Makronutrienter för energigivning

puppan2

Trådstartare
Jag har den senaste tiden blivit lite intresserad av kost. Framförallt hur fördelningen av kolhydrater/protein/fett påverkar kroppen. Livsmedelsverket rekommenderar ju en viss fördelning av respektive makronutrient för att få i sig den energi man behöver per dag (kolhydrater 55%, protein 15%, fett 30%). LCHF-folk t.ex. rekommenderar en annan fördelning ( typ kolhydrater 5-10%, fett 60-70%, protein 15-20%).

Sen har vi ju även detta med långsamma respektive snabba kohydrater (GI-tänket).

Funderade vidare på detta relaterat till foderstater för häst. Varför har man inte samma uppdelning här (kolhydrater, fett, proteiner) ?? Det man tittar på är enbart protein och MJ .... men vad motsvarar det?

Vad är egentligen MJ? Är det totalmängden energi? Isådanafall är ju den energin som proteinet ger inräknat i detta? Varför specar man inte den mängd energi som även fettet och kolhydraterna ger???

Någon som förstår vad jag menar? Någon som kan reda ut begreppen? Fungerar det helt annorlunda för häst?? Men just kolhydrater/socker börjar man ju mer och mer tala om vad gäller t.ex fång så det borde ju vara viktigt att få siffror på denna del av energiintaget.

Det vore superintressant om någon hade några tankar kring detta.

Senast ändrad:
Sv: Makronutrienter för energigivning

Detta med kost för människor är väl ngt som diskuteras ganska livligt?

I analysen för foder så är MJ fodrets totala energiinnehåll dvs där är även energin från fett och proteiner medräknad. Man anger ofta mängden fett, socker, fibrer osv men då i procent eller i vikt, inte deras energiinnehåll. Men det gör man väl inte för människomat heller? Vad jag vet så anger man bara mängderna, oftast i alla fall? Men jag är lite osäker på det. Men egentligen så undrar jag varför man måste veta just hur stor del av energin som kommer från proteiner osv? (Om det är så du menar?) Det intressanta måste väl vara hur mkt energi allt detta kan omvandlas till totalt. Man kan ju ändå se hur mkt ex protein som ett foder innehåller.

Ok. Då motsvarar MJ vårt kcal.

Jo det står ofta mängd kolhydrater, fett eller protein i gram på förpackningarna för oss tvåbenta. Fett innehåller 9 kcal/gram. Protein och kolhydrater ca 4 kcal/gram. Sedan är det bara att räkna om.

För diabetiker t.ex så är det ju viktigt att hålla koll på kolhydratsintaget och inte bara det totala energiintaget. Elitidrottsmän har ju råkoll på fördelningen kolhydrat/protein/fett.

För hästar med magproblem så rekommenderas det ju t.ex att man skippar stärkelse/kolhydratsrelaterat foder och ger mer fettbaserat foder. Jag tycker det borde vara intressant att ha med även dessa parametrar i en foderstatsuträkning och inte bara titta på det totala energiintaget samt proteinintag.

Hur ser det ut rent konkret? Mellan tummen och pekfingret: hur stor del av det totala energiintaget (dvs MJ) kommer från proteiner? Hur mycket är kolhydrater(socker stärkelse) och hur mycket från fett?

Jag tycker det borde vara intressant att räkna med även fett och kolhydrater i en foderstat. Precis som det är för människan.

Jag är kanske helt ute och cyklar :D. Men frågar man inte så lär man sig inte något :).

Senast ändrad:

När det gäller hästar som förhoppningsvis äter mkt grovfoder så kommer en stor del av energin från cellulosa mfl ämnen dvs fibrerna i fodret.

MJ står för Mega Joule och kcal är kilo calori. På vår mat står även kJ (kilo Joule). I USA räknar de foderstaten med Mcal, alltså Mega calori.

Hästars matsmältningssystem är inte likt människans, bl.a. bildas galla kontinuerligt hos hästen, dvs de är inte skapade för stora mål mat ett fåtal gånger, utan lite mat mest hela tiden.

När jag nu går ner i vikt är det BARA total mängden kcal jag är intresserad av. Håller jag mig på rätt nivå går jag ner i vikt. Skulle jag däremot behöva vara i topptrim skulle säkert intresset för balansen vara viktigare för mig.

Jo jag vet att hästar har annan matsmältningsapparat. Men ändå så talas det ju mycket om hästarna intag av kolhydrater/stärkelse/socker i dessa dagar och även att mer fett är nyttigt. Så dessa ämnen finns ju helt klart med i hästens matapparat. Eller?

Jag bara funderar på varför man inte har med de parametrarna när man räknar ut en foderstat :) .

Kanske för att det är överkurs för de allra flesta? Och VILKA hästar behöver mer fett, i vilken form, och är det verkligen så att de behöver fett? Behöver de fett i naturen och om inte, vad i domesticieringen av hästarna har detta behov uppstått? Mer fett i foderstaten (mer än det som naturligt finns i t.ex. spannmål som vi av tradition använder) tror jag mycket är ett genomslag av förmänskligande...

För den stora massan hästar spelar uppdelningen troligtvis ingen större roll. De som KAN om detta räknar ut ändå. Det behövs ju inget program för att räkna foderstat, vanligt papper, penna och miniräknare räcker långt :-)

Ja du har kanske rätt ... det är nog ett förmänskligande av hela processen :). Varför krångla till det?? Jag har tyckt mig läsa mer och mer diskussioner om socker och fett i hästarnas matintag. Men det är nog jag som övertolkat.

Tack iallafall för ditt svar :).

Senast ändrad:

Jag tycker det här är jätteintressant, bra fråga du ställde. Synd att fler inte kommit in och skrivit bara.

Många avråder att ge hästar socker och fett av samma anledning som människodietförespråkare, det påstås onyttig. Men ger man bra mat utan krångel till hästen behöver man inte oroa sej. Dvs mest grovfoder producerat av en kunnig människa.
Enda gången jag kan se en befogad oro för vad fodret har för sammansättning är om det är några fysiologiska fel på hästen i fråga.

Men ger man bra mat utan krångel till hästen behöver man inte oroa sej. Dvs mest grovfoder producerat av en kunnig människa.

Självklart är det så :). Men jag är intresserad på en djupare nivå ... om teorierna kring fodergivning. I och med att jag själv blivit mer och mer intresserad av kost, hälsa och hur maten påverkar vårt välmående så började jag automatiskt fundera på vad pållen äter. Det var därför jag frågade om någon hade tänkt i dessa banor :).

Senast ändrad:

Fast vi är ju väldigt oliak uppbyggda, vi och hästarna. Anpassade till olika föda. Problemet med hästmaten tycker jag ofta är att det är saker som hästen inte egentligen är anpassad för att äta, därav olika foderrelaterade sjukdomar.

Men jag håller med, det är ett mycket intressant ämne. Testa söka på Google Scholar (scholar.google.se), där kan man hitta vetenskapliga artiklar om det mesta. Inte lika komplett som en "riktig" sökmotor för vetenskap, men mycket bra ändå.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 279
Senast: isafore
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 104
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar