Av allt jag begriper är Borlänge en invandrarstad och en snabb koll på nätet visar att det finns tex invandrarbutiker där. Nog borde det finnas färsk koriander även hos de vanliga kedjorna.

Finns det ingen bukefalist som kan gå på spaning i Borlänge-Ludvika-Smedjebacken?
 
Men om Ica normalt har i sitt sortiment ska de kunna ta hem på begäran och det tror jag de andra butikerna kan göra också. På dem igen!
 
Egentligen tycker jag att det är roligare när man är på resande fot att utgå från det lokala utbudet än att försöka göra som hemma.

Men det är obegripligt att du inte hittar koriander. Färsk majs kommer du att hitta när den börjar mogna i Europa.
 
Egentligen tycker jag att det är roligare när man är på resande fot att utgå från det lokala utbudet än att försöka göra som hemma.
<snip>

Da jag faktiskt ar Svensk och vaxte upp i Sverige lagar jag ocksa mat "pa Svenskt satt":p men familj och vanner som varit hos oss har speciella krav och vill ha mat "som i USA";) Det ar dessutom inte latt att laga Svensk typ av mat da jag inte tal mjolk produkter sa bra. Jag kan ata lite smor, gradde eller mjolk, det har fatt bli lakrits glass sedan vi kom och lar formodligen fortsatta sommaren ut.:D Vi har ett sa fantastiskt slakteri har bredvid och det finns hur mycket gott farskt kott som helst, sa det ar sa latt att gora salsas, guacamole, eller andra lampliga roror istallet for saser. Nu gillar jag farsk koriander och tycker att det ar en nodvandig ingrediens i vissa salsas ... sa jag fortsatter leta.:)
 
Jag ber den narmaste ICA ta hem:up: och sedan tittar jag om jag kan hitta att plantera ocksa!:p

Fast ber du närmaste ICA att ta hem kan du ju bara be dem att ta hem färsk koriander så kan du sätta den i kruka och ha i alla fall under hela sommaren och då kan du sluta leta :) jag kör rätt hårt på färska kryddor och har som projekt att klippa ner och spara i frysen sen så man har hela vintern. Odlar i pallkrage.
 
Verkligen underligt att du inte får fatt på koriander. Kan tipsa om att det finns på burk från blue dragon. Alltså inlagda hackade blad. Smakar som färskt. Jag brukar använda det för det är smidigt med hållbarheten (säkrare kort än att förlita sig på mina gröna fingrar). Kolla i "asiathyllan" (där de har kokosmjölk, currypasta, thaichilisås och dylikt) på Ica.
 
Da jag faktiskt ar Svensk och vaxte upp i Sverige lagar jag ocksa mat "pa Svenskt satt":p men familj och vanner som varit hos oss har speciella krav och vill ha mat "som i USA";) Det ar dessutom inte latt att laga Svensk typ av mat da jag inte tal mjolk produkter sa bra. Jag kan ata lite smor, gradde eller mjolk, det har fatt bli lakrits glass sedan vi kom och lar formodligen fortsatta sommaren ut.:D Vi har ett sa fantastiskt slakteri har bredvid och det finns hur mycket gott farskt kott som helst, sa det ar sa latt att gora salsas, guacamole, eller andra lampliga roror istallet for saser. Nu gillar jag farsk koriander och tycker att det ar en nodvandig ingrediens i vissa salsas ... sa jag fortsatter leta.:)

Är det mjölkprotein eller laktos du inte tål? Om du inte tål laktos så finns det ju en hel del laktosfria alternativ. Exempelvis Valios Eila-sortiment borde ju finnas även i resten av Sverige (inte bara här i norr) att få tag i.
 
Da jag faktiskt ar Svensk och vaxte upp i Sverige lagar jag ocksa mat "pa Svenskt satt":p men familj och vanner som varit hos oss har speciella krav och vill ha mat "som i USA";) Det ar dessutom inte latt att laga Svensk typ av mat da jag inte tal mjolk produkter sa bra. Jag kan ata lite smor, gradde eller mjolk, det har fatt bli lakrits glass sedan vi kom och lar formodligen fortsatta sommaren ut.:D Vi har ett sa fantastiskt slakteri har bredvid och det finns hur mycket gott farskt kott som helst, sa det ar sa latt att gora salsas, guacamole, eller andra lampliga roror istallet for saser. Nu gillar jag farsk koriander och tycker att det ar en nodvandig ingrediens i vissa salsas ... sa jag fortsatter leta.:)

Som sagt, valio har ett stort laktosfritt utbud, men till grillat finns det ju också en massa andra goda alternativ än svenskt och nordamerikanskt kök, typ karibiskt, spanskt, portugisiskt, arabiskt - där varken koriander eller mejeriprodukter är ett måste.
 
Som sagt, valio har ett stort laktosfritt utbud, men till grillat finns det ju också en massa andra goda alternativ än svenskt och nordamerikanskt kök, typ karibiskt, spanskt, portugisiskt, arabiskt - där varken koriander eller mejeriprodukter är ett måste.


Sjalvklart anvander jag mig av mycket Arabisk mat da jag bott I den Delen av varlden under 25, eller Sa, ar.
Mjolk protein jag inte tal sa bra. Da jag atit valdigt lite mjolk/gradde produkter (det lilla jag ater blir mest ost) de senaste aren tycker jag ofta att det blir lite "stabbigt" och jag foredrar numera saser och roror som inte ar baserade pa mjolk eller gradde.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det ar svart att hoppa mellan spraken. I dag forsokte jag hitta cilantro ... det fanns inte farskt i affaren och da jag inte visste vad...
2
Svar
30
· Visningar
2 774
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 887
Senast: Nominous
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
800
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 375
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp