Huntress

Trådstartare
Hur gör man om man inte är nöjd med mäklarens bilder? Fick igår hem prospektet på en fastighet jag ska sälja, och är inte alls nöjd med bilderna som har tagits. Det är en fastighet med lång strandlinje, som ligger mycket vackert med en fin havsutsikt och cirka trettio meter ner till strandkanten. Det har man verkligen inte lyckats fånga alls på bilderna, utan har bara bilder där huset syns för sig själv, och inte hur vackert det ligger. Vissa bilder är oskarpa och korniga, men jag misstänker att det kan bero på utskriften som jag fick hemskickad. Försökte ringa mäklaren nu (utan att få svar) så att hon kan skicka bilderna digitalt till mig istället.

Men, har jag rätt att kräva att det kompletteras med fler bilder? Jag skulle gärna vilja att de tar några bilder med "teleskopstativ", eller vad jag nu ska kalla det, som gör att man får bättre överblick över hur fastigheten ligger. Jag kikade på andra objekt som de har till salu på sin lokala sida, och där har man tagit flera sådana bilder. Undrar om vi hade otur och fick en dålig fotograf?

Jag undrar också lite över arvodet, och om vi möjligtvis borde ha förhandlat mer. Hon ska 5% (och det är inskrivet att hon ska få minst 42 000 kronor. Säljs fastigheten till utropspriset så får hon 64 000 kronor). Är 5% ett "bra" pris? Någon annan som anlitat mäklare nyligen? Vi har inte skrivit under pappren för försäljningsuppdraget ännu (fick hem dem med objektsbeskrivningen), så teoretiskt finns fortfarande möjligheten att välja en annan mäklare.

Jag är inte missnöjd med mäklaren i sig, utan med fotografens bilder. Objektbeskrivningen är kort men saklig, och i det stora hela korrekt, så där har jag inget att anmärka på.

Arvodet är jag mest intresserad av att jämföra med vad andra har betalat/fått för procent, eftersom jag inte anlitat någon mäklare tidigare så har jag inte så mycket att jämföra med.

En person i min närhet skulle sälja lägenhet för ett antal år sen. Han var mycket skeptisk till mäklarens text; han tyckte att hon "skrev ner" lägenheten och inte alls fick den att låta som något han ville ha. Men den blev såld, för mer än väntat, och han konstaterade att kanske hade mäklaren ändå koll på vad hon gjorde...

Vi betalar 3,75 %
5% låter väldigt mycket.

Tusen tack, jag är verkligen intresserad av att höra vad andra fått betala för procent! Har ju ingenting att jämföra med själv.

Har ni också inskrivet något "minimibelopp" som mäklaren ska få?

Hur gör man om man inte är nöjd med mäklarens bilder? Fick igår hem prospektet på en fastighet jag ska sälja, och är inte alls nöjd med bilderna som har tagits. Det är en fastighet med lång strandlinje, som ligger mycket vackert med en fin havsutsikt och cirka trettio meter ner till strandkanten. Det har man verkligen inte lyckats fånga alls på bilderna, utan har bara bilder där huset syns för sig själv, och inte hur vackert det ligger. Vissa bilder är oskarpa och korniga, men jag misstänker att det kan bero på utskriften som jag fick hemskickad. Försökte ringa mäklaren nu (utan att få svar) så att hon kan skicka bilderna digitalt till mig istället.

Men, har jag rätt att kräva att det kompletteras med fler bilder? Jag skulle gärna vilja att de tar några bilder med "teleskopstativ", eller vad jag nu ska kalla det, som gör att man får bättre överblick över hur fastigheten ligger. Jag kikade på andra objekt som de har till salu på sin lokala sida, och där har man tagit flera sådana bilder. Undrar om vi hade otur och fick en dålig fotograf?

Jag undrar också lite över arvodet, och om vi möjligtvis borde ha förhandlat mer. Hon ska 5% (och det är inskrivet att hon ska få minst 42 000 kronor. Säljs fastigheten till utropspriset så får hon 64 000 kronor). Är 5% ett "bra" pris? Någon annan som anlitat mäklare nyligen? Vi har inte skrivit under pappren för försäljningsuppdraget ännu (fick hem dem med objektsbeskrivningen), så teoretiskt finns fortfarande möjligheten att välja en annan mäklare.
Då tycker jag absolut du skall kräva bättre bilder, med de värden du beskriver gör bilderna väldigt mycket. Jag tog egna bilder och krävde full kontroll på vilka som togs med och hur texten utformades, sen ändrade mäklaren, utan att berätta för mig, för att det blev för många som ville komma på visning(!) men då blev jag riktigt sur och sa att om inte det ändras tillbaka direkt så avlutas uppdraget. Lägenheten som var toppenfin gick för nästan det dubbla mot mäklarens värdering.

När jag sålde skickade mäklare bilder och text till mig. Hon frågade om jag var nöjd och godkände det. Innan jag godkänt det lades det inte ut.
Jag tycker definitivt du ska säga vad du tycker om bilderna. Du köper en tjänst. Och betalar mkt gör den. Då ska man få vara nöjd.

4,5% har vi fått. Inget minimibelopp.
Vi hade vår bostad värderad och fick en offert från en mäklare på 2,5 procent.

Men det är i en storstadsregion och kanske skiljer det sig mycket? Enligt mäklaren så är vår bostad "snabbsåld" eftersom det råder brist på vår typ av bostad i just vårt område.

Men kan det ha med värderingen att göra? Jag tänker att fem procent skulle vara en saftig summa på ett mycket dyrt hus?

Vi hade vår bostad värderad och fick en offert från en mäklare på 2,5 procent.

Men det är i en storstadsregion och kanske skiljer det sig mycket? Enligt mäklaren så är vår bostad "snabbsåld" eftersom det råder brist på vår typ av bostad i just vårt område.

Men kan det ha med värderingen att göra? Jag tänker att fem procent skulle vara en saftig summa på ett mycket dyrt hus?
Fann detta när jag googlade runt:
"Procentsatsen varierar från mäklare till mäklare men även beroende på var i landet försäljningen ska ske.
Som riktlinje kan man säga att procentsatseni Malmö ligger mellan 1,5% till 3% medan det på landsbygden och i mindre städer ligger runt 4-5%. "

Vi har inget minimibelopp inskrivet . Den enda gång jag har varit med om det gällde det en billig sommarstuga i ett inte så attraktivt område.

Det här handlar om en sommarstuga i Hälsingland. Värderad till cirka 1,5 miljon kronor (utgångspriset är också 1,5 miljon i annonsen), så det är väl egentligen inte särskilt mycket pengar. Det kanske är därför de har skrivit in ett minimibelopp?

2% inklusive flyttstädning fick vi för ganska många år sedan. Utgångsbudet var 4%, men vi argumenterade för att objektet var lättsålt och det var det också. Här är det stor konkurrens mellan firmorna.

Jag tycker 5% låter mycket - om det inte är ett mycket svårsålt objekt med svårt att sia om slutpris - dvs kan hamna mycket lägre än utgångspris.

Jag håller på och säljer en bostadsrätt utanför Stockholm så det är ju en lite annan typ av objekt, men det känns ändå värt att svara. De tre mäklare jag talade med ville i princip ha en fast summa om ca 40-49 tkr samt provision om ca 8-10 procent, som dock utgick endast på den del av slutpriset som överskred en nivå där jag var "mycket nöjd". (En av dem ville ha provision för allt över det föreslagna acceptpriset, de andra föreslog att den skulle kicka in fr o m 200 tkr över det.)

Har precis sålt en lägenhet och mäklaren vi anlitade hade en trappa för arvodet men det fanns även ett minsta belopp.

Vi hade fotograf hemma för en tid sen, mäklaren skickade bilderna för godkännande av oss. Fick dock renskära varenda bild samt snygga till en som fotografen väldigt uppenbarligen försökt fixa till i Photoshop (flammigt kakel i blixtsken), såg förjäkligt ut så jag ordnade det själv :grin: arvodet är på 3,95% utan minibelopp

Mamma har sitt hus till salu nu, det är samma förutsättningar som du beskriver. Dock inget minimikrav tror jag. Har flera kollegor som är husfotografer, de vet vad de håller på med allihop, men visst kan du haft otur och fått en oerfaren. Dock - kan jag säga att hussäljaren och mäklare inte alltid ser samma sak i ett hus... Om du är oense med hur mäklaren framställer huset och hur hens firma jobbar, byt mäklare till någon som jobbar som du vill ha det.

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 404
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter