Mäklaren som försvann.

gillaj

Trådstartare
Jag anlitade en mäklare för att sälja mitt ena hus. Vi skrev kontrakt den 7 juli (tremånaders). En knapp vecka senare blev jag kontaktad av en person som hört talas om att jag skulle sälja. Jag talade om vilket pris vi bestämt, hänvisade honom till mäklaren och väntade sedan på att få höra från mäklaren.

Två veckor senare hade jag fortfarande inget hört så jag ringde upp själv. Jodå, mäklaren hade pratat med mannen, men det var ungefär allt jag fick veta. Så jag bad mäklaren kontakta mannen och säga att han fick köpa huset till det pris vi hade satt om det skedde inom en SNAR framtid, annars bad jag mäklaren ta kontakt med mig så vi kunde gå vidare med försäljningen.

Sedan hörde jag inte ett ljud...igen. Igår ringde jag till mäklarfirman och fick då veta att "min" mäklare har slutat. Efter lite letande hittade de en akt med mitt ärende, men ingen visste något om det så jag sa att jag kontaktar en annan mäklare i stället eftersom jag tappat förtroendet för dem.

Men nu i efterhand så undrar jag om mäklaren har någon ersättningsskyldighet till mig eftersom de ju faktiskt gjort sig skyldiga till kontraktsbrott. Jag glömde kontraktet på jobbet igår, så jag kan inte kolla vad där står, men det borde väl vara något som är lika för alla mäklare? Någon som vet?

Sv: Mäklaren som försvann.

Det låter onekligen som att du hittat en mindre seriös mäklare. Ett uppdragsavtal kan sägas upp, men sägs det upp av mäklaren måste det ske skriftligen, och om godkända skäl inte finns för att säga upp uppdraget kan det bli tal om skadestånd. Bara för att mäklarens anställning slutar så slutar inte per automatik mäklarens skyldigheter gentemot uppdragsgivaren, men hur långt skyldigheterna sträcker sig beror lite på omständigheterna kring att mäklarens anställning slutar.

Jag skulle råda dig att kontakta fastighetsmäklarnämnden, det är den statliga tillsynsmyndigheten som håller koll på fastighetsmäklarna. De kan hjälpa dig på att svara på vad som gäller i just ditt fall.

Senast ändrad:
Sv: Mäklaren som försvann.

Det är ett rikstäckande mäklarföretag (som man väl inte får namnge här) så jag är väldigt förvånad och besviken över hur de agerat.

Jag ska ta kontakt med fastighetsmäklarnämnden i morgon, tack för rådet. :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
3 455
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
28 014
Senast: ptr
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka