning

mitt mål inom ridningen är att kunna rida med hästen i en form som om jag inte fanns där.. samma lätthet i steget, ryggen arbetandes, hästen vill och tänker själv..

för det är det jag tycker är mest tankeväckande på ex ridskolor.. i hagen busar hästarna, hoppar över stenar, springer, 110% koll på allt, rör sig graciöst och i rätt form.. men på lektion, 99% av hjärnkapaciteten är förlorad :eek: hovarna släpar i backen, hinder på 40 cm övervinns inte, hästen vägrar att göra en skänkelvikning, tar en halv långsida å sig fatta galopp, tappar galoppen, näsan i vädret, ryggen sänkt.. vad är det som händer med djuret?? är det så j-a jobbigt att bli riden?? :eek:

Så målet är att hästens ska kännas glad, pigg, frisk och stark och inte kännas som att den är insläpad på militärövning i knädjup lera med 40 graders feber..

Att ha kul helt klart! Älskar hästar
totally agree :bow:

Sedan vill jag lära mig att träna min häst på ett sådant vis att hon håller sig frisk och välmående så länge som möjligt. Jag vill själv fortsätta utvecklas som person och lära mig att ta hand om en annan varelse, hitta ett lugn och bli en stabilare och trevligare person.

Mer praktiska mål, för året vill jag kunna rida min ponny balanserat och kunna utföra öppna-sluta, flytta fram/bakdel osv avslappnat i en bra form, på lång tygel. Sedan har jag ju såklart ett drömmål: att kunna utföra en piaff, passage och kanske till och med levade eller snudda på skolor ovan mark, allra helst på min nuvarande häst som för övrigt är världens bästa ;) :love:

Kul med en sån här tråd så att man får tänka till lite! :laugh:

Mitt stora mål med ridningen är att kunna ta hand om min häst på bästa sätt. Att få honom att bli en riktig drömponny, haha. ;) Nej, men allvarligt talat. Att känna att jag klarar av nya situationer, att jag kan utbilda min häst och tävla lite lättare klasser.

Målen för året är att få killen att börja arbeta ordentligt i form, banta ner honom till lagom storlek och ställa upp i en CR eller pay 'n jump i slutet på hösten.

Mitt mål är att få min häst att röra sig i rätt form, lättsamt och graciöst som i hagen. Genomföra det begärda arbetet med glädje (vilket han redan gör) och möjligtvis någongång i framtiden våga oss ut på någon hopptävling.

Målet för i år är att få honom att kunna hoppa mer än 1 hinder åt gången och att han ska kunna hålla sig så samlad i galoppen så han kan galoppera även i paddocken

Mitt mål har sedan ett tid tillbaks varit att med så få medel som möjligt kunna göra mesta möjliga. Dvs - det jag tycker är roligt att arbeta med är att minimera min inverkan på hästen och ändå få ut maximalt i respons.

Det som är näst roligast är nog att arbeta från marken. Arbeta med sitt eget kroppspråk och även där komma på att man med så otroligt små rörelser och intentioner kan kommunicera vad man vill få fram till hästen.

Mitt mål är att finna den perfeka harmonin mellan mig och hästen. Att inverka med så små mängder som möjligt. Att rida hästen på ett sätt som inte sliter eller nöter ut hästen + det självklara: Att vi ska ha roligt tillsammans!

Mitt mål är att bli så bra jag kan helt enkelt, och att jag och hästarna ska ha roligt och trivsamt under resans gång :)

Som andra skrivit - ha roligt! Att jag och hästen jag rider trivs tillsammans, att man kan hoppa av efter ridpasset och känna sig nöjd över vad vi presterat TILLSAMMANS och inte vara sur och irriterad som man ibland kan bli. Även att känna att vi sammarbetat och att jag inte fått släpa runt på pollen och fått stava alla övningar med stora bokstäver. Utan ett trevligt ridpass helt enkelt.

Rent praktiskt är mitt mål i år med Goldie och Fendi som jag rider att:
Goldie: Starta en LA i dressyren och att han ska slappna av mer med mig i stallet.
Fendi: Att hon ska kunna starta en LD dressyr + hopp

Jag vill bli lika duktig som Anky van Grunsven!

uppnå harmoni med hästen, det är mitt mål. att jag och lilla pollan ska kunna lyssna på varandra och lära oss nytt hela tiden, kunna tänja på våra egna gränser för att bli bättre.

mina mål som jag siktar på inom träningen är nu; tävla en 1m bana och komma felfri igenom, gå i form, lära pollan buga.
efter att ha ridit pollan i 1år nu så har jag bara fått henne i form ca 2ggr:(, och när jag försöker lära henne buga så backar hon för att ta godiset (får nog skaffa en klicker istället)

Hej!

Målet med min ridning är först och främst att ha roligt ihop med min häst (eller den häst jag rider iaf). Jag vill lära mej så mycket som möjligt och lära mej rida så pass bra att jag inte stör min pålla, utan bara hjälper häst till rätt arbete.. Jag vill helt enkelt bli bäst på allt och ha roligt på vägen dit!

/ Lavinia, inte alls med högtflygande mål..

Just nu att bara våga rida överhuvudtaget.

Därefter vill jag kunna rida i harmoni, balans och med ömsesidig glädje och lust inför och under arbetet. Jag vill även bli så finstämd i min känsla för hästen som det bara är möjligt, kunna känna dessa små små viktförändringar, muskelspänningar och även själv svara med lika finstämda signaler.

Mitt mål har alltid varit att ta fram hästar/utbilda dem tom MSV dressyr och 140 hoppning och tävla på den nivån, men ju äldre jag blir och ju mer jag rider och lär mig desto mindre förtjust blir jag i själva tävlingsmomentet. Tycker det är jobbigt att åka iväg på tävlingar utan tycker att själva utbildningsdelen av hästarna (och mig själv såklart) är det absolut roligaste så målet börjar mer och mer luta åt att bli så bra som möjligt, men utan några tävlingskrav. Att ha så mkt glädje och harmoni som möjligt i både mig själv och hästen och oss som ekipage är det viktigaste för mig! :)

Senast ändrad av en moderator:

Målet med min ridning är att ha kul tillsammans med hästen. och om det betyder galopprace eller dressyr så spelar de mindre roll.

övergripande målet me de två kallblodstravare jag håller på med nu är att få dem ordentligt ridna och utbilade så att de kan få en bra fortsättning när travkarriären är över.

Målet med Shiren jag rider är mest för att jag själv ska lära mig rida annat än travare :P Även denna häst är under utbildningså lite sånnt blir det också.

uppnå harmoni med hästen, det är mitt mål. att jag och lilla pollan ska kunna lyssna på varandra och lära oss nytt hela tiden, kunna tänja på våra egna gränser för att bli bättre.

mina mål som jag siktar på inom träningen är nu; tävla en 1m bana och komma felfri igenom, gå i form, lära pollan buga.
efter att ha ridit pollan i 1år nu så har jag bara fått henne i form ca 2ggr:(, och när jag försöker lära henne buga så backar hon för att ta godiset (får nog skaffa en klicker istället)

Det här med att buga har jag funderat på. Tänkte precis som du att min häst kommer nog att backa, så att sätta rumpan mot en vägg kanske skulle funka och för att hon inte ska svänga ut med rumpan i stället så trycker man in hästen mot andra väggen och har en medhjjälpare som håller handen på hästen sida så även den väggen är blockerad? På en orädd häst alltså :)

Jag vet inte annars, har funderat på att lära min häst att buga!

jobbar istället på att berömma innan hon hunnit backa och ta det lite i taget^_^, att backa upp mot en vägg kommer hon nog inte gå med på. (envis häst som vägrar gå mellan 2 koner vid slalom bara för att hon vill ha godis/beröm före jobbet.)

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
509
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Någon som vet om man kan ha hästen i en hage där man målat staketet? Faller ju en del färg i gräset under målningen så att säga.
Svar
3
· Visningar
499
Senast: sweep
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
588
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama