hastflicka

Trådstartare
Jag letar fortfarande efter farsk, eller i allafall frusen, koriander och nu har jag stott pa nasta problem. Var kan man kopa majs som inte ar kokad, konserverad, eller frusen?
 
Vanligtvis i alla matvaruaffärer, men jag gissar att problemet är att det inte är säsong ännu. Svensk majs kommer senare i sommar.

Beträffande koriander köpte jag färsk senast igår på min lokala Ica Kvantum. Det fanns både i kruka och färsk som inte är på rot.
 
Det brukar bara finnas färsk majs när det är säsong, vilket det blir rätt snart. Då finns det i alla hyfsade grönsaksdiskar.
 
Jag ar i Dalarna. Jag har nu sokt igenom de storsta matvarubutikerna i Ludvika och Borlange ... de sma lokala ICA butikerna har ingen aning om vad koriander blad ar ... ens fryst eller torkat ... sa jag far leta vidare eller vanta tills jag kommer till Stockholm nasta vecka.

jag har forvisso inte hittat en hel del jag letat efter, men i dag fick jag tag pa 'Yellow Mustard' :d sa senaps BBQ sasen ar raddad.:p
 
Ok. Jag bor i Göteborg. Här finns det koriander i alla butiker. Jag visste inte att det var så illa ställt i Dalarna.
 
@hastflicka: Konstigt, de flesta större affärer (Ica Maxi, Citygross och ibland Willys) kring Falun-Borlänge har färsk koriander.

Min fd arbetsgivare Sundborns Lantbruk (mellan Svärdsjö och Falun) brukar odla majs men den kommer som sagt inte förrän i augusti. Den är verkligen värd att vänta på!
 
ICA Maxi i Borlange har inte farsk koriander, inte heller Coop forum ... Vi hade dock inte tid att kolla ICA kvantum, och jag var ganska 'depressed' att inte hitta det vid det laget sa vi akte hem. Varken ICA eller Coop i Ludvika hade det och inte heller ICA i Soderbarke. Nar ni sager att de flesta har kanner jag mig verkligen som om jag befinner mig i obygden. ;)
 
Har du någon slags växthus i närheten? Typ plantagen eller så? De kan ha sånt där har jag för mig.
 
Det låter verkligen jättekonstigt, både i min norrländska hemby och här i countryside UK har vi färsk koriander i kruka. Skärpning Dalarna! ^^
 
Jag letar fortfarande efter farsk, eller i allafall frusen, koriander och nu har jag stott pa nasta problem. Var kan man kopa majs som inte ar kokad, konserverad, eller frusen?

Du får vänta tills den är i säsong i Europa, det brukar komma ungersk eller liknande först, och senare på säsongen svensk. Flygimporterad från andra världsdelar har jag aldrig sett, har man det i USA? Eller odlas den året runt där?

Koriander borde inte heller vara så omöjlig, den frysta är en ny produkt som inte funnits så länge, men odlad i kruka finns i princip överallt. Har du frågat efter den, tänkte om det var så att du kanske inte känner igen krukorna?
 
Jag vet inte var majs exporteras fran USA, men vi har definitivt farsk majs aret runt for eget bruk overallt. Aven i Kanada kan man hitta farsk majs aret runt, det ar dock inte lika sjalvklart att varenda smabutik har det dar. Det ar redan 'sesong' for aret dar jag bor sa matvaruaffarerna hade stora lador med farsk, oskalad med bladen kvar, majs nar jag akte forra veckan.

Jag anvander definitivt tillrackligt mycket koriander for att kanna igen, men har aven fragat da jag inte hittat bland de andra krukor eller i frysdisken. Men nada ... Jag far helt enkelt fortsatta leta. Tack for tipset, I morgon letar jag vidare pa vaxthus i narheten. Det var val attan om jag inte ska hitta koriander. ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det ar svart att hoppa mellan spraken. I dag forsokte jag hitta cilantro ... det fanns inte farskt i affaren och da jag inte visste vad...
2
Svar
30
· Visningar
2 774
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 887
Senast: Nominous
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
800
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 375
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp