W

Wolf

Hej!!
Jag vill ta reda på fakta om majs som foder till en häst. Vad det kan kosta m.m. Är det någon här som är erfaren på den fronten?? :confused:
 
Det blir nog svårt och bara köpa majs, för det förvaras i 40 meter långa korvar. Om det finns en bonde i närheten kan ni väl dela en korv, kanske?
 
Hippo Foder har majs i sitt sortiment. Jag har inte fodrat med det själv dock (jo en gång i forntiden fick min ponny majs när hon var lite mager - hon har aldrig varit mager sen dess!) så jag har inga egna erfarenheter. Priset vet jag inte heller.

Näringsinnehåll per kilo:
12,4 MJ
46 g smb rp
0,3 g ca
2,7 g p
1,1 g mg


Så här står det på deras hemsida:

"Proteinvärdet i majs är mycket lågt, eftersom det till stor del innehåller proteiner som hästar inte kan tillgodogöra sig. Majs är däremot mycket energirik, men samtidigt fattig på fett och fibrer. Majs innehåller rikligt med lättsmält stärkelse, vilket under mjölksyrabildande bakterier kan ge upphov till försurning av grovtarmsinnehållet, det kan påverka upptagningen av viktiga mineraler samt andra näringsämnen. I samband med utfodring av majs bör foderstaten alltid kompletteras med fiberrika foder och riklig grovfodergiva."
 
Majs är inte särskillt prisvärt foder om man räknar på pris per energienhet. Det har egentligen inga fördelar gentemot korn eller havre, trots att det är lite mera energirikt. Till växande unghästar är det inte speciellt lyckat att ge till då det har lågt proteininnehåll och låg lysinhalt.
 
Det enda skäl som finns att fodra hästar med annat än havre är att man inte kan så mycket. Majs är extra dåligt. Svårsmält och hög andel energi från stärkelse. Havre har (av skpannmålsslagen) lägst mängd energi från stärkelse. Blir hästen vild av havre beror det oftast på överutfodring energi. Korn är mer svårsmält än havre, och man kan lika gärna ge grovfoder. Majs ....är dyrt och möjligen kan det kännas lite coolt att ge det!
 
En i vårt stall fodrade sin häst med majsflingor. Hon köpte det i ca 15 kg säckar men jag vet tyvärr inte vart. Själv gav jag vår häst Eggermans Classic mix (musli) som är baserat på majs istället för havre.
 
Det enda skäl som finns att fodra hästar med annat än havre är att man inte kan så mycket.

Hmm. Bor man nånannanstans än i Sverige är det inte särskillt vanligt att man fodrar med havre alls! I USA t.ex är majs och lusern huvudfodret (ofta har de även lusernhö).
 
150 kr för 25 kilo hel majs respektive 235 kr för majsflingor på hasselängens hästcenter
 
(Det enda skäl som finns att fodra hästar med annat än havre är att man inte kan så mycket.)

HELT RÄTT :idea:
 
Känns det inte lite dumt att sitta och mer eller mindre idiotförklara en stor del av världen utanför lilla Sverige? I större delen av USA fodrar man med majs.... och ingen kan väl i alla fall påstå att deras hästar i snitt skulle vara sämre?
 
En amerikansk veterinärs syn på saken.
Saxat från horseadvice.com.

"Oats
Many have called oats the perfect grain for horses and it is easy to see why. Not only does it have a good nutritional profile but is higher in fiber than other grains. Oats are the most palatable of all the grains, though individual variations between horses exist. Oats suffer from two problems, a growing scarcity and significantly increased cost when compared to corn on an energy basis. If good quality corn is available, it is not certain that oats are worth the extra cost."

"Oats vs Corn
Compared to oats, corn is low in fiber and much denser than oats. Volume for volume it contains twice as much energy as oats. One cup of oats equals one-half cup of corn in energy. When adjustments for weight and energy content are made, corn is no more or less fattening than oats and does not make horses act hotter. Corn is not a heating feed either, in fact oats produce more heat when utilized than corn due to its higher fiber content. Corn however lacks the safety margin against the effects of excess consumption that oats provide against cecal acidosis, laminitis, diarrhea, and colic."

PL
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är intresserad av att köpa en häst. Hon har följande skador sedan tidigare: Skada på sträcksenan som 2 åring. Krävde operation...
2
Svar
24
· Visningar
1 467
Senast: PrinceFair
·
Foder & Strö Jag har två hästar som behöver ett ganska bladigt foder för att inte få problem med fri fekalvätska. Jag köper därför helst andraskörd...
Svar
1
· Visningar
318
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
930
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Vi ska försöka reda i det här med företag på gården. Vi har lantbruksfastighet. Vill börja dra moms på djur och foder. Men två...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 587
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp